Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/08/10 - 20:02:55
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
"Itke tai naura": auttaako musta huumori kestämään (Luettu 1110 kertaa)
Kaiju
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

"Itke tai naura": auttaako musta huumori kestämään
02/20/10 - 21:51:01

Mua auttaa! Ainakin välillä. Ja olen huomannut, että muidenkin reaktiot ja suhtautuminen sairauteeni on "iloisempaa" ja välittömämpää, kun oon päivittänyt kuulumisiani mustaa naurua nauraen. Taidan vaan olla liiankin avoin. Eilenkin joku työkavereista erehtyi kysymään miten voin, ja onneton joutui kuulemaan liian tarkan kuvauksen aamun kakan väristä ja koostumuksesta ja uuden peräsuoleen työnnetyn voiteen vaikutuksista tyyliin: " arvaa pelottaako valuuko kakka lahkeesta, kun tää voide panee sulkijalihaksen lepattaan tuulessa!" Sitten yhdessä naurettiin, mutta ehkä se kakkakeskusteluihin tottumaton työkaverini nauroi vähän hämillään...  

Ystävien ja läheisten kesken musta huumori toimii, ja ei toimi. Mulla on juuri nyt huono ja huolestuttava tilanne taudin kanssa. Oikeasti pelottaa ja ahdistaa. Aloitin Azamunit viikko sitten kun kortisoni ei enää auta. Yritin selättää pelkoa lääkettä kohtaan naurattamalla itseä ja läheisiä: "Otin eilen ekan azakabanin. Koska nää on solusalpaajia, muhun ei voi iskeä ikinä mikään syöpä, kun ne "solusalpautuu" heti kättelyssä. Olkaa kateellisia! " Ja sitten  Virnistys (vaikka ihan tyhmiä juttuja).  

Mutta mutta. Sitten tulee hetkiä, kun ei naurata, ei sitten yhtään. Kun yrittää kertoa miehelleen kuinka surettaa ja pelottaa. Eikä mies välttämättä ymmärräkään, kun vasta äsken nauroin koko jutulle.....

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Sukupuoli: female
Re: "Itke tai naura": auttaako musta huumori kestä
Vastaus #1 - 02/21/10 - 00:01:15

Hyvin pitkälti noin se menee mullakin. Kaikki ikävät jutut väritetään hauskaksi ja tehdään asiasta hauska ja vähemmän nolo samalla. Naama hangon keksillä selitetään kaikki jutut kavereille jne.
Vaan kerranpa eräs fyssari hyvin ikävässä "jumpassa" alko mulle selittämään, että kuinka mahtavan hyvin sä nämä jutut otat, ei moni ottaisi. Siihen mä sanoin, että en mä otakaan se vaan näyttää siltä. Ja sit repesin. Mitäs alko kyselemään ja selittämään  Silmänisku

Mulla toistuva keskivaikea masennus on juuri kääntynyt vaikeaksi. Lekuri selvitti, että naurumasennus on syvää masennusta tms. Aijaahas tuumasin. No ei sillä meikäläistä diagnosoitu, oli vaan sivukaneettina.

Mä itse asiassa opin ton "näyttelemisen" vuosia sitten yheltä kaveriltani, se oli aina hyväntuulinen ja vauhdikas jutuissaan. Kerran se ei ollutkaan ja kysyin mikä on. Oltiin siis kahdestaan silloin. Se vaan sano, ettei aina jaksa esittää..

Mä en viitsis muita masentaa enempää, ku jutut on sisällöltään usein ankeita. Aina on joku asia vinksallaan, mikään ei mene edes tuurilla hyvin ja aina on joku paikka paskana. Värityskirja on parempi kuin itkuvirsi, mun mielestä.
Siirry sivun alkuun

Joka toiselle kuoppaa kaivaa ja joka toiselle ei.
  IP on kirjattu
sapiva
Aktiivipalstalainen

cr -00

Vastaus #2 - 02/21/10 - 19:27:38

Juu,huumorilla ja iloisuudella peitän usein pahan olon ja sitten yksin tulee itkettyä...Mikä lie monimutkainen suojamekanismi sekin? Keskivaikea masennus myös minulla. Suojeleeko sitä sitten itseään vai läheisiään? Ja tosiaan,voi niitä raukkoja jotka erehtyvät kysymään vointia  Silmänisku Aihe on muutenkin tottumattomalle arka ja oma löpinä vielä hieman humoristisesti väritettynä voi olla liikaa kuuntelijalle. Läheiset onneksi ovat jo tottuneet.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kaiju
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #3 - 02/21/10 - 20:10:52

Kammoan ihmisten sääliä, jopa niin paljon, että tulkitsen herkästi myötätunnonkin säälittelyksi. Kaipa yritän niin välttää itsesääliin uppoamista. Nauruksi ja pelleilyksi pistämisellä on toki rajansa ja se on "kaksiteräinen miekka" niinkuin oon jo huomannut (kaikki läheisetkään ei näe tarpeen tullen pahaa oloani nauramisen takana). Mutta kyllä se mulle on myös selviytymiskeino. Saan jotenkin suhteutettua asioita, ja kevennettyä oikeasti raskasta asiaa. Oon muutenkin aina ollut sarkasmin ystävä kaikissa asioissa ennen sairastumistakin.  

Eli en oikein tiedä, PEITÄNKÖ huumorilla pahan olon vai onko kyseessä kuitenkin tapa nähdä ikävissäkin asioissa koomiset puolet.  Tai niinku sapiva sanoi, että suojeleekohan sitä niin myös läheisiään. En edes osaa sanoa, oonko masentunut!  Pelokas ja ahdistunut kylläkin välillä. Nytki hermostuttaa,  mitä ekat maksa-arvot sanoo uusista Azamuneista huomenna. Eikä tuu yhtään vitsiä asiasta mieleen.....
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
sapiva
Aktiivipalstalainen

cr -00

Vastaus #4 - 02/21/10 - 20:22:11

Toivottavasti arvot ok!!! *halaa* Täältä kyllä lähtis yks Azamun-vitsi,ei vaan kovin hyvä... Kun käytät Azamunia et kärsi enään Bad hair day:stä. (mulla kiilsi kalju)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kaiju
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #5 - 02/21/10 - 22:22:56

JESSUS!! Apua!! Mä luulin, että ohimoilta voi vähän harveta?! Nyt maksa-arvot ei kiinnosta enää yhtään, tukka meni ohi maksan että viuhahti!  Karmee toi sun vitsi, mutta hyvä  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #6 - 02/22/10 - 00:53:31

Tosta hiusten lähdöstä.. Söin Azaa vissiin 3kk:a ja kyllä mulla tukka ehti harveta. Pitkä tukka vielä, pikkasen korpesi, kun kammatessa jäi aina tukkaa kampaan. Trexanista ei tukka muistaakseni tuumannut mitään.
Siirry sivun alkuun

Joka toiselle kuoppaa kaivaa ja joka toiselle ei.
  IP on kirjattu
maatuska
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #7 - 02/22/10 - 01:51:12

Mulla tuppaa "kaasut" karkaileen tahtomatta. Siinä sit naureskelen,et seuratkaa hajuvanaa,jos mut haluaa löytää työpaikalla hyllyjen välistä. Miehen ja pojan ansiosta osaan ottaa huumorin kannalta rupsauttelut. Nyt kilpaillaan,kenellä pahimmat hajut. Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Aurora82
Aktiivipalstalainen

Vastaus #8 - 02/22/10 - 10:44:09

Mieheni on auttanut minua suhtautumaan sairauteeni kevyemmin. Hänen hyväntahtoinen huumorinsa auttaa varmasti meitä molempia jaksamaan. Kenen tahansa vitseille omasta sairaudesta tuskin jaksaisi nauraa, mutta kun tietää että hän on myös oikeasti tukena mitä ikinä tapahtuu, niin huumori on vain hyvä juttu.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
killed
Aktiivipalstalainen

pienen pieni
murheineen on
ihminen

Vastaus #9 - 02/23/10 - 09:42:29

Käytän raskasta huumoria paljonkin. Siksi moni ei tajuakaan kuinka sairas oikeasti olenkaan.
Huumori on mulle oikeastaan henkireikä, välttämättömyys. Muutoin yksin synkistyn ja sairaus tuntuu vielä pahemmalta jaksaa.
Mulla on todettu vaikea-asteinen masennus, kun todettiin syövän esiaste, mutta vertaistuki auttoi kestämään.
Ilman 'huumoria' ja vertaistukea vajoan syvälle ahdistuksen syövreihin.
Siirry sivun alkuun

muurahaisten infrasfruktuuri tuhoutuisi, jos keksittäisiin maailman pienimmät kännykät
  IP on kirjattu
Vihreä Oliivi
Aktiivipalstalainen

CU 2/2005

Vastaus #10 - 03/07/10 - 18:26:30

Kipu ja masennus meinaavat aina päästä päällepäsmäreiks, mut onneks voin joidenkin samaa paskatautia sairastavien tuttujen kans jutella ihan reteesti...kertoa vaikka, et kuinka monta kertaa meni paskat tai verisössöt housuun...ei sellasia voi jonkun asiaa tuntemattoman kans oikein naureskella.

Huumori ja nauru ovat kyl aika vähissä, juuri mikään ei oikein naurata sillai oikeesti...
Siirry sivun alkuun

Elämä on saalis, kalutkaamme se luita myöten.
  IP on kirjattu
Demini
Aktiivipalstalainen

Vastaus #11 - 03/09/10 - 14:05:44

Itellä ei oikeestaan huumoria tästä aiheesta lennä kuin jonkin verran oireiden ollessa lievempiä. Eli kun oikein kipeä olen niin en kyllä jaksa läppää heittää. En ole vielä oikein sinut tämän sairauden kanssa ja joka päivä on jotenkin pelko tulevasta ja siksi en osaa suhtautua tähän kovin positiivisesti. Tosin tämä voi johtua myös siitä, etten kavereiden kanssa juttele koskaan aiheesta. Ainoastaan mieheni ja vanhempien kanssa. Samankaltaisten ihmisten kanssa mustan huumorin heitto voisi ollakin välillä piristävää Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Vihreä Oliivi
Aktiivipalstalainen

CU 2/2005

Vastaus #12 - 03/09/10 - 16:01:37

Mua yleensäkin naurattaa hyvin harvoin. Ärsyttää töissäkin, kun kollega nauraa kikattelee lähes joka asialle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kaiju
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #13 - 03/10/10 - 21:24:25

Totta on mullakin se, että kykenen heittään läppää vaan silloin, kun oireet eivät ole kauhiat. Oikeen kipeenä ei todellakaan naurata mikään, ja on vaikea löytää mitään koomista puolta mistään. Mutta oon kyllä huomannut, että pelkoa pystyy selättämään ainakin jonkun verran mustalla naurulla. Parhaita hetkiä on olleet (tässä sairaassa tilanteessa) ne, kun oon kavereiden tai puolison kanssa nauranut puolihysteerisenä kurjaa kohtaloani, sitä kun keho tuntuu hajoavan käsiin: suolet paskana, hampaat lahoaa, tukka lähtee, kortisoni pöhöttää, iho ohnee, lääkkeet ei auta, vessa on sisustettu makuuhuoneeksi, jne., mutta muuten mulla pyyhkii hyvin.... heh.  Kaikki aivan kamalia asioita, mutta kavereiden tai puolison yhtyminen hysterianauruun auttaa mut jotenkin kestämään tilanteen paljon paremmin. Jotenkin mun psyykelle tuntuu olevan kauhean tärkeää se, etten koe itseäni säälittäväksi uhriksi, vaan oon tilanteen herra, ja läpän heitto on yks yritys pönkittää sitä. Juttelin psykiatrin kanssa asiasta, ja sen mielestä se ei ole ollenkaan huono keino mulle. Tosin kyllä kehotti myös kohtaamaan sairastumisen herättämät tunteet ja pelot kunnolla, jotta ei yritä peitellä niitä esim. juuri nauramalla. Ei huolta psykiatri, kyllä tässä on jumalauta itkettykkin ihan hirveästi!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Vihreä Oliivi
Aktiivipalstalainen

CU 2/2005

Vastaus #14 - 03/10/10 - 23:21:04

Hienosti Kaiju kiteytit  Hymiö...varsinkin toi viimeinen lause!
No onhan mullakin vessa kuin pieni kirjasto, siellähän sitä viettää itsensä kans laatuaikaa hyvin usein.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Onnukka
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #15 - 03/10/10 - 23:40:54

Käytän varsin reipashenkistä huumoria, jos tätä tautia jäisi murehtimaan niin kyllä siinä nuppi leipoisi kiinni. Inhat kokemukset olen kuitannut naurulla. Viimeisin akuutti on kiusannut viitisen kuukautta oikein urakalla. Cu:n takia olen joutunut moniin noloihin tilanteisiin, viimeisin tapahtui viikon sisään kun kesken työvuoron sattui vesiripaska äksidentti suoraan housuihin... No, kyllähän sitä laina vaatteilla pärjää loppuvuoron! Eipä siinä muuta kuin heittämään hetulaa aiheesta: " Tuleva vuoden työntekijä sen kuin vaan ravistaa isommat puntista ja jatkaa hommia muina naisina.  Silmänisku Asioita ja vaikeuksia voi katsoa myös positiivisesti. Minulle tämä sairaus on tuonut myös hyvääkin. Hyvää tässä on ollut se, että voin hoitotyön tekijänä ymmärtää paremmin potilaita.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tomi Suoleton
Aktiivipalstalainen

CU 1997, J-leikattu
10/2000

Vastaus #16 - 03/11/10 - 00:06:41

näin on  Kieli
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Demini
Aktiivipalstalainen

Vastaus #17 - 03/11/10 - 08:17:32

Olette kyllä ihanan positiivisia sairautta kohtaan, voi vain ihailla Hymiö Itsekin olen positiivinen ja iloinen ihminen muuten, mutta jotenkin tämä sairaus synkistää. Täytyypä lueskella teidän humoristisia juttuja enemmän niin ehkä se tästä itselläkin iloksi muuttuu  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Emeliina
Aktiivipalstalainen

Mummona on mukavaa!

Vastaus #18 - 03/11/10 - 10:17:52

Kyllä tulee todella ronskia huumoria välillä viljeltyä. Aviomieheni ja ystäväni yhtyvät hauskanpitoon ja ymmärtävät kakkajutut. Kieltämättä ei hirveesti silloin naurata kun yöllä tulee ripulit petiin ja pitää alkaa siivota ja vaihtaa lakanat ja mennä suihkuun ja herättää puoliso ym. Eikä avanteellista Crohn-ystävääni silloin naurattanut kun pari kertaa lensi tuotokset pussista paineella pitkin vessan seiniä. Eikä toista avanteellista tuttavaani naurattanut kun viihdepitoisen illan jälkeen hotellihuoneessa (täysin vieras henkilö kahden hengen huoneessa kaverina) pussin sisältö levis petille.
Mutta jälkeenpäin näille voidaan nauraa, ja nauretaan.  
Kyllä ymmärrän, että silloin kun on tosi kipee ja ikäviä tutkimuksia ja semmoista niin ei naurata. Omille tähystyskokemuksilleni en voi nauraa edes jälkeenpäin, niin kamalia ne oli.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
henkka87
Aktiivipalstalainen

Suffering CU since
-04... And still
going on...

Sukupuoli: male
Vastaus #19 - 04/26/10 - 14:41:58

Kyllä huumorista apua on meikäläisellekkin. Se kun auttaa kestämään yllättävän paljon. "Synkimmälläkin pilvellä on kultareuna." Kavereitten ja tuttujen kanssa tulee viljeltyä välillä aika hurttia huumoria, ja huvittavia tilanteita tulee välillä muutenkin eteen.
Siirry sivun alkuun

"We have some problems with the signal... *Wwzzt* Aaarrghhh!! Sacre bleu!"
Sähköposti henkka87   IP on kirjattu
Siili
Aktiivipalstalainen

ottiatuota
totanoinnii

Vastaus #20 - 04/26/10 - 21:33:25

Heippa

Kyllä mustempikin huumori helpottaa! Ja jos ei sitä itse pysty viljelemään, niin voi tulla tänne palstoille lueskelemaan teidän muiden kivoja ja lohdullisia juttuja.  

Olen uusi täällä. Olen lueskellut teidän juttuja puolisen vuotta. Palstalle eksyin alumperin, kun olin aloittamassa Remicadea, enkä olisi millään uskaltanut. Täällä kun lueskelin vitsailuja Remicaden hiiriproteiinista ja juustonhimosta niin kummasti pelot lieveni.  Juustoinen Kun sitten lopulta minulla päädyttiinkin Humiraan niin olin melkein pettynyt - juustonkuvat ja hännänkasvu kun jo kiilui silmissä.  

Joka tapauksessa kiitän jo nyt teitä palstalaisia kaikesta tuesta ja avusta mitä olen täältä pelkästään teidän juttuja lukemalla saanut.  Hymiö

T: Siili
Siirry sivun alkuun

Crohn + siihen liittyvä nivelsairaus v. 2000 ; endometrioosi 1999 ; discus prolapsi leikattu 1998 ; +muuta pienempää kremppaa
  IP on kirjattu
Terri
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #21 - 09/03/10 - 13:25:19

Pakkohan asiat on huumorilla heittää ei polla muuten kestä.
Mutta mutta meillä perheenjäsen onneton tosikko, arvatkaa tuleeko itku piilossa...
Itse yrität kestää ja nauraa koko asialle, niin eikö tule sitruunaturpa eteesi ja heitä sitten omat filosofiansa peliin, niin saathana johan meni hymy pyllyyn.

Vaikeimmat hetket ovat mulla ne kun pääsee polin kontrollista ulos, kaikki on pielessä, kun olit luullut asioiden olevan hyvin. Pääsen sairaalan parkkipaikalta pois, niin pysäytän ensimmäiselle levikkeelle ja itken silmät päästä.
Kiroan taudit ja lääkkeet, itken, niistän ja jatkan matkaa.
Seuraavana päivänä työkaveri kysyy mitä kuuluu, sitten voi taas nauraen vastata... ja toivoa ettei kukaan ajanut ohi siitä levikkeestä juuri sillä hetkellä... Itku
Musta huumori pelastaa, jos itkee välillä piilossa pahan olon pois!
Kaikki eivät vaan sitä ymmärrä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta