Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/08/10 - 20:54:52
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Hepatiittirokotus yhteydessä IBD:n puhkeamiseen? (Luettu 1163 kertaa)
Talvikki82
Aktiivipalstalainen

CU vuodesta 2006.

Hepatiittirokotus yhteydessä IBD:n puhkeamiseen?
03/09/10 - 10:39:07

Olen törmännyt verkossa keskusteluihin, jossa hepatiittirokotuksen ottaneet ovat kertoneet colitis ulcerosan tai crohnin taudin lauennenneen pian hepatiittirokotuksen ottamisen jälkeen. Itse olen saanut myös hepatiittirokotteen vuonna 2004 ja samana vuonna olen kärsinyt suolisto verenvuodoista ensimmäisen kerran. Colitis ulcerosa diagnoosin sain vuonna 2006. Diagnoosia ennen sairastin kambylobakteerin aiheuttaman tulehduksen, jonka olen epäillyt minulla laukaisseen IBD:n. Mietityttää nyt kuitenkin onko hepaatiittirokotus oikeasti yhteydessä IBD:n. Rokotteiden merkkinimiä täällä ei kannata mainita, sillä se saattaa vaikuttaa keskustelun poistamiseen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Sukupuoli: female
Re: Hepatiittirokotus yhteydessä IBD:n puhkeamisee
Vastaus #1 - 03/09/10 - 16:59:07

Asiasta on keskusteltu aiemminkin täällä. Siitä on kyllä jo aikaa, joten uudet keskustelijat kertomaan omista kokemuksista!

Minulla on epäily ÄP:n ja hepatiittirokotuksen yhteydestä, mutta vaikea sellaista on osoittaa todeksi.

Luonnonlääketieteen puolella tietysti on tähän teoriaan uskovia paljon ja erään tutun homeopaatin mukaan suolisto-oireet eivät tule välittömästi, vaan viivellä puolen vuoden kuluttua rokottamisesta.
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Talvikki82
Aktiivipalstalainen

CU vuodesta 2006.

Vastaus #2 - 03/09/10 - 21:30:32

Oletko Lettu sinä saanut hepatiittirokotuksen? Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka moni palstalainen ja sairastunut on ottanut hepatiittirokotteen ja kuinka monella tauti on puhjennut rokotteen oton jälkeen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Ellis
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #3 - 03/09/10 - 21:51:14

Minä olen ottanut hepatiittirokotteen, mutta tautini ei kyllä siitä puhjennut. Se puhjesi myöhemmin enkä näe mitään yhteyttä näillä asioilla omalla kohdallani.  

Sen sijaan siskolleni puhkesi toinen autoimmuunisairaus (ääreishermostotulehdus, krooninen siis sekin) kyseisen rokotteen ottamisen jälkeen. Uskon siis, että jotenkin rokote laskee/nostaa jotain, joka herkistää näitten autoimmuunien puhkeamiselle niitä, joilla siihen on jo valmiiksi se surullisenkuuluisa "taipumus"

-Ellis
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #4 - 03/09/10 - 23:17:05

Minulla siis ärtynyt suoli ärtyi hepatiittirokotuksen jälkeen, mutta en muista ihan tarkkaan milloin rokotus annettiin. Sairastuin jo vuonna 2002 ja rokotus saattoi olla 2001. Pitäisi oikein tarkistaa jostain.
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
H29
Aktiivipalstalainen

Vastaus #5 - 04/02/10 - 18:44:34

Mä sain hepatiittirokotukset v. 2005-2006 ja tautiani alettiin tutkia syksyllä 2006 kun oireita alkoi ilmetä. Seuraavana keväänä sain sitten Crohnin diagnoosiksi. Kukapa tietää, olisiko jotain yhteyttä siis rokotuksella ja taudin puhkeamisella.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Mervi_K
Aktiivipalstalainen

Pojalla Crohn 2/2007

Vastaus #6 - 04/02/10 - 21:16:30

Meillä poika sai hepatiittirokotukset syksyllä 2006 ja Crohnin tauti diagnosoitiin seuraavana vuonna...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Weera
Aktiivipalstalainen

Vastaus #7 - 04/03/10 - 22:04:22

Onpa aika mielenkiintoinen juttu, en ole aiemmin törmännyt tähän. Mutta voisikohan itselläni olla tämä syy taustalla, ken tietää... Sain nimittäin hepatiittirokotteen 5/2009 ja Crohnin tauti diagnoosin 9/2009. Oireet alkoi noin loppukesällä suurin piirtein hiljalleen vaivaamaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
pienen_äiti
Aktiivipalstalainen

Lapsella (-08) on
CU, dg 11/09

Vastaus #8 - 04/03/10 - 23:02:37

Meilläkin tyttö sai ensimmäisenä elinvuotenaan hepatiittirokotuksen ja toisen elinvuoden alussa heti alkoi oireet -> CU diagnoosi. Tämä yhteys kiinnostaa minuakin kovasti. Meillä on ns. sukurasitus tautiin eli oisko tauti puhjennut jokatapauksessa jossain vaiheessa elämää ja hepatiittirokotus (tai muut rokotteet) aiheutti sen että tauti puhkesi näinkin varhain? who knows ja miten tämmöistä voi edes tutkia..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tundrakurppelo
Aktiivipalstalainen

Välimuotoinen

Vastaus #9 - 04/10/10 - 21:15:11

A- ja B-hepatiittirokotteet oon saanut vasta taudin puhjettua. En huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia niistä.
Siirry sivun alkuun

-Toivossa on hyvä elää-
  IP on kirjattu
Popo
Aktiivipalstalainen

cu 03

Vastaus #10 - 04/10/10 - 23:17:36

Kuin myös.. ei mitään aiheuttanut mulle ...mutta tupakoinnin lopettaminen toi tämän taudin esiin mulla,eli noin 5v siitä kun lopetin niin tuli 1 oireet ja kaiketi ottaa noin 10v ennen kuin nikotiini on poistunut elimistöstä kokonaan... ja stressi ja aina "kyllä" sana on mun kohdalla lähempänä totuutta..uskon niin. Ja se Akuutin margariini juttu oli kans aika hatust vedetty juttu..."ja vielä Gastron suusta"... Täh
Siirry sivun alkuun

Itkin kun minulla ei ollut kenkiä,kunnes näin miehen jolla ei ollut jalkoja.
  IP on kirjattu
aamu85
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #11 - 04/11/10 - 20:28:52

Oon ottanut A- ja B hepatiittirokotteet myös taudin puhkeamisen jälkeen, enkä huomannut saaneeni pistosten jälkeen mitään sivuvaikutuksia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Feenix
Aktiivipalstalainen

CU 09/06

Vastaus #12 - 04/11/10 - 20:56:13

Mä sain n. kuukautta CU  oireita ennen hepatiitti rokotteen ja kaksi kk jälkeen CU diagnoosin...oon kyllä miettinyt yhteyttä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #13 - 04/12/10 - 16:44:26

Popo kirjoitti 04/10/10 - 23:17:36:
Ja se Akuutin margariini juttu oli kans aika hatust vedetty juttu..."ja vielä Gastron suusta"... Täh

Ihmeellisen aikaansa seuraava gastro! Ei se ihan hatusta ollut, mutta aihe on kyllä vielä tutkimista vaille, kaikkea ei vieläkään tiedetä!

Kyse siis on omaga-3:n ja omeg-6:n tasapainosta elimistössä ja margariineissa yms. kasvirasvoissa on juuri omega-6:ta, jota saamme siis liikaa verrattuna omega-3:een. Ainakin nyt tämänhetkisen tiedon mukaan. Lisäksi voi ja muut eläinrasvat on turhaan julistettu pannaan ja saatu näin ihmiset sairaiksi...  Pelästynyt Kolesterolimyytti.

Yritin nopeasti etsiä hyvää linkkiä omegoista, mutta en nyt löytänyt.

Esimerkiksi tässä keskustelussa rasvoista: http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=3282

tai tässä linkissä http://sundqvist.blogspot.com/2010/01/tyydyttyneet-rasvat-eivat-ole.html vähän asiaa sivuten tyydytteneistä rasvoista ja niiden muka-vaaroista.

Crohnin taudista ja lopussa omegoista http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=232
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Demini
Aktiivipalstalainen

Vastaus #14 - 04/13/10 - 21:04:11

Itse sain A + B-hepatiittirokotuksen taudin puhkeamisen jälkeen enkä osaa yhdistää mitään oireistani juuri rokotukseen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
varaani
Aktiivipalstalainen

CU -02 ->
j-pussi+avanne+j-pus
si+avanne+j-pussi

Vastaus #15 - 05/18/10 - 01:39:55

Mulla CU riehaantui täysin n. puoli vuotta ekan hepatiittirokotuksen saamisesta, ja silloin sain diagnoosin. MUTTA oireita oli ollut pienemmässä mittakaavassa jo paljon ennen. Samoin mullakin on sukurasite, joten omalla kohdallani rokote ei varmasti aiheuttanut, mutta vaikuttiko taudin riehaantumiseen tai taudinkulun vaikeuteen...?

Monella hepatiittirokotus liittyy myös johonkin pidempään matkaan. Näin itsellänikin. Eli myös ruuan/juoman jne. bakteerikannan vaihtuminen saattoi vaikuttaa.
Siirry sivun alkuun

"Quis custodiet ipsos custodes?"
-Iuvenalis-
  IP on kirjattu
killed
Aktiivipalstalainen

pienen pieni
murheineen on
ihminen

Vastaus #16 - 05/19/10 - 13:00:11

Laitan nyt tähän tämän tilanteeni myös. En ole saanut hepatiittirokotusta ja mulla puhkesi cu 20-vuotiaana, jalkasärkyliitännäisiä jo lapsesta asti.

eli mun kohdalla cu ei johdu ko. rokotteesta.
Siirry sivun alkuun

muurahaisten infrasfruktuuri tuhoutuisi, jos keksittäisiin maailman pienimmät kännykät
  IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta