Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/08/10 - 20:42:28
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Lämpöily (Luettu 1130 kertaa)
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Sukupuoli: female
Lämpöily
03/02/10 - 11:27:32

Moikka!  

Minulla on nyt seuraavanlainen ongelma; Olo on huonovointinen, ruoka ei maistu ja lämpöä 37astetta..hieman viluttaa. Olo on muuten ihan "hereillä oleva" muttei tässä nyt missään elämänsä kunnossa olla!  
Mitä teen, pitäisikö levätä vai mitä tässä keksisi? Olisi harjoitteluun mentävä..Eilen pidin saikkupäivän.
Vuosi sitten ennen diagnoosia minulla oli koko ajan lämpöä ja kipeä olo - ei siis mitään flunssaa! Crohn'han sieltä sitten diagnosoitiin...

Kertokaa kokemuksianne???? Pliis.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
killed
Aktiivipalstalainen

pienen pieni
murheineen on
ihminen

Re: Lämpöily
Vastaus #1 - 03/02/10 - 12:00:53

Mikä lääkitys sinulla on parhaillaan Crohniin?
Siirry sivun alkuun

muurahaisten infrasfruktuuri tuhoutuisi, jos keksittäisiin maailman pienimmät kännykät
  IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #2 - 03/02/10 - 12:14:22

asacol 800mg 2x2,  

viime 2 viikkoa Nexium kuurit; aamuisin 2 tabl 1 vko:n ajan, aamuisin 1 tabl 1 vko:n ajan
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
killed
Aktiivipalstalainen

pienen pieni
murheineen on
ihminen

Vastaus #3 - 03/02/10 - 12:32:19

Niin tuo Nexium on kai vatsansuojalääke.

Mitä lääkitystä sait silloin kun todettiin Crohn ja oli oireita silloin vuosi sitten?
Siirry sivun alkuun

muurahaisten infrasfruktuuri tuhoutuisi, jos keksittäisiin maailman pienimmät kännykät
  IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #4 - 03/02/10 - 12:44:51

Kärsin vuoden oireista ilman kunnon diagnoosia mistään, yksityisen kautta diagnosoitiin Crohn ja siitä lähtien mennyt Asacolit ja silloin pari kk:tta kortisonit. Kesällä rauhallisempi mutta joulun aikaan oireet taas vaihtelevasti pahentuneet.  
Pari vkoa sitten gastroskopiassa todettiin lievä refluksitauti, johon siis 2n viikon lääkekuuri Nexiumia.  
Olen viluillut ja lämpöillyt vajaa 2 viikkoa nyt...

Milloin sitä tietää, että pitää levätä ja milloin vaan voi painaa ja yrittää unohtaa huono olo???

ei haluaisi kortisoni-kuurille.. Surullinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Minsuliini
Aktiivipalstalainen

CU -08

Vastaus #5 - 03/03/10 - 17:08:37

Mulla oli kans syksyllä/talvella jatkuvaa lämpöilyä (pitkittyneen flunssan jälkeen "jäi lämpö päälle"), nytkin tulehdusarvot koholla ja syypääksi on ilmeisesti paljastunut Asacol-lääkitys. Viikon olen ollut vain Pentasa-suppojen varassa, ja olo on mitä mainioin! Juustoinen Iho oli kipeä, niin kuin flunssaa olisi pukannut ja tosiaan tulehdusarvot oli 30-80 välillä koko ajan. Nyt kaikki oireet ovat hävinneet, tulehdusarvoista en vielä tiedä. Jos syytä lämpöilyyn ei ala selvitä, niin kannattaa puhua gastrolle tuosta lääkeasiasta.
Siirry sivun alkuun

Kuin nuppineulan kärki, on joka miehen järki. Kunhan vain sen tyynyn saisi, johon neula uppoaisi.
-Lauri Viita, Viisaat
  IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #6 - 03/05/10 - 13:05:34

Hmm..jaa-a. Tänä aamuna väsyttää (tuntuu etten herää ollenkaan), huonovointisuutta, pientä lämpöä ja eilen illalla lihas -ja nivelkipuja..jotka tänä aamuna ovat lievempiä mutta silti olemassa. Kyynärvarsien lihakset (/jänteet) myös kipeät. Voimat poissa..! Ruoka ei maistu.
Mitähän tässä keksisi..? Kohta pitäisi lähteä harjoittelemaan..  Epävarma Oikeasti, ei millään jaksaisi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tea
Aktiivipalstalainen

Vastaus #7 - 03/05/10 - 14:02:20

Tuollaiset oireet ovat olleet minullakin joskus vuosia sitten. Tulee ensimmäisenä mieleen lääkkeiden vaihto ja se Nexium pois. Tulehdusarvojen (+calpron) ym. tarkistus ensin eli soitto lääkärille, ettei lääkitys tehoa. Mahdollisimman paljon nesteitä, tuoremehuja, vichyä ym..? Ja liikuntaa, mikä saisi suoliston liikkeelle. Olen myös huomannut, että jos heräämisestä on puoli tuntia enkä ole syönyt tai juonut mitään, tulee etova olo.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Minsuliini
Aktiivipalstalainen

CU -08

Vastaus #8 - 03/05/10 - 21:14:28

ma.ha kirjoitti 03/05/10 - 13:05:34:
Hmm..jaa-a. Tänä aamuna väsyttää (tuntuu etten herää ollenkaan), huonovointisuutta, pientä lämpöä ja eilen illalla lihas -ja nivelkipuja..jotka tänä aamuna ovat lievempiä mutta silti olemassa. Kyynärvarsien lihakset (/jänteet) myös kipeät. Voimat poissa..! Ruoka ei maistu.
Mitähän tässä keksisi..? Kohta pitäisi lähteä harjoittelemaan..  Epävarma Oikeasti, ei millään jaksaisi.

Olen nyt Asacolin lopetettuani huomannut, että mystiset lihas- ja nivelkipuni ovat poissa. Gastro epäili lihasreumaa, mutta taisipa olla lääkitys syynä tuohonkin vaivaan... Gastron mielestä olisin saanut oireita jo kaksi vuotta sitten aloitettuani lääkkeen, mutta vissiin pitempi aikainen altistuminen herkisti elimistöni Asacolille.
Siirry sivun alkuun

Kuin nuppineulan kärki, on joka miehen järki. Kunhan vain sen tyynyn saisi, johon neula uppoaisi.
-Lauri Viita, Viisaat
  IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #9 - 03/06/10 - 09:32:48

Nexium-kuuri on loppunut, en enää syö niitä. Tekivät kyllä tehtävänsä - ihme kyllä!  
Kiitoksia kommenteista! Yritän jatkaa nesteytystä parhaani mukaan...Huomaan, että kyllä janottaa.
Tänään onneksi parempi olo jo aamusta, sain jopa syötyäkin ja normaali näläntunnekin tuli ennen ruokailua! Olin eilen niin poikki!  
Eipä tässä muu auta kun ottaa yhteys lääkäriin, ei näin voi jatkua et jokapäiväiseen elämään tulee näin paljon päänvaivaa. Vähän kumminkin pelottaa jos Asacol ei nyt toimikaan että mille hevoskuurille sit joutuu.  Epävarma
...nyt kumminkin salille vähän jumppaamaan...  Hymiö

Ps. Oletteko huomanneet vitamiinien auttavan oloihin (esim nivelkipuihin) ??
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Essij
Tulokas

Vastaus #10 - 03/06/10 - 10:53:52

Mulla todettiin syksyllä Crohn ja oireet alkoi just sillä, että oli vähän yli 37 lämpöilyä eikä muita oireita. Sitten alkoi kyhmyruusu kehittyä, johon kuuluu myös nuo niveloireet ja sen jälkeen mahakivut pahentua. Syön nyt 10mg kortisonia ja 125mg Azamunia päivittäin ja edelleen, kun väsyn, nousee lämpö, päätä särkee ja on voimaton ja tosi hölmö olo (semmonen vähän hidas, ei tajua, ei jaksa keskittyä olo.)

Nyt parina kertana, kun tuo olo on tullut ei ole lämpö noussut kuin 36,7, mikä on helpottavaa. Aikasemmin nousi aina (yleensä puolentoistaviikon töissäolon jälkeen) 37,2-37,4 ja tulehdusarvot oli vähän koholla ja olin joka toisen viikon loppuviikon saikulla, mikä alkoi tuntumaan tosi inhottavalta työnteon kannalta. 24-vuotias eikä jaksa kahta työviikkoa loppuun Surullinen Olo kun on kuitenkin ihan ok, ei mikään super huono ollenkaan, mutta tosi väsynyt ja semmonen, että ei jaksa olla läsnä.

Mutta mulla siis lämpöily ollut tähän asti merkki siitä, että tulehdusarvot on noussut (soitin aina gastrolle ja laittoivat mut verikokeisiin) ja sen jälkeen on lääkitystä vähän aina säädetty. Lääkäri sanoi, että, kun mulla on ahtauma, sen hetkellinen tukkeutuminen voi myös nostaa tulehdusarvoja ja tietysti aiheuttaa myös kipuja ja voi nostaa siten lämpöä eli ei se lämpöily aina olisi aktiivisemmasta Crohnista merkki. Nyt oon sitten ottanut vähän iisimmin ton lämpöilyn seuraamisen kanssa, kun luotan siihen että se on vaan se ahtauma.

Mut kuitenkin jos lämpöily jatkuu ja varsinkin jos tulee muitakin oireita, kuten ne nivelkivut, mitkä liittyy kuitenkin taudin aktivoitumiseen oleellisesti (tai näin oon ainakin ymmärtänyt et tosi yleisiä akuutin aikana) ni kannattaa mielummin ottaa liian herkästi yhteys lääkäriin ku ootella. Oon ymmärtänyt et Crohn voi kehittää akuuttia aika hiljaiselossakin ja sit pärähtää päälle oireet pahana yhtäkkiä. Mut mä taidanki olla tällä hetkellä vähän yli-innokas seuraan oireiluani ja kroppaani, kun diagnoosista on niin vähän aikaa Hymiö

Toivottavasti tästä tarinoinnista oli jotakin apua.. Oon vaan ite miettinyt tätä lämpöily asiaa ja väsymystä tosi paljon, että kuuluuko tää nyt vaan lopun elämää asiaan ja tähän pitää tottua ja osata ottaa iisisti, vai onko mulla vieläkin tulehdus suolistossa siinä pisteessä että se tätä aiheuttaa...? Ken tietää..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #11 - 03/08/10 - 21:28:47

Onhan tämä kyllä rankkaa kun on oireita, joita toinen ihminen (esim työnantaja) ei voi mitenkään huomata päällepäin; väsymys, keskittymishäiriöt, nivelkivut, vatsakivut, lämpöily, päänsärky...inhottavia oireita ja kyllä syö kun ne vaivaavat.  

Kyllä itseäkin huolettaa kun ei jaksa viikkoa putkeen töissä olla ilman, että oikeasti tuntuu tarvitsevansa vapaata. Lepo kyllä auttaa. En ole nyt pariin päivään mitannut llämpöä kun on ollut parempi olo 1 lepo, 1 työpv, 1 lepo ja tänään työ-/harjoittelupäivä. Vie sinällään voimat olla harjoittelussa kun joutuu koko ajan "skarppaamaan" ja olemaan aktiivinen!

Niin. Mistäs sitä sitten tietää että on "akuutti" vuoden sairastaneena tuntuu että se on koko ajan. Voiko tästä normaalimmaksi edes koskaan tulla. Voisiko 26-vuotiaana jäädä jo sairaseläkkeelle ?  Juustoinen Mitähän 35 na??

Perjantaina on TK-omalääkärin vastaanotto, masentaa mennä kun joutuu selvittämään tilanteen uudelle lekurille. Nohhh, jos tämä olisi edellistä viisaampi.  

(pientä avautumista havaittavissa kirjoituksissa)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Aurora82
Aktiivipalstalainen

Vastaus #12 - 03/08/10 - 23:02:29

ma.ha kirjoitti 03/08/10 - 21:28:47:
Onhan tämä kyllä rankkaa kun on oireita, joita toinen ihminen (esim työnantaja) ei voi mitenkään huomata päällepäin; väsymys, keskittymishäiriöt, nivelkivut, vatsakivut, lämpöily, päänsärky...inhottavia oireita ja kyllä syö kun ne vaivaavat.

Kyllä itseäkin huolettaa kun ei jaksa viikkoa putkeen töissä olla ilman, että oikeasti tuntuu tarvitsevansa vapaata. Lepo kyllä auttaa. En ole nyt pariin päivään mitannut llämpöä kun on ollut parempi olo 1 lepo, 1 työpv, 1 lepo ja tänään työ-/harjoittelupäivä. Vie sinällään voimat olla harjoittelussa kun joutuu koko ajan "skarppaamaan" ja olemaan aktiivinen!

Mutta on sentään hyvä että itse tietää mistä oireet johtuvat. Minulla ainakin ollut kaikkia noita aina, ja jo koulussa käynti oli yleensä tosi rankkaa. Oli aika huimaa kun sai lopulta diagnoosin ja alkoi tajuta että hei tähän on oikeasti joku syy! Että ei olekaan laiska ja tee jotain väärin kun aina väsyttää ja lämpöilee. Luulin aina että minussa on jotain vikaa kun en jaksa yhtä paljon kuin muut, vaikka olen tehnyt kaikkeni että tulisin hyväkuntoiseksi..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Essij
Tulokas

Vastaus #13 - 03/09/10 - 00:08:08

Löysin tuolta aikaisemman viestiketjun ja näyttää siltä tosiaan, että lämpöily, väsymys, päänsärky yms. kuuluu asiaan Crohnin tautisilla ihan jatkuvasti....näillä mennään! Asiasta paistinpannuun... Aloitin sunnuntaina joogan, aivan ihanaa ja rentouttavaa! Suosittelen!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
MariP
Aktiivipalstalainen

Lapsella cu 1/2010

Vastaus #14 - 03/09/10 - 13:31:06

Milloin sitä tietää, että pitää levätä ja milloin vaan voi painaa ja yrittää unohtaa huono olo???
Kyselen tuota samaa kuin ma.ha. 5-vuotiaalla lapsellani on vuoden alussa todettu cu ja esim viime päivinä hänellä on ollut lämpöä/kuumetta n 37.5. Miten teillä muilla yhdistyy muut oireet lämpöilyn kanssa? Onko olonne tosiaan usein tuollainen aiemmin kuvattu jossa on vaikea keskittyä, jaksaa, ymmärtää ja muistaa. Kyselen jotta osoisin auttaa mahdollisimman hyvin pientä lastani. Niin, ja vielä: kun hänellä on lämpöä, alle asteen vaikka, olisiko hänen hyvä olla poissa hoidosta? Siis onko olo muutoinkin heikko? Toki lapsi osaa itsekin olostaan kertoa ja kuvata mutta ajattelen että jos pieni on jo niin tottunut kurjaan oloonsa ettei osaa sitä enää erikseen sanoa vaan pitää sitä tavanomaisena ja hoitopäivään kuuluvana. Tulee kyllä paljon kotipäiviä jos lämpöily jatkuu tällaisena.

Kiitos avustanne  Hymiö.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Essij
Tulokas

Vastaus #15 - 03/09/10 - 18:43:38

Mää huomaan omalla kohdallani, että kun väsyn, mulle tulee se kuumeinen olo. Aikasemmin on aina ollut tosiaan vähän yli 37 lämpöä, mutta nykyään se olo voi tulla, vaikka lämpöä olis alle 37, kuten eilen. Olin ihan varma, että nyt olen oikeesti korkeessa kuumeessa, kun tärisytti, värisytti, päätä särki, posket punotti ja väsymys oli hirmuinen. Oireet oli pahempia kuin aikasemmilla kerroilla ja lämpöä oli silti vähemmän.. 36,8.

Mutta mulla siihen lämpöön tai lämpöoloon liittyy siis väsymys, pääkipu, paleleminen, hajamielisyys, ei pysty keskittymään ja on vaikea muistaa asioita. Sitten tietysti surullinen ja itkuinen olo, mikä johtuu varmaan suurilta osin siitä myös, että ei haluaisi millään vielä hyväksyä olotilaa ja sitä, että se on mahdollisesti pysyvää. Väsyneenä voi myös ottaa turhia asioita esim. töissä liian henkilökohtasesti, mikä aiheuttaa tietysti kurjaa oloa.

Ja tosiaan samoja ajatuksia/pelkoja kuin ma.halla, mitä se on kymmenen vuoden päästä kun 24-vuotiaanakin olo ja työkyky on tällainen??

Mä olen yrittänyt pitää vireystasoa yllä siten, että otan joka päivä aamulla multivitaa ja yritän syödä säännöllisesti, pitää verensokerin mahollisimman tasasena pitkin päivää. Paljon kaiken maailman välipaloja (pilttejä, myslipatukoita, hedelmiä, leipää) mukana mihin meenkin. Ja yritän oikeasti levätä silloin kun siltä tuntuu. Nukkuminen auttaa parhaiten, eilisenkin olon selvitin kolmen tunnin päiväunilla. Yöunta tarvitsisin varmaan vähintään 9h yö. Ratkaisuja kyllä löytyy, eri asia, miten ne voi omassa arjessaan toteuttaa. Itsellä vielä ainakin opettelua, opettelua..

Tällä hetkellä oon myös päättänyt, että lämpöilystä ja väsymyksestä huolimatta yritän vaan jaksaa painaa. Jos tämä on kerta pysyvää tai ainakin tosi yleistä niin kai kroppa tottuu jossain vaiheessa. Oon ollut myös sairaslomalla aina kahen viikon välein ja levännyt välillä viikonkin väsymyksen takia, mutta ei sekään tunnu auttavan. Olo palaa, kun palaa töihin. Ja työnteko ja tekeminen ja touhuaminen yleensäkin pitää kuitenkin pääsääntöisesti mielen virkeenä!

Toivottavasti tästä oli apua ja pystyt MariP soveltamaan pikkuisesikin kohdalle näitä.. Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Marju
Aktiivipalstalainen

Lapsella CU 6/2006

Vastaus #16 - 03/09/10 - 19:15:24

Hei MariP!

Lapseni sairastui 3-vuotiaana ja tutuilta kuulostaa nuo oireet: lämpöily ja keskittymiskyvyn puute. Lisäksi oli kovaa väsymystä, hän halusi nukkumaan tosi aikaisin illalla, ja joskus jopa konttasi, kun ei jaksanut kävellä. Noita merkkejä tilanteen huononemisesta oppii huomioimaan omassa lapsessaan, ja soittamaan lääkärille tarvittaessa. Lääkitystä on ehkä syytä tarkistaa.

Voimia teidän perheelle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #17 - 03/09/10 - 22:33:11

Mukavaa kun on tullut kommentteja ja kokemuksia, vertaistukea tässä nimenomaan tarvitaankin!  Hymiö KIITOS!

Tuli paljon selventäviä asioita ja helpottaa tavallaan tietää mitä muutkin kokevat! Olen itse harjoittelussa ja tuntuu että aamuvuorojen aikaan on koko ajan kamala nälkä...Sinulle Essij suosittelen välipalaksi tosiaan hedelmiä mutta myös varovasti pähkinöitä (mikäli suoli on suostuvainen) sekä marjoja, piltit joo periaatteessa ihan hyviä mutta itse suosin mahd tuoretta ja puhdasta ruokaa.  

Tuntuu kyllä vaikealta välillä sopeutua siihen, että vaikka kuinka tekee asioita oikein (oikeasti OIKEIN) niin se ei riitä parantamaan oloa. Kun stressistä pääsisi eroon  Pyöritä silmiä  

Suolisairaus väsyttää ja vie voimat aikuiseltakin niin saati sitten lapselta - voimia ja jaksamista perheille ja muillekin!  
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Aurora82
Aktiivipalstalainen

Vastaus #18 - 03/10/10 - 20:57:48

Huom. verensokeri ei pysy hiilareilla tasaisena, vaan heittelehtii voimakkaasti ja lisää siten myös väsymystä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #19 - 03/11/10 - 07:37:04

Hyvä poitti tuoda esille, onkin hyvä lisätä proteiinia reilusti aterioille (kananmunia, kanafilesiivuja) ... Itse noudatan paleo/VHH-diettiä!  

Onneksi väsynyt ja huono olo on kaikonnut viikon mittaan eikä ole tullut oloa, että pitäisi mittailla lämpöä.  
(olen myös vähentänyt asacol-annosta 2+1 / pv ) Tiedä sitten onko merkitystä. Nivelkivut vielä olemassa,
koneella on vaikea olla pitkiä aikoja jostäytyy kirjoittaa... Surullinen  

En ole kyllä ehtinyt käydä salilla koko viikkona, joten lepoa on tullut senkin puoleen. En kyllä suosi liikkumattomuutta kuin vain silloin jos on OIKEASTI sellainen olo ettei pysty. Muuten kyllä pienikin rauhallinen kävely voi auttaa huonoon oloon. ..mutta mutta Silmänisku Tänään sitten salille ja loppuviikosta lisää!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta