aamu85
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!
Sukupuoli:
|
Rohkenen ehkä kirjoittaa yhden viestin tänne IBD ja liikunta -osioon, joka on mulle ollut se kaikkein merkityksellisin/kysymyksiä herättävin asia ihan diagnoosin alusta alkaen. Liikunta/kuntoilu taisi olla se ensimmäinen asia, josta kysyin hoitavalta lääkäriltä diagnoosin saantiaikoihin osastolla ollessani... kertonee, kuinka tärkeä osa liikunnalla on mun henkilökohtaisessa elämässä. Olin ollut osastoaikani mukaan lukien noin kolme viikkoa liikkumatta sen pidemmälle kuin vessan ja sängyn väliä (roskat jaksoin viedä, vaikka lopulta en niitäkään), joten kunto ehti laskea ja hemppa oli reilusti anemian puolella tuolloin. 40mg:lla kortisonia olo alkoi osastolla melko nopeasti parantua ja lääkärin ohjeet liikunnan aloittamisesta olivat seuraavat: aluksi rauhallisesti ja omia tuntemuksia kuunnellen. Aloittelinkin kotiuduttuani ensin n. 5km:n kävelylenkeillä. Aika nopeasti pääsin jo hölkkäilemään sekä uimaan, pyöräilemään ja kuntosalille sekä kiiinni määrällisesti samanlaiseen viikottaiseen liikuntarytmiin kuin aikaisemmin. Tietysti huomioitavaa on se, että kyseessä oli tuolloin mun eka kortisonikuuri ja kortisoni alkoi varmaan siksi auttaa melko nopeasti. Olo parani ihan älyttömästi ja tuntui, että sain aika nopeasti takaisin samaisen peruskuntotasoni kuin ennen kolmen viikon pakkolepoa. Vaikka kortisoni heikentää luustoa, niin liikunnalla on päinvastainen luustoa vahvistava vaikutus varsinkin silloin, kun kyseessä on hyppelyitä, loikkia, kääntöjä eli luustoa kuormittavaa liikuntaa. Luiden tärähtelyt toisiaan vasten saavat aikaan luukudoksen vahvistumista. Erityisen tärkeää luustoa kuormittava liikunta on kasvuikäisille, jolloin luusto vielä kehittyy. (Toki liikuntalajeja valittaessa on otettava huomioon sen hetkinen tilanne, jos on jo valmis vamma/sairaus esim. nivelrikko niin silloin liikunta on myös lääke, mutta nivelille ystävällinen liikuntamuoto olisi tuolloin esim. vesiliikunta, jolloin niveleen saadaan aikaan paljon toistoja sisältävää liikettä, mikä parantaa aineenvaihduntaa nivelen rustokudoksessa kuitenkaan aiheuttamatta lisäkulumista, kun jo kuluneeseen kudososaan ei kohdistu iskuja.) Viime syksyn akuuttivaiheen aikana lenkkeily kävi oireilusta johtuen mulle mahdottomaksi, mutta vahvemmalla lääkityksellä olen taas voinut palata harrastamieni liikuntamuotojen pariin, vaikka akuutti jonkin verran vaivaakin niin itselläni on sama juttu kuin Popolla eli kun vatsa on tyhjentynyt niin voin lähteä liikkumaan. Hempan laskeminen akuuttivaiheen aikana vaikuttaa tietysti jaksamiseen ja omaa olotilaa pitäisi sen mukaan kuunnella (aina ei jaksa samalla tavalla), mutta itsellekin omien tuntemuksien kuunteleminen vaikuttaa olevan välillä vähän vaikeaa, kun ajatus kulkee sitä rataa, että jaksoinhan mä viime viikollakin niin miksei tälläkin viikolla. Oma liikkuminen/tavoitteellinen harjoittelu on kuitenkin siinä mielessä muuttunut, että kropan tuntemuksien perusteella itselle sopivan kuntotason saavutettuani, koitan pitää tuon kuntotason yllä ja unohtaa citius, altius ja fortiuksen. Kohtuullisella kuormituksella liikkumalla voi saada liikunnan hyödyt, mutta mahdollisesti välttää haitat eli loukkaantumiset.
|