Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/09/10 - 12:03:42
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Lääkehoidon tavoitteet (Luettu 367 kertaa)
Onnukka
Tulokas

I Love YaBB 2!

Lääkehoidon tavoitteet
03/09/10 - 20:53:34

Heipparallaa!

Olen potenut kolmisen vuotta keskivaikeaa totaali koliittia, ja säännöllisen epäsäännöllisesti olen joutunut nappaamaan kortsikka kuuria azamunin lisäksi. Lieveilmiönä tuosta on nyt sitten kehkeytynyt osteopenia. Lekuri tuumasi tuossa yli vuosi sitten ettei hoidon tavoitteeksi ole järkevää asettaa lähes normaalisti toimivaa suolta, vaan pyritään siihen että selviydyn arjesta. Tämä tarkoittaa sitä että 1-5 krt  vuorokaudessa viskositeetiltaan "mämmi-ripaskaa" on ihan ok. Nyt kylläkin funtsitaan trexanin aloitusta. Saas nähdä. Millaiset tavoitteet teidän lääkehoidolla on?  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Merkku
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Re: Lääkehoidon tavoitteet
Vastaus #1 - 03/10/10 - 09:58:55

Kurja lukea, ettei meille kaikille lääkitykset tehoakaan yhtä hyvin. Suoliakin on niiiin eri sairauden asteissa olevia...no tämän varmaan tiesitkin.

Oletko kokeillut minkään ruokavalion vaikutuksia? Niistähän täällä löytyy paljon keskustelua + kokemuksia.

Itse olen sairastanut 31v coliittia. Tällä hetkellä vointi erinomainen (käyn aamulla vessassa, en välttämättä joka aamu, mikä on jo ällistys-huipputilanne)
Lääkityksenä Azamun 1 tab. aamuin illoin + 2 tab.Asacolia iltaisin.

Noudatan jonkinasteista VHH ruokavaliota (lipsumisia sattuu, mutta arjessa pyrin pysymään ruodussa  Silmänisku

Mutta aina ei ole ollut näin hyvin. Lapsena suoli meinattiin poistaa kokonaan, mutta apu löytyi silloin totaalikasvisruokavaliosta. Voimat eivät vaan vuosien saatossa riittäneet sen noudattamiseen.......

On ollut ylä- ja alamäkeä, kortisonikuureja.

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, onko "virallista" tavoitetta, mutta jokaisella on mielestäni oikeus mahdollisimman terveeseen elämään. Kaikki konstit kannattaa kokeilla lääkehoidon lisäksi. Ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että matka 4h välein ripuloinnista vessattomaan (kakattomaan) päiväänkin on mahdollista. Eikä kyse ole mistään ummetuksesta  Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tomi Suoleton
Aktiivipalstalainen

CU 1997, J-leikattu
10/2000

Vastaus #2 - 03/10/10 - 23:30:03

Onnukka!
olikos sinulla cu vai crohn?  ei kirkastunu mi nille sinun nviestissä, nyt mä oon niin kauhiasti juovuksissa, että mä vastaan siten kun mä oon selvinpin, kiitos
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tomi Suoleton
Aktiivipalstalainen

CU 1997, J-leikattu
10/2000

Vastaus #3 - 03/10/10 - 23:46:02

"osteopenia." luin  viestisi neljään kertaan ... mietin  Nolostunut oletb  näköjään uusi tää tåållä, koska olet jtjoytttanut vvain kaksi siestä  Pelästynyt Pelästynyt

Anteeksi tämä minun lukihäiriöni.   Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Onnukka
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #4 - 03/11/10 - 00:42:16

Terppuli Tomi Suoleton ja muut palstalaiset!

Olen sinänsä uusi, tosin olen taustaillut kolmisen vuotta... ja saanut tämän palstan kirjoittajilta paljon tukea ja tietoa tästä CU:sta ja sen kanssa pärjäämisestä. Kokolailla ilkeä ongelma suoli on vaivannut kolmisen vuotta ja aika on mennyt rattoisasti kortsikka huuruissa. Nyt tosiaan tuo lääketieteen edustaja alkoi jo vakavasti harkitsemaan Trexanin käyttöönottoa.  Hymiö Pikkasen sinänsä taas uusi lääke hirvittää, mutta tuon kortsikan ja azan kanssa aletaan jo olemaan tapissa. En löytänyt aiemmista kirjoituksista palstalaisten kokemuksia siitä mihin heidän lääkehoidoilla pyritään eli millainen oireiden hallinta on tavoitteena... Pyritäänkö siihen ettei oireita ole vai mihin?  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Reeta
Aktiivipalstalainen

Näillä mennään!

Sukupuoli: female
Vastaus #5 - 03/12/10 - 01:29:37

Yleisesti ottaen lääkehoidon tavoiteena lienee remissio eli oireettomuus. Mutta riippuen taudin vaikeudesta tavoiteet asetetaan siihen mikä kunkin potilaan kohdalla on realistista odottaa.
Mikäli potilaalla on lääke joka tehoaa hyvin voidaan odottaa jopa oireettomuutta. Mutta joidenkin kohdalla lääkkeistä saatava hyöty voi olla heikompaa ja toivotaan vain arkielämässä selviämistä. Sitten on se pienempi joukko joiden tauti on niin hankala että hoidon tavoiteena on enää pahimpien komlikaatioiden välttäminen.
Siirry sivun alkuun

Ahtautuva & Fistuloiva Crohn 1993, leikattu 1998, 2005.
PTSD 1994. Depressio 1994. OCD 1997.
Osteopenia 2006. Hypermobiliteetti oireyhtymä 2007.
Astma 2007. Atopia 2007. Allergioita...
Sklerosoiva kolangiitti 2009. Krooninen Polyneuropatia 2010
  IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta