Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/09/10 - 11:37:06
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kellään mulla kutinaa, paukamia ja turvotusta? (Luettu 2599 kertaa)
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Sukupuoli: female
Kellään mulla kutinaa, paukamia ja turvotusta?
01/11/10 - 15:35:01

Mulla on taas sarjassamme omituisia juttuja- osastoa.

Ihmeellistä kutinaa, paukamia ja eri ruumiinosien turvotuksia. Paukamat muistuttaa erehdyttävästi urticariaa eli nokkosihottumaa, mutta ne tosinkin kestää paikallaan yli vuorokauden. Kutisee ja kuumottaa niin tolkuttomasti. Ja sitten nuo turvotukset. Voipi turvota ihan mikä vaan ruumiinosa: korvat, huulet, posket, sormet, jalkapohjat, you name it.

Ei siinä muuta, mutta on jo kolmas kerta kun näin käy, syksyllä tuli ekan kerran. Silloin kotihoitona oli Kestineä, mutta kun se ei pelittänyt niin tohtori määräsi Ataraxia 1x3/pv. Ei se mitään auttanut, sitten määrättiin kortisonia 40mg, jota popsin noin viikon ilman mainittavaa vastetta ja alettiin ajaa sitä alas. Kahdessa viikossa kävin lekurilla 5krtaa, neljällä eri lekurilla.

Ensimmäinen oli terkkulan ulkomaanvahvistus, toinen terkkulan kandi, kolmas ekan kerran lekuri, neljäs ja viides yksityinen yleislekuri ja viides sisätautilekuri, reuma.

Yksityinen lekuri otatti verikokeita, mutta yllättäen ne meni hieman persiilleen, kun oli kortisoni isolla annoksella päällä. Häneltä loppui taidot ja käski menemään sisätautilekurille. Kun sen käynnin aika tuli, niin oireet olivat enää käsissä ja jaloissa. Hän kyseli ensin asioita ja ykskantaan ilmoitti, että hän pesee kätensä sinusta samantien eikä keksi diagnoosia. Ja kehoitus mennä ihotautilekurille, jos vaiva jatkuu tai uusii.

Syksyllä oli tuon jälkeen yksi episodi, jolloin vain huulet ja silmäluomi turposivat päiväksi.

Iso rumba alkoikin viime viikolla uudestaan ja sainkin ajan iholekurille. Kerroin historian ja lääkkeeksi Aerius-antihistamiinia 1-4/pv ja kortisonia erittäin voimakkaaseen turvotukseen 20-40 mg 1-3vrk ja loppu. Mä olin aika skeptinen tuon lääkityksen suhteen, mutta aloitin sen luottavaisin mielin. Kortisoni auttaa jonkin verran, mutta tuo antihistamiini ei kyllä pelitä yhtään mitään. Ihan epistä  Vihainen

Mä saan ottaa soittoajan jos ei pelitä ja nyt vahvasti näyttää siltä, että ei oikein toimi kuten on suunniteltu.

Onhan jollakin ollut jotain vastaavaa, onhan kohtalotovereita?

Siirry sivun alkuun

Joka toiselle kuoppaa kaivaa ja joka toiselle ei.
  IP on kirjattu
Fitsy
Aktiivipalstalainen

CU '06

Re: Kellään mulla kutinaa, paukamia ja turvotusta?
Vastaus #1 - 01/11/10 - 15:55:01

No mulla oli toissa syksynä jotain ton tapaista
Kaivoin tuolta vanhoja ketjuja ja tämmöstä olin silloin kirjotellu:

"aattelin nyt täältäkin kysellä..
tiistaina alko ilmestymään punasia kutisevia laikkuja vähän joka puolelle kehoa, oikeen käden sormetkin turpos, samoin toinen silmäluomi.
se meni sitten ohi, mut aamulla oli uudet läiskät.  
ne katos sit taas, mut taas illalla ilmestyivät uudelleen, joka kerta siis vähän eri kohtaan.
tätä nyt siis jatkunut tähän asti.
histecia oon syönyt ja kortisonivoiteella rasvaillut (eivät kutise niin pahasti). "

Mulla se tosin jäi tuohon yhteen kertaan, terpassa epäilivät nokkosrokkoa, mutta varmaks ei osannu sanoa.
Saattoi mahdollisesti johtua azasta tai asacolista.. tosin ei varmaa sekään..

Oli miten oli, en sen koommin ole tuosta kärsinyt..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #2 - 01/14/10 - 23:35:21

Mullakin on aiemmin ollut myös jotain tämäntapaista, mutta ei tälläistä. Joskus on ollut kroppa täynnä paukamia ja kutittanut aivat helkutisti ja siihen on auttanut Kestine. Sitten muistaakseni Pentasa aiheutti samaa sekä nikotiinipurkka  Pyöritä silmiä. Mutta kaikkiin noihin auttoi siis Kestine.

Aamusella otin 20mg kuten eilenkin. Alkoi niin vietävästi kutittaa, turvottaa ja kuumottaa kämmeniä. Se auttaa. Aamulla tosin oli pari paukamaa ilmestynyt eikä kädetkään ihan normaalit ole. Aerius ei näytä auttavan mitään, mutta lekurin ohjeilla mennään eli 1 tabu ainakin päivässä kahden kuukauden ajan.. Tosinkin luulen, että oireet palaa takaisin kunhan ollaan tuossa huomisillassa tai lauantaissa.

Ajatuksena on kokeilla erilaisia kikkoja ennen lekurille soittoa mahd. ensi viikolla. Ettei se sitten "turhaan" laita kokeilemaan niitä. Olen siis kokeillut eri annoksilla antihistamiinia, sitä neljääkin parina päivänä. Se on kuulemma ehdoton tappiannos lääkkeelle. No ei se mitään toimi.

Valohoito olisi teoriassa mahdollista, jos kyseessä on "vain" urtikaria. Käytännössä poissuljettu vaihtoehto, koska allekirjoittaneella on myös Vitiligo eli valkopälvi. Hoh hoijaa..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #3 - 01/15/10 - 13:57:52

Kyse on varmasti allergisesta reaktiosta. Olsiko mahdollisesti jollekin lisäaineelle? Ne usein tekevät tuollaista. Tässä linkissä paljon tarinoita, jos jaksaa lukea englanniksi. Sivu taaksepäin ja linkistä lisää tarinoita.

http://www.fedupwithfoodadditives.info/stories/story10.htm
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
mammusti
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #4 - 01/17/10 - 12:32:56

Heips turvokkaat !
Olenpa itsekin juossut TYKS:issä,kun jalkojen päälliset alkoivat ykskaks turvota. Ensin varpaat vetivät ihmeellisen tönköiksi ja sitten alkoi jalkapöytiin levitä pakottava punoittava höllyvä tyyny, joka levisi ihan puoleen sääreen. Tyksissä epäiltiin ensin veritulppaa, mutta ei sellaisia löytynyt. Kaksi eri kertaa on trombia etsitty. Uuden vuoden aattona ilmestyi käsivarteen punainen kutiava alue ja ihon alla on kuin riisiryynejä. Häviävät ja tulevat taas uudelleen. Akuutti on ollut päällänsä maaliskuusta, eli 11 kk. kortisonia, joka lopetettiin ja tilalle imurel ja remicade, jotka lopetettiin, koska lääkäri epäili turpojen johtuvan niistä. Nyt edelleen tutkitaan helmikuussa vatsan ultra jne.  
Itse uskon oireiden johtuvan lääkeryöpystä.
Torstaina olin tähyssä, jossa todettiin suolen loppupään tulehdus, johonka ruiskuttelen iltaisin kortisoni vaahtoa. TÄNÄÄN SUNNUNTAINA tuntuu ehkä vähän paremmalta !
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #5 - 01/18/10 - 15:39:35

Homma pissii taas ihan urakalla  Vihainen Lauantaina olin taas aivan täynnä noita paukamia ja naama oli kuin pieksemisen jäljiltä. Suunnaton mahakipu kruunasi koko homman. Sunnuntaina luovutin, kun sormet olivat nakkimakkaraa ja kipu jotain sanoinkuvaamatonta ja otin taas kortisonia, nyt tosinkin 40mg. Paukamat ja turvotus jäivät, mutta eipä ainakaan pahentunut. Kasvot kohtuulliset turvoksissa, mutta eipähän näkynyt silmäpussejakaan  Virnistys

Tänään otin 30mg kortisonia. Tajusin tuossa juuri, että mulla on koko ajan kylmä. Eilinenkin päivä meni kerrastossa + kotivaatteet ja silti kylmä. Jalat oli jo semmoset sinertävätkin, jihuu. Ja ruokahalukin on ollut kadoksissa siitä lähtien kun tämä alkoi, sama juttu oli muutes syksylläkin.

Noh, mä ajattelin, että nyt on kokeiltu jo kaikkea mitä lekuri käski ja "otan" sille soittoajan. Muuten hyvä, mutta vastaanottovirkailija puhelimessa tarjosi aikaa helmikuulle, siis HELMIKUULLE! Minä selittämään, että ihan oikeasti on akuutti juttu ja mulla ei ole lekurin ohjeita pidemmälle, kun pitäisi se soittoaika saada. Ei onnistu. Minä sitten kysymään, että mitäs hän sitten ehdottaisiminun tekevä tukalassa tilanteessani. Epämääräistä hän ei nyt tiedä ja muuta blaablablaabaa... Kiitos, keksin kyllä jotain.

Mut on petetty! Ihan petetty olo, kun suunnitelma ei toimi sitten mitenkään päin. Sen soittoajan piti olla se takaportti, jos hommat ei toimi kuten pitäisi. Mitäs ihmettä mä nyt sitten teen? Uusi lekuri tarkoittaisi taas rahanmenoa 80e ja kiitos, uusia kokeiluja, koska edellisen lääkityksia sun muuta ei voi hyväksyä. Ihotautipolille pitäisi varmaan päästä, mutta helpommin sanottu. Ehdotuksia?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Angel-59
Aktiivipalstalainen

CU -91

Vastaus #6 - 01/23/10 - 10:17:43

Mulla nyt myös kummallisia oireita ekan kerran koko sairaushistorian aikana. Tautini on remissiovaiheessa ollut jo pitkään. Nyt kuitenkin viikko sitten omituinen 37,5 asteen lämmönnousu ja tällä viikolla huomasin kummaa turvotusta takaraivossa vain toisella tuolella, joka on aamulla myös kosketusaraka, päivän aikana kipu häviää. Pari päivää sitten kämmenet kutisivat kummallisesti, sen jälkeen nyt kahtena aamuna sormet ja käsien selkäosat turvoksissa ja oudon kankeat, ei särkyä. Päivän aikana turvotus häviää. Voisko olla liitännäisjuttuja, vai jotain muuta? Onko kellään ollut vastaavaa? Onneksi on just 2.2 labrat ja 9.2 kolonosskopia, josko lekuri tietäs jotain näistä.
Siirry sivun alkuun

ELÄN VAIN TÄTÄ PÄIVÄÄ JA TÄMÄ PÄIVÄ ON PARAS!(:
  IP on kirjattu
susannam
Aktiivipalstalainen

Vastaus #7 - 01/23/10 - 16:15:30

Heip!
Olen just kotilomalla tyksistä. Ekat oireet oli tää helvetillinen kutina, näpyt ja paukamat. Itse epäilin heti maksa-arvojen nousua ja monen mutkan kautta (on se yks helv.. että aina tarvii vaatimalla vaatia hoitoa, soitella monelle eri taholle ym ennen ku apua löytyy) kun maksa-arvot otettiin, huomattiin että ne on reilusti koholla. P-alat nyt 864, vaikka max sais olla 45. Maksassa siis tulehdus. Syytä mietitään vielä, mutta ainakin parvorokko (tuore) on kuulemma just ollu, nyt myös nielussa joku pöpö, mutta suurin syy on kai Asacol & Remicade yhdistelmä tai pelkkä Remi. Nyt on KAIKKI lääkkeet tauolla ja pelottaa tietty miten mahan käy. Maksan koepala otettiin eilen. Mutta siis kun Remiä käyttää ja immuunipuolustus on siksi surkea, voi tavallinenkin virus tehdä tän. Yöunet (puhumattakaan päiväunista) on menny kokonaan miettiessä ja raapiessa, pinna on jo ihan hemmetin kireellä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
mammusti
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #8 - 01/23/10 - 16:29:38

Moikka angel-59
Mitä lääkkeitä olet syönyt ?
Minähän söin kortsikkaa 11 kk,imurelia ja remicadea sen jälkeen jotta pääsis eroon kortisonista.
Jalkapöydät ja varpaat turpoivat hetkessä hurjiksi löllyviksi tyynyiksi,sekä hervoton pakotus, joka ei levossa yön aikanakaan aina laskenut. Lääkäri epäili, että jospa vatsas on jokin, joka painaa laskimoita ja niinpä olin perjantaina vatsaultrassakin. Tosin turvotus häipyi taas kuin tuhka tuuleen. Ultraava lääkäri sanoi, ettei sieltä nyt mitään ihmeempäälöydy. Tosin saan viralliset vastaukset vasta ensi torstaina, jolloinka saan myös tähyn tulokset.
Tähyssä suolen loppupää tulehtunut, johonka pruuttailen hydrokortisoonia iltaisin.
Niin lääkkeistä vielä sen verran, että imurel ja remicade lopetettiin joulukuussa,kun turpoilut alkoivat.
Oma diagnoosini on, että se johtuu lääkityksestä. Nyt enää menee asacol 800x 4.
Eiköhän tässä vielä kengätkin mahdu jalkaan jonain päivänä, vaikka ostinkin pinkit reinot, joilla olin jopa juhlissa. Huumormielessä ostin myös pinkin käsilaukun ja olin tosi hieno.
Tsemppiä sinulle paukuroinesi. Kohta on kevät !!!!!!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #9 - 01/25/10 - 18:17:39

Mulla meni aika hurjaksi toi juttu ja pe iltana mut otettiin osastolle. Oikein mitään ei ole tapahtunut ja meinasinkin tänään ottaa ritolat, kun meni hermot. No empä sitten ottanutkaan, kun kävivät selvittelemään, että jos lähdet nyt, niin hoito ei enää täällä jatku blaa blaa. Selvä. Hermo piukalla eikä jaksa sen kummempia alkaa kirjottelemaan. Mut sairaalassa siis olen noiden hillittömien turvotusten takia. Ja mulla ei ole crohniin siis mitään lääkitystä tällä hetkellä eli ei johdu taudin lääkkeistä. Se miksi ei ole lääkkeitä onkin oma juttunsa..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
mammusti
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #10 - 01/26/10 - 12:39:36

Terve taas kaikki paukuraiset !
Koettakaa jaksaa jatkaa.Omat jalkojeni turvotukset hävisivät aivan yhtäkkiä, ilman mitään.
Iho on kyllä kauttaaltaan niin kuiva, että iltainen sänkyohjelma meillä onkin,kun isäntä rasvaa minun selkääni ja jalkojani ( siinä se ohjelma sitten onkin )Kutisevia pieniä paukamia muodostuu sinne ja tänne ihan omia aikojaan.
Kaikki muut lääkkeet asacolia ja kortisonivaahtoa lukuunottamatta lopetettiin.
Suolen osalta PARI VIIMEISTÄ PÄIVÄÄ on näyttänyt jee taas lähes normaalilta. Jospa tästä normaali elämä palautuisi melkein vuoden rumban jälkeen.
Torstaina lääkäri soittaa TYKS:istä tähyn ja vatsaultran tulokset. OLEN LUOTTAVAINEN !
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #11 - 01/27/10 - 20:47:43

Juupati juu. Eilen pääsin kotiin, kun niin toivoin. Olisivat pitäneet vielä siellä, mutta kivempi kuitenkin olla kotona ja lepäillä täällä. Kutina on nyt aisoissa ja turvotuksetkin jotenkuten.

Hommahan meni siis näin.. Mulla oli taas yksityinen iholekuri viime perjantaina, sellainen iäkäs paljon nähnyt osaava lekuri. Ei se meikäläistä kauaa katsellut, kun se sanoi, että sairaalareissu tulee. Tänään. Mulla oli koko jalat hyvin turvoksissa, kasvot ja kädet turvoksissa ja paukamia siellä täällä aika reippaasti.

Lähetteellä keskussairaalan ensiapuun, jossa lopulta ekg, paineet ja veret. Paineet 152/105, pulssi 120. Ekg ok, CRP ~60. Ja sitten kiikutus osastolle.

Ihotautilekurin ohjeilla aloitettiin hoito, Bemetsonia koko kroppaan kahdesti päivässä, Xyzalia ties kuinka monesti ja Singulairia vissiin kerran tai kaksi päivässä. Hillittömään mahakipuun 3g Panadolia/vrk ja läpilyöntikipuihin Oxynormia tms. Siitä se pikkuhiljaa alkoi rauhoittumaan, mutta paukamia tulee siltikin. Turvotukset laskee aikanaan.

Syytä ei tiedetä vielä, mutta diagnoosina oli raju nokkosihottuma ja angioneuroottinen ödeema. Turvotti vissiin suoliston ja virtsarakonkin, koska suoli meni jumiin ja rakko toimi miten kuten, ei kuitenkaan tarvinnut katetroida. Paukamia on edelleen paljon aamuisin, mutta Xyzalin jälkeen aika nopsasti katoaa. Ja mahakipu jatkuu, joten jatkan tuota Panadolia kotonakin. Ihopolille menen kuukauden päästä näyttämään itseäni ja oirepäiväkirjaa, jota käskettiin pitämään. Nyt kotilääkityksenä 1-2 Xyzal ja yöksi Singulair. Koviin kasvon alueen turvotuksiin 40mg kortisonia max kaksi päivää.

Paineet on vieläkin koholla ja pulssi siinä 100, mutta niihin ei puututtu.

Tää ei o ikuna ennen ollut sairaalassa sisällä, joten olipahan hmmm kokemus. Suolesta olisi varmaan ollut aihetta ollakin, mutta mä nyt olenkin tämmönen lekureiden välttelijä.

Lisään vielä, että tähän oireiluun on myös liittynyt semmonen kurkkuauki-alamahakipu. Naiset joilla on diagnosoitu kivuliaat kuukautiset pystyvät siihen samaistumaan helposti.

Ei ollut tukehtuminenkaan kaukana tuossa viime viikolla, kun kurkku lopulta turposi silleen reippaasti. Jo pohdin lanssin soittamista, mutta enhän mä sitten raaskinut. Kulki se henki jotenkuten kylkiasennossa. Pulassa olisin tietenkin ollut, jos kurkku olisi turvonnut yhtään enempää. Mutta mä nyt olenkin tämmönen  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 01/27/10 - 22:40:31 Kirjoittaja Kippura »  

IP on kirjattu
mammusti
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #12 - 01/28/10 - 16:26:57

Moikka kaikki !
Nyt näyttäis elämä hymyilevän jälleen pitkän akuutin jälkeen.
Akuuttihan kohdallani alkoi jo maaliskuussa 2009, kun lopetin tupakanpolton tammikuussa. Pitkä oli polttamisrupeamakin n. 40 v, vähintään. Proffa TYKS:issä sanoi, että nikotiini on pitänyt tulehduksen aisoissa ja kun lopetin kertaheitolla, niin kroppa ei siitä tykännytkään, vaan se olisi pitänyt ajaa alas kuten kortsikkakin.Hän sanoi, että asiaa ei ole tutkittu, mutta todettu. En kuitenkaan edes ajatellut kertaakaan aloitta sauhuttelua uudelleen, vaikka olotila on ollut tosi ankea.
Nyt tosiaan hurinat ja murinat ja löysyydet ovat aisoissa ainakin toistaiseksi. !!!!!!
Tsemppiä muille.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #13 - 02/03/10 - 11:21:26

Eipä mene kovin vahvasti  Vihainen
Pattia pukkaa ja turvotuksia, lääkityksestä huolimatta. Kyllä tämä on aivan hanurista, sieltä syvältä. Hohhoijaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Angel-59
Aktiivipalstalainen

CU -91

Vastaus #14 - 02/07/10 - 17:43:46

Heippa! Pähkäilin tossa vähän aikaa sitten sormien turvotuksesta ja aivan oikein syyllinen taisi löytyä lääkkeestä, mutta tälläkertaa luontaistuote punariisi, jota söin puolisen vuotta kohonneeseen kolesterooliin. Heti kun lopetin niiden syönnin, turvotus lakkasi. Että tiedoksi vaan kaikille, lieneekö epäsopiva asacolin kanssa, vai eikö vain sovi mulle, tiedä häntä.
Siirry sivun alkuun

ELÄN VAIN TÄTÄ PÄIVÄÄ JA TÄMÄ PÄIVÄ ON PARAS!(:
  IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #15 - 02/13/10 - 23:25:10

Ei ole meikäläinen kokenut ihmeparantumista. Eipä sillä, että olisin sitä odottanutkaan. Kyllästyttää vaan  Surullinen Ehkä se on soitettava nahkapolille arkena ja sitten aloitetaan kortisoni. Täytyy vielä funtsia ja odotella ihmettä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Vastaus #16 - 03/07/10 - 22:25:07

Ei ole ihmeparantumista vieläkään Surullinen.  Valohoitoon jouduin/pääsin. Vitiligon takia mulla menee kaikista "miedoin kaava". No ei siinä mitään, hyvähän se olis jos auttais. Ei ole kovin mieltä ylentävää hillua nahkapuvussa vieraiden läsnäollessa. Etenkään jos se ei auta.

Ja ilmestyi kuin tilauksesta angioödeema. Aamulla oli naama niin turvoksissa ettei tutut olis tuntenu, äiti ehkä. Ja vielä oli menoa josta ei voinut olla pois. Ohjeen mukaan 40mg kortisonia poskeen ja kädet ristiin. Onneksi apinanaama laski kohtuulliseksi ennen menoa. Muuten hyvä, mutta kurkku on alkanut turvota. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin tukehdusvaaraa ei vielä tänään ole ei ehkä huomennakaan. Jos tulee ylipäätään, niin ehkä tällä kertaa jopa menen ea:sta kysymään jotain troppia.

Nahka-asiaahan ei auta se, että lääkäri ei usko puhetta. Olis vaan diagnoosin kannalta hyvä..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #17 - 03/12/10 - 12:02:43

Oletko koittanut syödä D-vitamiinia ja millaisia annoksia? Valohoitohan lähinnä toimii juuri siten, että iho tuottaa D-vitamiinia... Toki valolla on muitakin vaikutuksia, mutta iholla lähinnä tuo. Entä d-vitamiinivoiteet?
(Kortisonihan estää tehokkaasti D-vtamiinin imeytymistä ruuasta, toki sen suurin saanti onkin kesällä auringosta, missä taas ei useinkaan kortisonin vuoksi voi oleskella...) Olethan tutustunut ravinto-osion ketjuun aiheesta?

Oletko tutustunut myös VHH-ketjuihin?
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta