Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/08/10 - 19:19:19
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Töihinpaluu & kuntien eläkevakuutus (Luettu 872 kertaa)
tiinuliinu
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Sukupuoli: female
Töihinpaluu & kuntien eläkevakuutus
02/24/10 - 15:24:11

Olen ollut 1.3.09 alk. määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä eli määräaikaisella kuntoutustuella kuntien eläkevakuutuksen kautta. Sitä ennen käytin sairasteluun Kelan myöntämät päivät. Tämän sairasteluputkeni aloitin 10.6.08 eli pian tulee 2 vuotta täyteen. Kaikenkaikkiaan Crohn on ollut tasan 20v. taakkanani, viime vuodet kaikista rankimmat.
Nyt on avanteensulkuleikkaukset tehty, ohutsuolen kaventumat laajennettu ja sappirakkokin poistettu, joten olisi aika palata töihin. Sairauksina fistuloiva& ahtauttava Crohn, pyoderma gangrenosum ja anemia hb:n ollessa reilu 100. Lääkityksinä menee tällähetkellä mm. Prednisolon, Merkantopurin, Trikozol.  Hyvin vähän rasitin itseäni avanteen aikana, normaalia hyötyliikuntaa tein ja kävelin.
Viime viikolla kysyin puhelimessa hoitavalta lääkäriltäni, miten on töihinpaluuni kanssa- jaksanko täyttä päivää, niin hän vastasi, että "no mikä ettei". Kuvittelee varmaan, että nyt olen muka terve. Olen niin väsynyt oheissairauksista ja lääkityksestä, että mietin miten kannattaisi palata töihin, kun minulla työpaikka kerran on olemassa. Miten jaksan herätä klo. 6 ylös, kun nykyään tuskin herään 10 Epävarma...
En siis enää ole Kelan etuuksien piirissä, kuten esim. osasairauspäiväraha, joten kysyisin tietääkö kukaan onko kuntien eläkevakuutuksella joitain kevennyksiä tmv. töihinpaluuseen ja töissäolemiseen? Uudelleenkoulutusta taitaa heillä olla, mutta se ei mua tällä hetkellä kiinnosta, koska pystyn mielestäni tekemään työtäni.
Olen saanut ympäriltäni paljon kommentteja jaksamisestani, kuten jäisit kokonaan kotiin, osa- aikaisuus jne.
Otan mielelläni vinkkejä ja kokemuksia tämän foorumin kautta vastaan ensin, tarpeentullen tartun luuriin ja soitan ko. laitokseen... Kiitos etukäteen Hymiö!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kasia
Aktiivipalstalainen

crohn -99,
leikkauksia
-01,-03,-06(x2),-07

Re: Töihinpaluu & kuntien eläkevakuutus
Vastaus #1 - 02/24/10 - 17:25:04

Luulisi, että osatyökyvyttömyyseläke yhdistettynä osa-aikatyöhön voisi olla sinulle juuri passeli ratkaisu. Ainakin voisit päästä tekemään töitä niin, ettet heti ylirasittuisi kokopäivätöissä. Samat paperiproseduurit siihenkin tarvitaan kuin varsinaiseen työkyttömyyseläkkeeseen.

Ainakin itse nyt työttömänä ja osatyökyvyttömyyseläkeläisenä olen hakeutumassa osa-aikatöihin. Ajatus kokopäivätöistä suorastaan kauhistuttaisi: jaksaisin ehkä työt, mutta kotona olisin raato. Vähintäänkin kaipaan pehmeää laskua työelämään.
Siirry sivun alkuun

"Sick of being sick. Tired of being tired. Bored of being bored" Manic Street Preachers
  IP on kirjattu
Emeliina
Aktiivipalstalainen

Mummona on mukavaa!

Vastaus #2 - 02/24/10 - 19:16:03

Osatyökyvyttömyyseläkkeen saa varmasti helpommin kuin "täyden", mutta et taida vielä olla halukaskaan kokoeläkkeeseen. Minun mielestäni (siis jos et tunne olevasi kunnossa), haet lisää sairauslomaa/kuntoutustukea. Yksi vaihtoehto on sitten kuntoutustuen aikana semmoinen kuin työkokeilu. Itse olin nääs samassa putkessa ja jossain vaiheessa väläytettiin tätä työkokeilua kunnes todettiin että ei minusta ole siihenkään. Ja onneks sain pysyvän eläkkeen.
Työkokeiluun pitää saada siunaus Kevalta ja se ei maksa työnantajalle mitään. Siinä "kokeilija" tekee/yrittää tehdä töitä toisen henkilön (varmaan sen sijaisensa) rinnalla. Muistaakseni kuntoustukeen saa vähän lisää rahaa (olikohan 30 %) työkokeilun ajalta. Kokeilun tarkoitus on nimenomaan nähdä pysytyykö henkilö työhönsä. Mutta siihen ei tosiaan voi omin päin mennä vaan neuvoteltava sen Kuntien eläkevakuutuksen kanssa.  

Jos oisin sinä Tiinuliinu niin hakisin ensin jatkoa sairauslomalle ja sitten puntaroisin vaihtoehtoja.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tiinuliinu
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #3 - 03/01/10 - 12:51:40

Kiitos hyvistä vaihtoehdoista!
Mietiskelin tässä, että mitenköhän saisin lisää sairaslomaa, koska hoitava lääkärini on todella nihkeä myöntämään sitä enää lisää viimeisten puheittensa perusteella.
Joku 30h viikko olisi mielestäni yksi hyvä vaihtoehto, saisi juosta lääkärissä ja tutkimuksissa aina tiettynä yhtenä päivänä viikosta, joka pysyisi aina samana. Mielestäni haluan palata omaan työhöni, koska se on siisti päivätyö hoitoalalla ja mitään muuta hommaa en jaksa edes tällä iällä ajatella.
Kortisoni muuten nostettiin viime pe 40 mg., koska ihosairauteni innostui leikkauksen jälkeen ja avanteen haava alkoi mätänemään ja tulehtumaan. Tuntuu, että tämä on ihan jatkuvaa kierrettä- vuoristorataa kuukaudesta toiseen.
Ainiin, oli mulla muuten vielä beetasalpaaja Orloc lääkityksenä estämään rytmihäiriöitä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
MariP
Aktiivipalstalainen

Lapsella cu 1/2010

Vastaus #4 - 03/03/10 - 14:13:18

Hei tiinuliinu

Olen muutoin ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä joten kirjoitan vaikkei minulla omakohtaisia kokemuksia olekaan sinulle jakaa.

Hyvä kun olet keskustellut hoitavan lääkärin kanssa. Onko työterveyshuolto mukana asioissasi ja tietoinen tilanteestasi? Kuulostaa siltä että sinulla olisi oikeus ammatilliseen kuntoutukseen työeläkelaitoksesi eli Kuntien eläkevakuutuksen kautta. Esim. tuolla aiemmassa viestissä esille tullut työkokeilu on yksi ammatillisen kuntoutuksen keinoista. Voisitko vielä keskustella ammatillisesta kuntoutuksesta hoitavan lääkärin ja työterveyshuollon kanssa?
Asiat voisivat edetä työterveyshuollon kautta ehkä sujuvammin jos hoitava lääkäri on työ- ja toimintakykysi riittävyydestä työhösi vahvasti aiempaa näkemystänsä.

Näistä linkeistä näät lisätietoa ammatillisesta kuntoutuksesta. Tuo animaatio havannollistaa hyvin esim. työssä olon vaikutuksen tulevaan eläkeeseen, mikä ei tietysti ole toimintakyvyn ollessa riittämätön työhön mikään ensisijainen asia, mutta yksi muiden joukossa.

http://palveleva.keva.fi/eKevaPalvelu/Animaatio/Tyokyvyn_heiketessa/index.html

http://www.keva.fi/default.asp?cid=2&lang=fi

Voimia sinulle tuoda esille oman työ- ja toimintakykysi tämänhetkinen riittävyys ja omat näkemyksesi Hymiö.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tiinuliinu
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #5 - 03/11/10 - 12:52:15

Kiitos hyvistä linkeistä sinulle MariP!
Työterveys on työterveyshoitajan kautta ajantasalla tilanteestani, koska käyn B-12 piikillä siellä säännöllisesti. Tuo ammatillinen koulutus kuulostaa kyllä turhan kaukaiselta itseäni ajatellen.
Toissapäivänä olin lääkärini (hoitanut mua tasan 20vee) pakeilla (yli vuoden tauon jälkeen silmätysten, soitoilla ollaan edetty) ja juttelimme kaikesta muusta kuin työhönpaluusta, joka mahdollisesti tapahtuu 1.4 JO.  
Oli niin monta muuta asiaa, kuten ihosairauteni paraneminen-> pääsin heti ihopolille paikallishoitoon, korkeat vp:t ja syke-> johtunevat korkeasta kortisonistani ja lääkitystäni tarkistettiin muutoinkin.  
Kortisoni 30mg, Orloc 5mg, Trikozol 400mg ja Merkantopurin jatkuvat seuraavaan käyntiin, joka jo 30.pvä.  
Aion nyt soittaa palkkatoimistoon ja Kevaan ja kysellä vaihtoehdoista, en edelleenkään jaksa lähteä kokopäivätyöhön.  
Kun mietin viime vuosia, niin sairasteluni on vain kiihtynyt ja sairaslomia tosi paljon.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tiinuliinu
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #6 - 03/11/10 - 17:37:03

Soitin Kevaan vihdoin!
Virkailija siellä ehdotti osatyökyvyttömyyseläkettä kuntoutustukena eli määräaikaisena vaikka 1 tai 2 vuodeksi. Max. 60% töihin. Laskuperusteet samat kuin osatyökyvyttömyyseläkkeelle.  
Nyt täytyy asiaan perehtyä ajan & järjen kanssa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
MariP
Aktiivipalstalainen

Lapsella cu 1/2010

Vastaus #7 - 03/17/10 - 16:04:35

Hyvä kun asiat selkiintyy ja vaihtoehdot kirkastuu. Onnea uusille mahdollisuuksille! Tai voimia aiemmasta luopumiseen, kuinka koetkaan tilanteesi.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tiinuliinu
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #8 - 03/17/10 - 19:47:45

Kiitos, kiitos toivotuksista!
Tämä osatyökyvyttömyyseläke kuntoutustukena pyörii nyt mun päässä ykkösvaihtoehtona. 30. pvä menen jutustelemaan tästä lääkärini kanssa.
Löytyisköhän ketään, joka sitä on hakenut/ myönnetty?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kasia
Aktiivipalstalainen

crohn -99,
leikkauksia
-01,-03,-06(x2),-07

Vastaus #9 - 03/17/10 - 23:31:30

Mullahan se juurikin on. Kaksi vuotta nyt. Hain osakuntoutustukena, mutta sain sen osatyökyvyttömyyseläkkeenä. Lomakkeessa ei tainnut olla vaihtoehtoa osakuntoutustuki, mutta kirjoitin sen aina sinne osatyökyvyttömyyseläkkeen perään. Mulla on eläke valtiokonttorista, sillä viimeisin työpaikkani oli TKK:lla. Ihan hyvin se haku ja päätös sujuivat. Kävin kyllä viemässä ne paperit itse paikanpäälle, kun halusin kysyä muutamasta kohdasta, joita en osannut täyttää. Saisihan niihin vastauksen puhelimitsekin, mutta se hyvä puoli Helsingissä asumisessa on, että virastot löytyvät täältä, sillä kammoan puhelimessa asioimista.  

Pitkät stoorit siihen hakemukseen kyllä tuli, ihan niinkuin täytyy kelapapereihinkin usein tehdä. Erilliselle paperille kirjoittelin osan vastauksistani.  

Lääkärille sanot, että tuo olisi sinulle se oikea ratkaisu. Ettet kertakaikkiaan jaksaisi kokopäivätöissä (ihmisenhän pitää jaksaa touhuta myös kotona, eikä maata vaan raatona työpäivän jälkeen). Ja että tuota osakuntoutustukea on ehdotettu eläkelaitoksenkin suunnalta. Pyydät sitten lääkäriltä b-todistuksen sitä varten. (En nyt tähän hätään löydä silloista lääkärintodistusta, mitä kaikkea lääkäri olisi siihen kirjoittanut, gastro se oli jokatapauksessa, mutta taisin laittaa mukaan johonkin muuhunkin asiaan annetun todistuksenkopion. Katson jos löydän sen vielä jostain helposti.)
Siirry sivun alkuun

"Sick of being sick. Tired of being tired. Bored of being bored" Manic Street Preachers
  IP on kirjattu
IlonaM
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #10 - 04/30/10 - 17:06:29

Tiinuliinu !  Käsittääkseni ta:n kanssa voi sopia alkuun helpommasta työn aloittamisesta. Osatyökyvyttömyyseläkkeestä minulla on kaiku ja otinkin selvää Varmasta ja Kelasta.  Niin kauan kuin työtä on ja olet kokopäiväisenä, asia on ok.  Lääkärit ehdottaa hyvin usein osatyökyvyttömyyseläkettä, jota minullekin ehdotettiin. Otin selvää ja sehän on ihan susi koko homma. Jos työ saa jatkua puolikkaana, ihan hyvä, mutta jos työnantaja irtisanoo, tilanne onkin jo huono.  Tällöin Kela katsoo, että työssäoloaikana saatu eläke ei enää olekaan eläke, vaan se on sosiaalietuus eli vähennetään työttömyyspäivärahasta. Molemmat mainitsemani laitokset olivat samaa mieltä kanssani, että kokopäivätyötä tekevän ei kannata moiseen suostua. Ottakaa selvää, ennen kuin suostutte järjestelyihin. Kuka on päässyt eläkkeelle, millä sairauksilla, oliko helppoa.  Lääkärini sanoit, että voidaan tehdä eläkekysely ja katsoa onko se mahdollista.
Kerokaa kokemuksia  !!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tiinuliinu
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #11 - 04/30/10 - 20:47:41

Kiitos IlonaM oheisesta kannanotosta! Ihan alkoi pelottamaan, mutta hyvä tuokin tietää.
No asiani ovat rullanneet eteenpäin ed. viestistäni siten, että lääkärini piti osatyökyvyttömyyseläkettä kuntoutustukena oikein hyvänä vaihtoehtona, kuten moni muukin, työnantajani (toistaiseksi), ystäväni ja muut sivustaseuraajat.
Pitkät stoorit hakemukseen väsäsin pääsiäisenpyhinä ja lähiaikoina odottelen vastausta Kevalta myönnetäänkö tuo vai ei.
Nyt se olisi määräaikaisena mahdollisesti 31.3.2011 saakka ja silloin varmaan katsotaan tilanne uusiksi.
Pomoni kehoitti (helmikuussa oper. jälk.) itseasiassa ottamaan minun selvää Kevalta, onko mahdollisuutta johonkin etuuksiin lyhennetyn työajan lisäksi.

Lääkitykseni tällä hetkellä on Prednisolon 7,5mg, Orloc ja Trikozol, Merkantopurin jäi pois pahoinvoinnin takia kk. sitten. Silloin sain muuten lisää kuntoutustukea 31.5 saakka.  
Eilisellä soittokontrollilla oli hb "mun normaali" 104- vähän kyllä väsyttää...

Mielenkiinnolla odotan minäkin muiden kokemuksia!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tiinuliinu
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #12 - 06/18/10 - 11:32:29

Päivitänpä tilannettani pitkästä aikaa...
Olen palannut työelämään tasan 2 vuoden tauon jälkeen Hymiö! 1.6 aloitin työt n.20h/ vkossa, joka tuntuu tosi passelilta minulle nyt. Minulle myönnettiin osatyökyvyttömyyseläke kuntoutustukena tuonne 31.3.2011 asti, koko prosessi meni ihan niinkuin pitikin. Kesälomakin on tiedossa heinäkuussa, koska minulle oli kertynyt vanhoja lomia. Vastaanottokin työpaikalla oli ihan hyvä, vaikka olin ensimmäinen "tämmönen osa- aikaeläkeläinen" meidän työpaikalla.
Lääkityksenä edelleen Prednisolon, Orloc, Trikozol ja nyt taas Trexan, jota olen oksennellut muutaman kerran.  
Yksi vaihe elämässä on nyt takana ja toinen alkoi. Olen tällähetkellä oikein tyytyväinen näihin järjestelyihin, oli kiva vihdoin palata vanhaan työpaikkaan ja nähdä työkaverit- sitä normaalia elämää!
Toivottavasti saan nyt olla hyvässä kunnossa, eikä ahtaumat& fistelit nosta päätään...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta