Mää huomaan omalla kohdallani, että kun väsyn, mulle tulee se kuumeinen olo. Aikasemmin on aina ollut tosiaan vähän yli 37 lämpöä, mutta nykyään se olo voi tulla, vaikka lämpöä olis alle 37, kuten eilen. Olin ihan varma, että nyt olen oikeesti korkeessa kuumeessa, kun tärisytti, värisytti, päätä särki, posket punotti ja väsymys oli hirmuinen. Oireet oli pahempia kuin aikasemmilla kerroilla ja lämpöä oli silti vähemmän.. 36,8.
Mutta mulla siihen lämpöön tai lämpöoloon liittyy siis väsymys, pääkipu, paleleminen, hajamielisyys, ei pysty keskittymään ja on vaikea muistaa asioita. Sitten tietysti surullinen ja itkuinen olo, mikä johtuu varmaan suurilta osin siitä myös, että ei haluaisi millään vielä hyväksyä olotilaa ja sitä, että se on mahdollisesti pysyvää. Väsyneenä voi myös ottaa turhia asioita esim. töissä liian henkilökohtasesti, mikä aiheuttaa tietysti kurjaa oloa.
Ja tosiaan samoja ajatuksia/pelkoja kuin ma.halla, mitä se on kymmenen vuoden päästä kun 24-vuotiaanakin olo ja työkyky on tällainen??
Mä olen yrittänyt pitää vireystasoa yllä siten, että otan joka päivä aamulla multivitaa ja yritän syödä säännöllisesti, pitää verensokerin mahollisimman tasasena pitkin päivää. Paljon kaiken maailman välipaloja (pilttejä, myslipatukoita, hedelmiä, leipää) mukana mihin meenkin. Ja yritän oikeasti levätä silloin kun siltä tuntuu. Nukkuminen auttaa parhaiten, eilisenkin olon selvitin kolmen tunnin päiväunilla. Yöunta tarvitsisin varmaan vähintään 9h yö. Ratkaisuja kyllä löytyy, eri asia, miten ne voi omassa arjessaan toteuttaa. Itsellä vielä ainakin opettelua, opettelua..
Tällä hetkellä oon myös päättänyt, että lämpöilystä ja väsymyksestä huolimatta yritän vaan jaksaa painaa. Jos tämä on kerta pysyvää tai ainakin tosi yleistä niin kai kroppa tottuu jossain vaiheessa. Oon ollut myös sairaslomalla aina kahen viikon välein ja levännyt välillä viikonkin väsymyksen takia, mutta ei sekään tunnu auttavan. Olo palaa, kun palaa töihin. Ja työnteko ja tekeminen ja touhuaminen yleensäkin pitää kuitenkin pääsääntöisesti mielen virkeenä!
Toivottavasti tästä oli apua ja pystyt MariP soveltamaan pikkuisesikin kohdalle näitä..