Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu
YaBB - Yet another Bulletin Board

Foorumin ohjelmisto päivitetty. Jos huomaat jotain ongelmia, ota yhteys webmasteriin, esim. TÄÄLLÄ.
Koti Ohjeita Haku Kirjaudu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
peräsuolen tulehdus ja hoito (Luettu 3070 kertaa)
palleroinen
Tulokas
*

I Love YaBB 2!

peräsuolen tulehdus ja hoito
18.01.2013 at 17:34:19

heippa! sairastin clostrium difficilen ja se laukaisi peräsuolen tulehduksen. tämä todettiin tähystyksessä. ilmeisesti clostrium on nyt voitettu, mutta tämä jäi vaivaksi. oireena minulla on lima jota erittyy ensin vähän ja kokoajan enemmän, niin että lopulta sitä ei pysty pidättelemään vaan sitä ripuloi housuun ja ulostamisen yhteydessä. sain lääkkeeksi peräpuikkoja, joka vaihdettiin apteekissa halvempaan, eli salofalk merkkiseen. antibiootit metronidatsoli ja vancomysiini on tehonnut oireisiin, siksi luulin että se on edelleen clostrium, mutta ei taida ollakaan.
aloitan työt parin päivän päästä uudessa työpaikassa ja en haluaisi heti jäädä sairaslomalle  Surullinen
onko muilla kokemusta tällaisesta, auttaako nuo peräpuikot, entä ruokavalio? olen gluteiinittomalla imetyksen ja lapsen vilja-allergian vuoksi jo valmiiksi.,
vinkkejä miten peräpään saisi rauhoittumaan??  Epävarma
Sivun alkuun

IP kirjattu
punapaa13
Aktiivipalstalainen
*

Sukupuoli: female
Re: peräsuolen tulehdus ja hoito
Vastaus #1 - 22.01.2013 at 07:07:35

Mulla oli viime toukokuussa vähän sama tilanne. Eli just saatu proktiitti-diagnoosi taskussa ja uusi duuni alkoi samaan aikaan. Mulla pukkas kans hirveesti limaa ja varmaan siitä johtuen stressi aiheutti aina ripulia. Ja uusi työ aiheuttaa tietty stressiä. Mulla Pentasa-peräpuikot kyllä auttaa. Joka toinen päivä ylläpitolääkityksenä ja pahenemisen aikana päivittäin. Muistelen lukeneeni C&C -lehdestä että peräpuikkoannostusta kannattaa lisätä heti jos oireet vähänkin pahenee. Nyt kun perä on kunnossa niin heti jos kahtena peräkkäisenä päivänä pukkaa limaa,oon ottanut puikon joka päivä. Tää siis ihan oman harkinnan tuloksena, ei lääkärin ohjeesta. Vointi on ollut hyvä. Puikkojen lisäksi käytössä ViSiblin -kuituvalmiste ja VSL#3 -probiootti. Näillä oon pärjännyt tosi hyvin. Vointi on ollut viimeiset kuukaudet melkein poikkeuksetta tosi hyvä. Pari kuukautta siihen suolen rauhottumiseesn muistaakseni meni.
Kokeile tota VSL#3. Se on ihmeainetta joka pitäis saada Kelakorvattavaksi.
Sivun alkuun

Proktiitti 05/12, MS-tauti 03/09
  IP kirjattu
Tittaani
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #2 - 31.01.2013 at 18:48:05

Mulla todettiin viime syksynä proktiitti (joka sitten myöhemmin tarkentui vasemmanpuoleiseksi koliitiksi) ja oireet olivat juuri sellaisia kuin kuvailitkin. Sain kahden kuukauden kuurin Prednisolonia 40 mg alkaen, laskevin annoksin ja peräsuolen tulehduksen oireet hävisivät muutamassa viikossa. Asacol menee edelleen estolääkityksenä, mutta peräpuikkoja en ole edes kokeillut, vaikka niihinkin sain reseptin.

Outoa, ettei sinulle määrätty kortisonia. Ei kai pahaan tulehdukseen auta mikään muu?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Mirja Kalliosaari
Aktiivipalstalainen
*

Päijät-Hämeen aluevastaava

Vastaus #3 - 31.01.2013 at 19:02:49

Mä käytin/käytän tarvittaessa Colifoamia (kortisonivaahto) peräsuolen tulehduksen rauhoittamiseen. Myös Asacol-supot rauhoittaa kun heti aloittaa oireiden alettua. Käsikauppana on myös myynnissä Scheriproct-suppoja joissa on pieni määrä kortisonia ja mulla auttanut myös.
Sivun alkuun

IP kirjattu
punapaa13
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #4 - 31.01.2013 at 19:42:58

Hei joo olihan mullakin tota Colifoamia. Sitä käytin aika vähän aikaa niin unohdin sen kokonaan. Kai siitäkin apua oli siinä alussa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Varvas82
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #5 - 24.02.2013 at 15:24:20

miulla alkoi verenvuoto ja limavuoto sädehoidon seurauksena (kohdunkaulansyöpään). kortisoni ei auttanut ollenkaan niin alettiin sitä purkaa pois ja lääkäri määräsi xylocain puudutegeeliä laitettavaksi puoli tuubia ennen asacol suppoa. auttaa miulla ainakin siihen et ei ole sit heti pakottava tarve mennä päkistämään sitä suppoa ulos. sen 20 kertaa päivässä sai helposti juosta veskissä pieremässä veriä ulos. ärsyttävä vaiva Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Joku_Muu
Aktiivipalstalainen
*

CU -91

Vastaus #6 - 24.02.2013 at 18:11:02

Mulla oli aluksi lähinnä suolen loppupää tulehtunut. Colifoam auttoi jonkin verran (tai helpotti oiretta). Supoista ei tullut kuin liukastettua ja hankalasti pidäteltävää tavaraa...
Sivun alkuun

IP kirjattu
Pingu
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #7 - 24.02.2013 at 18:54:57

Mulla oli toi sama ongema, että limaa ja ilmaa kertyi koko ajan suoleen ja vähän väliä kävi vahinko kun ne tuli väkisin ulos. Vessaan jos meni punnertamaan, niin ei tullu mitään mut 5 minuuttii vessas käynnin jälkeen voi käydä vahinko. Oon kokeillu pentasa peräpuikot ja ruiskeen, colifoamin ja kaikennäköiset luontaisvalmisteet. Ainoot mitkä auttaa on kortisoni ja azamun.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Varvas82
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #8 - 24.02.2013 at 21:37:38

niin unohtui tuosta laittaa et miulla lääkityksenä asacol ja azamun. asacol suppoja oon nyt siis joutunut ottamaan lisäksi. siitä colifoamista ei oo tullu kun perän ärsytystä entistä enemmän.. vuosi sitten vielä siitäkin oli apua. tänään *kopkopkop* (koputtaa puuta.) olen käynyt vasta 3 kertaa veskissä. siis oikeesti ihme. jospa tää alkais jo helpottaa kun johan tässä 5vk onkin vuodettu verta...
Sivun alkuun

IP kirjattu
maarias
Aktiivipalstalainen
*

I Love YaBB 2!

Vastaus #9 - 01.03.2013 at 20:39:36

Mulla suoli aina välillä vuotaa (voi olla myös mun peräpukama) ja limaa tulee melkein joka päivä.
En oo kuitenkaan suppoja käyttäny  ku tosi harvoin, pitäisköhän limantuloonki käyttää??
Pidätysongelmia ei oo ollu. Monesti minäki pieren vaan sitä limaa pönttöön eikä muuta tuu.

Nyt oon huomannu, että vehnä ei sovi mun suolelle. Tulee ummetusta, tosi pahoja pieruja ja
vatsa on kuin ilmapallo  Surullinen
Sivun alkuun

IP kirjattu
Noomi
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #10 - 24.03.2013 at 19:28:59

Minusta säännöllisestä Asacol- suppojen käytöstä on apua, kun ottaa (2-3 viikon) kuurin just silloin, kun alkaa tulla limaa ja vessakiireitä, eikä anna tilanteen mennä yhtään pitemmälle. Ikäväähän niiden suppojen käyttö on ja edellyttää 10-15 min lepoa, ettei tule ulos. Verentulon on lopettanut minulla Colifoam- vaahto paremmin kuin Prenidsolon tabletit suun kautta. Ennaltaehkäisy ja lieviinkin oireisiin reagointi on viisaampaa. Jos pääsen huonoon kuntoon, ei sitä tulehdusta meinaa saada millään loppumaan.
Sivun alkuun

astma, colitis kera niveloireiden, keliakia ja refluksitauti. Kaikki, mikä ei tapa, vahvistaa. &&Kaikkeen tottuu -vessankin voi sisustaa kodikkaasti.
  IP kirjattu
punapaa13
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #11 - 25.03.2013 at 14:34:38

Mulla on käytössä siis Pentasa supot enkä mä oo kokenut niiden käyttöä vaikeaksi. Laitan joka toinen päivä ennen nukkumaan menoa eikä oo pysymisen kanssa ollut ongelmia. Ja tosiaan heti jos limaa alkaa tulemaan enemmän niin lisään annostuksen joka päivään. Ajoittaisia lyhyitä ripuleja lukuunottamatta vointi on tosiaan ollut tosi hyvä ja uskon että johtuu ainakin osittain säännöllisistä supoista. Seuraava tähystys on ens kuussa. Katotaan miltä suoli oikeesti näyttää ja mitä lääkäri sanoo mut ainakin mä oon ollu tyytyväinen Pentasa-suppo+VSL#3+Visiblin -hoidon tuloksiin.
Sivun alkuun

IP kirjattu
hannah
Aktiivipalstalainen
*

I Love YaBB 2!

Vastaus #12 - 10.04.2013 at 17:07:35

Kyllähän se peräsuoli ja peräaukko kärsivät  ainakin  pitkäaikaisessa suolistosairaudessa. Joten käytän asacol peräpuikkoja päivittäin ja siihen laitan valkovaseliinia. Se on gastron suositus.  Jos ei ole pitempiaikaisia ripulijaksoja, niin  edellämainitulla lääkityksellä  pärjään. Valkovaseliini  on hyvä lisä peräaukon haavaimien hoitoon. Olen kokeillut useita, mutta ed. mainittu on paras kohdallani.  Vahvemmat voiteet saattavat tulla joskus myöhäisemmässä vaiheessa ajankohtaiseksi.
Aina se joku lääke löytyy  helpottamaan inhottavia oireita. Tsemppiä.
Sivun alkuun

IP kirjattu
punapaa13
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #13 - 11.04.2013 at 07:11:44

Mulla on elämäni toinen tähystys ens viikolla. Tyhjennys ja itse tähystys kauhistuttaa mutta uskoisin että mitään pahaa ei tälläkertaa löydy. Jo viimeksi tulehdus oli selvästi kuulemma paranemaan päin ja nyt oireita on selvästi vähemmän.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Demini
Aktiivipalstalainen
*

Colitis ulcerosa -08 />

Sukupuoli: male
Vastaus #14 - 12.04.2013 at 16:19:28

Te, joilla on peräsuoli tulehtunut, miten korkeita ulosteen calpro-lukemia teillä on ollut?
Sivun alkuun

IP kirjattu
Tittaani
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #15 - 12.04.2013 at 18:01:10

Mulla oli kortisonikuurin loputtua calpro vähän yli 300. Pahimmassa vaiheessa sitä ei edes mitattu.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Demini
Aktiivipalstalainen
*

Colitis ulcerosa -08 />

Vastaus #16 - 12.04.2013 at 18:43:40

No mulla kans just yli 300 calpro, vaikka kortisonikuuri edelleen päällä. Ihmettelen vaan niin korkeaa lukemaa kuurista huolimatta. Ja ihan kuurin alussa peräsuolta tähyttiin pieni pätkä ja tulehdusta ei näkynyt. Kummaa..
Sivun alkuun

IP kirjattu
Tittaani
Aktiivipalstalainen
*

Vastaus #17 - 12.04.2013 at 20:20:09

Mä olen ymmärtänyt, että suolivaivaisille calproarvo 300 on ihan ok, viitearvohan on alle 100 ja lukema voi olla korkeimmillaan useita tuhansia. Mun lääkärini ei ainakaan ollut tuosta arvosta huolissaan, kehoitti vain jatkamaan lääkitystä (asacol) ja ehdotti lisäksi pentasa-suppoja.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Piupa
Aktiivipalstalainen
*

CU 2/2005 / J-pussi ja
väliaikainen avanne 11/13

Vastaus #18 - 14.04.2013 at 22:31:53

Alle 100 olis hyvä, mut mullekin lääkäri sanoi, et jos mulla on alle 200, niin se on jo hyvä.

Huomenna pitää taas viedä näyte ja viikon päästä tietää vastauksen.

Maha aivan helv... kipeä, mut kortisoni ja Colifoam sentäs ovat lopettaneet veren tulon.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Zoriel
Aktiivipalstalainen
*

CU 11/2012

Vastaus #19 - 26.04.2013 at 13:31:53

Kysyisin onko teillä joilla on vain peräsuoli tulehtunut ripulia? Minulla todettiin ensimmäisessä tähystyksessä kyllä koko paksusuolen tulehdus, mutta pahemmin suoli oli loppupäästä tulehtunut. Tuolloin ensimmäisessä akuutissa oli kunnon ripuli ja verta ja kaikkea, mutta nyt ei ole ollut ripulia vaan vaan veren ja liman tuloa. Mietin että onko nyt sitten kenties tuo peräsuoli vain tulehtunut? Lääkäri ei oikein kiinnostunut mun liman ja verentulosta, täytyi itse kysyä pentasa peräpuikko resepti, kun se viimeiksi auttoi hyvin tälläiseen samantyypiseen kun kortisoni oli laskussa, hyvä että antoi edes koko reseptiä. Tuntuu ettei se olis edes uskonu että siellä mitään tulehdusta edes on jos ei calpro ois ollu melkein 600. Nyt toivotaan että puikot auttaa.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Tuisku
Aktiivipalstalainen
*

CU/08

Vastaus #20 - 26.04.2013 at 21:57:12

Mulla ei ollut alussa, kun oli vain peräsuolen loppuosa ja paksusuolen alkuosa tulehtunut (pempusta päin mentäessä), ripulia ollenkaan. Sairaus alkoi verenvuodolla ja alaselkä kivulla. Luulin pukamiksi tms. ja menin lääkäriin vasta puoli vuotta verentulon alkamisen jälkeen (tuli niin tiputtelemalla). Tais olla silloin myös tuota limaisuutta.

Ripuli alkoi vasta, kun tulehdus tuli vähän ylemmäksi.  Ja huono-olo ja ylävatsakivut tuli vasta nyt, kun koko tulehdus oli levinnyt koko suolen alueelle.

Sivun alkuun

IP kirjattu
Demini
Aktiivipalstalainen
*

Colitis ulcerosa -08 />

Vastaus #21 - 26.04.2013 at 22:44:36

Mulla on ripulia tai paremminkin löysä uloste peräsuolen tulehduksessa. Lääkäri selittikin tätä sillä, että suurin osa nesteestä imeytyy paksusuolen loppuosassa tai peräsuolessa ja näin ollen mulla on aina löysää ulostetta, kun peräsuoli ei toimi kunnolla.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Zoriel
Aktiivipalstalainen
*

CU 11/2012

Vastaus #22 - 26.04.2013 at 23:05:39

Mullakin on tuollaista aika löysähköä tuotos melkein aina. Pehmeää ja hajoavaa, muttei alun ripulimaista veripuuroa kuitenkaan.
Sivun alkuun

IP kirjattu
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta