Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/04/10 - 02:33:03
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Muita jotka ovat Antti Heikkilän dietillä? (Luettu 3916 kertaa)
Ex-Tex-Mex
Aktiivipalstalainen

CU Proktiitti
10/2008 Psoriasis
1979

Sukupuoli: female
Muita jotka ovat Antti Heikkilän dietillä?
08/19/09 - 11:13:38

Itse olen nyt kolmatta viikkoa noudattanut Antti Heikkilän "Pellinki" diettiä. Olo on todella ihana! Energiaa olisi vaikka kuinka. Vatsa ei ole turvonnut yhtään eikä vatsa ei ole temppuillut ollenkaan. Kop kop. Olisi kiva jakaa kokemuksia muiden pellinkiläisten kanssa! Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Re: Muita jotka ovat Antti Heikkilän dietillä?
Vastaus #1 - 08/19/09 - 13:23:10

antti heikkilä on kyllä mielenkiintoinen ihminen,samoin kirjat,juuri odotan että posti toimittaisi yhden nistä,pääsee jälleen lukemaan viljan tuhoa suolistossa ja terveydessämme.

itse olen kolmatta viikolla scd ruokavaliolla,akuuttia pukkasi ja olen tehnyt tämän ennenkin,erona nyt että tästä ei le enään paluuta entiseen,koskaan.
vatsan murinat ja kurinat rauhoittui heti,akuuttiin se ei tietysti auta mutta antaa suolistolle vähemmän työtä ja valmistaa tulevaan,huomenna tähystys joten sen jälkeen varsinkin tyhällä suolistolla on hyv antaa terve kasvuympäristö taas uusille baktereille.

menetkö ihan kirjan mukaan vai käynyt jpa vastaanotolla.toinen mielenkiintoinen on paula heinonen,hän kutenkin puoltaa ruista vahvasti mutta hiivasta ja sokerista ei puhu myöskään hyvää
Siirry sivun alkuun

kortit on jaettu.niillä pelataan
  IP on kirjattu
Ex-Tex-Mex
Aktiivipalstalainen

CU Proktiitti
10/2008 Psoriasis
1979

Vastaus #2 - 08/19/09 - 15:48:43

Minulla on Hyvän olon keittokirjat 1 ja 2. Niitä olen mielenkiinnolla lueskellut kuten myös hänen nettisivujaan. Noudatan hänen ohjeita aika orjallisesti. Tosin luomukriteeristä olen joustanut aika raakasti. Mieletöntä kuinka nopeaa kroppa piristyy! Iltaisin jaksaisi valvoa vaikka kuinka kauan. Ja nukkua ei tartte kelloa ympäri. Ja mukavaa kun painokin putoaa...Mulla on tähy 2.10. Mielenkiintoista odottaa mitä gastro on tästä mieltä. Taidan jättää sanomatta!  
En ole käynyt Heikkilän vastaanotolla, mutta pari asiaa olen häneltä sähköpostitse tarkistanut! Hän muuten vastaa niihin saman vuorokauden sisällä! Ja laskua ei ole tullut... Silmänisku
Nyt varmasti ärsytän jotain, mutta sanompahan mitä hän vastasi kun kysyin dietttin ja CU:hun liittyen riittävästä kuitujen saannista. Hän sanoi, että viljojen välttämisdietti on ainoa hoitokeino CU:hun. Ja että kuidut ovat leipäteollisuuden vouhotusta. Ja että esim. avokadossa on enemmän kuituja kuin ruisleivässä.
Todellakin mielenkiintoista tsekata mikä vaikutus tällä dietillä on!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #3 - 08/19/09 - 18:31:25

Tuossa vähän alapuolella onkin aiemmin laittamani linkki Antti Heikkilän sivuille -muistaakseni. En jaksa avata sitä, kun koneeni yhteys on nyt ihan pa.ka.

Olen kesän ollut vähähiilihyraattisellä ruokavaliolla, jollainen siis myös Antti Heikkilän Pellinki-dieetti on. En ole tutustunut niin tarkasti hänen kirjoihinsa, että osaisin sanoa mitä eroa on oman ja Heikkilän ruokavalioiden kanssa.  

En ole kovin orjallisesti noudattanut vähähiilihyraattista, mutta olen ollut syömättä sokereita, viljoja, riisiä, perunaa... Ehkä en syö rasvoja ihan niin paljon kuin saisi tai pitäisi. Aamuisin pekonia ja munakasta, muuten oliiviöljyä ruuassa. Aika pitkälti siis dieettini on samanlainen kuin aiemmin käyttämäni hiivadieetti, siinäkään ei syödä viljoja eikä perunaa.

Luulenkin, että myös scd-dieettiä voi laajentaa pikku hiljaa VHH-dieettiin päin! Se ei ole ollenkaan niin vaikea noudattaa kuin scd tai hiivadieetti. Mutta akuutissa kannatan scd-dieettiä.

Mulla siis ÄP.

PS. Teen esimerkiksi tonnikalapastakastikkeen tai tavallisen jauhelihatomaattikastikkeen, joita mieskin syö, mutta itse nautin sen sekavihannesten kanssa (kukkakaali-parsakaali-porkkana)! Juustoa päälle ja toimii!!! Ei tarvitse aina tehdä mulle omaa ruokaa. Munia menee paljon, mutta menkööt! Ihokin on loistavassa kunnossa. Ihmiset kyselee urheilenko paljon?!! Viileä (En urheile.)
Olo on hyvä, suorastaan ihana, kun vatsa on taas ihan litteä. Juustoinen
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Tianna
Aktiivipalstalainen

Diet cures more than
the doctor.

Vastaus #4 - 08/19/09 - 22:19:40

Olen ollut vähähiilihydraattisella viljattomalla ruokavaliolla kohta kaksi vuotta, jonkin verran Heikkilän ohjeita noudattaen mutta en mitenkään tarkasti, joten en voi sanoa ruokavalioni olevan Pellinki vaan yleisemmin VHH. Olen kirjoitellut aiheesta tännekin muutaman kerran, jos vanhoja viestejä ei ole poistettu. Heikkilän kirjoista olen lukenut Ravinto & Terveys, lisäksi Enig&Fallon Syö rasvaa ja laihdu, (joka nimestään huolimatta ei ole pelkkä laihdutuskirja), mutta enimmäkseen luen karppaus.info sivuja ja foorumia. Karppifoorumilla muuten on oma osio Pellinki-dieetille, ei tosin kovin aktiivinen, mutta yleisesti foorumilla on todella paljon tietoa VHH-ruokavaliosta ja jonkin verran myös Crohnista ja CU:sta.
Siirry sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 08/20/09 - 10:10:24 Kirjoittaja Tianna »  

keliakia -91, colitis ulcerosa ja sklerosoiva kolangiitti -96
http://scd-fi.info * http://karppaus.info * http://hiilaritietoiset.net
  IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #5 - 08/20/09 - 09:16:03

tämä taitaa olla ikuinen kysymys hiilihydraattien kanssa vs.tautimme.
pitkän pohdinnan ja penkomisen jälkeen laitan kyllä sanani ravinnon alle.
itse opiskelen salus opistossa liikunta ja urheiluravintoneuvojaksi,mielenkiintoinen opisto jossa opettajana mm.paula heinonen.
Antti ja paula ajatuksiltaan eroavat tosin suurimmiten tuon viljan suhteen:ruis.

Scd on totta hankalasti toteutettavissa,harmittaa että 2v sitten lipsuin takaisin ,tosin vain gluteenittomalle asti,mutta gluteeniton..mitä kaikkea romua ja lisäaineita niissäkin tuotteissa on,huh huh!! Pelästynyt
palasin juuri sairaalasta ja kyllä nauratti kun ei ruokien annostelija tiennyt mitä on gluteeniton,kovasti vaan vänkäsi mulle ettei gluteenitonta VIILIÄ ole,kyllä nauroin ja totesin:taitaa olla viili maidosta ei vljasta Pyöritä silmiä.
Hoitohenkilökunnan jyrkästä ja suorastaan piikittelevästä asenteesta kohdistuen ruokavalioon kommentti erään hoitajan suusta:

Kyllä se varmasti akuuttiin helpottaa kun on nestelinjalla mutta muuten tollaset turhat ruokavaliokikkailut rajottaa vaan TURHAAN elämää,ja kipitti itse syömään pizzaa..esitin kysymyksen:tiedätkö miten suolisto joutuu toimimaan pilkkoessaan eri hiilihydraatteja imeytyvään muotoon,onko se yhtä helppoa sairaalla ja terveellä suolistolla?hiljaiseksi meni.typerä hoitsu!

tulisi jo se kirja luukusta:viljojen vaarasta niin pääsee taas onkimaan lisää fakta!!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Ex-Tex-Mex
Aktiivipalstalainen

CU Proktiitti
10/2008 Psoriasis
1979

Vastaus #6 - 08/20/09 - 11:21:50

Ihania vastauksia kaikilta! Kiitos. Ja tsemppiä kaikille hiilarilaisille!  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tundrakurppelo
Aktiivipalstalainen

Välimuotoinen

Vastaus #7 - 08/20/09 - 20:33:45

Olin jossain vaiheessa erittäin paljon vastaan viljojen, perunan, riisin ym. poisjättämistä. Nehän on terveellisiä! No joo..

Sitten joku kehotti ainakin aamuisin olemaan syömättä viljoja, vähentää närästystä. Siitä hyvin nopeasti jäi viljat kokonaan pois -> närästys lähes loppu (muu suolisto jo ennen kokeilua niin hyvässä kunnossa että sen puolesta en osaa sanoa). Oon huomannut myös perunan ja riisin olevan vähän ongelma, saa nähdä saanko ne jätettyä pois myös. Jos erehdyn viljoja syömään, huomaan sen närästyksenä heti. Itse piti tämäkin kokeilla että uskoi..  

Olo on hyvin kevyt ja ongelmaton päivinä kun en syö sokeria enkä viljoja ollenkaan (ja vähänlaisesti perunaa tai riisiä). Ei turvotusta, närästystä, pahoinvointia. Uskomatonta.
Siirry sivun alkuun

-Toivossa on hyvä elää-
  IP on kirjattu
Tianna
Aktiivipalstalainen

Diet cures more than
the doctor.

Vastaus #8 - 08/22/09 - 00:09:35

Ex-Tex-Mex kirjoitti 08/19/09 - 15:48:43:
Ja että esim. avokadossa on enemmän kuituja kuin ruisleivässä.

Ja tummassa suklaassa on vielä tuplasti kuituja avokadoon verrattuna. Hymiö

Siirry sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 08/22/09 - 09:39:38 Kirjoittaja Tianna »  

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #9 - 08/22/09 - 08:31:13

mielenkiinnosta finellin sivuilla on hyvä käydä katsomassa kuitupitoisuuksia eri luokista yms.
itse saan kuituja n.25g/pvä scd dieetillä,lisää pitää saada mutta tämä on hyvä alku.
juuri luen kirjaa viljojen vaaroista,järkyttävää luettavaa ja taas yksi syy lisää pitää nuo romukopassa.en yleistä joten älkää hermostuko Virnistys minun vatsaani ne eivät enään tule ja aiheuta lisää sairauksia jo sairaaseen suoleen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tianna
Aktiivipalstalainen

Diet cures more than
the doctor.

Vastaus #10 - 08/22/09 - 09:41:20

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #11 - 08/22/09 - 13:29:07

juuri tuo.aivan kammottavaa luettavaa mitä viljat saavat aikaiseksi...suosittelen kirjaa
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lotta
Aktiivipalstalainen

CU-05

Vastaus #12 - 08/22/09 - 21:54:54

Mulla on nyt reilu viikko takana viljatonta ja sokeritonta elämää!  Juustoinen  Kyllästyin totaalisesti kortisonin popsimiseen ja sen aiheuttamaan pitsanaamaan  Vihainen  Nyt ajattelin, että ennen järeämpiä lääkkeitä kokeilen tämän "ruokavaliokortin".
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #13 - 08/22/09 - 22:07:49

hyvä lotta!

poistitko kaikki?

itse huomasin aikutuksen jo vuosia sitten mutta tyhmänä repsahdina takaisin kun lääkkeistä sai apua.
nyt on paha akuutti päällä ja takana scd kohta kk,tosin pirun sairaalareissu katkaisi sen ja niinä 3 päviänä huomasin jo eron.

Nyt ei ole kurinoita ei murinoita paitsi akuutista johtuen jota odottelen tyynyväksi.
ei kipuja ei kaasua ei mitään.veren kun saan loppumaan pidän juhlat!mutta tämä on jo hieno alku.tänään on mennyt:

Keitettyä kanaa kukkakaaliporkkana survosta
mantelileipää,kananmunia,hedelmiä ja marjoja
tuoremehua,kalaa,öljyjä,taateleita ja viikunoita,sun muita.

sokerihimo loppui 2vk päästä banaanikin maistuu sokerilta (vaikka sitähän se on,luonnon omaa vain)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lotta
Aktiivipalstalainen

CU-05

Vastaus #14 - 08/22/09 - 22:15:46

^ joo, olen jättänyt kaikki viljat pois sekä perunan.

Tänään on mennyt mm. salaattia ja muita vihanneksia, "partajogua" ja erilaisia pähkinöitä, kananmuna.
Savulohta ja kukka- ja parsakaalia. Taas sekasalaattia. Paistettua kesäkurpitsaa, sipulia ja paprikaa.
Mustikoita, mustaherukoita ja kuohukermaa! Nam!

Mulla makeanhimo on jo nyt helpottanut; marjat kermalla on makea jälkkäri!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #15 - 08/22/09 - 22:20:34

kuullostaa hyvältäHymiö

minulla tuo suoli raakoja pähkinöitä ei kestä,tulee turvotusta saman tien,mutta jauhettuna kyllä(juuri väänsin hernerouheesta ja cashew pähkinöitä 2 pelillistä leipää),eikä kestä muuten suoli banaaneja paljon,laittaa mörinät pyörimään huh huh.mutta nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lotta
Aktiivipalstalainen

CU-05

Vastaus #16 - 08/22/09 - 22:39:11

Unohdin muuten tuosta listasta pellavansiemenliman. Sitä olen juonut joka aamu.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tianna
Aktiivipalstalainen

Diet cures more than
the doctor.

Vastaus #17 - 08/22/09 - 23:20:42

tenava kirjoitti 08/22/09 - 08:31:13:
mielenkiinnosta finellin sivuilla on hyvä käydä katsomassa kuitupitoisuuksia eri luokista yms.
itse saan kuituja n.25g/pvä scd dieetillä,lisää pitää saada mutta tämä on hyvä alku.

Itse lasken silloin tällöin Finelin ruokakorilla yhden päivän ravintoarvoja ja tallennan omalle koneelle. Katsoin nyt muutaman vanhan ruokakorin ravintoarvot ja kuitua oli yleensä 11g päivässä. Ei ihmisnisäkäs tarvitse sellaisia määriä kuitua kuin mitä markkinoidaan, ihminen ei ole märehtijä, joka osaa myös käyttää kuidut hyväkseen.

Tässä vielä linkit kuidusta ja viljasta:
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/kuitumyytit/
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/viljamyytit/
http://www.hiilaritietoiset.net/lesekuorma.htm
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lotta
Aktiivipalstalainen

CU-05

Vastaus #18 - 08/23/09 - 07:46:21

^ Ruokakori oli mulle ihan uusi juttu! Mielenkiintoinen palvelu. Laskin huvikseni eileset kuidut ja sain niitä n. 20g. Eiköhän se riitä..  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #19 - 08/23/09 - 08:52:22

meitä on niin monta katsomusta,mikä sopii yhdelle ei toiselle.
koin kauhun päiviä pariisissa jossa hotellin aamiaset ja muut koostuivat siitä vaaleasta.salakuljetin kaupasta omia eväitä ja koko 4 pvän aikana vatsa oli pahemmassa kunnossa kuin koskaan,hmm lieneekö sattumaa.

itse huomaan hyvin eron,kuituja kun on monenlaisia geeliytyvä joka ihanasti voitelee suolistoa,ja tietysti proteiineja säästävä vaikutus,tässä on työllä hankitut lihakset hukassa muutenSurullinen
onneksi on mahdollisuus saada muista kuin viljoistaHymiö

tällä hetkellä kiinitän paljon myös rasvojen laatuun huomiota,leivälle laitan auringonkukkaöljyä,pellavasiemenöljyä luomuna kaikki.kalat ja ravinnelisät.koen itseno onnekkaaksi että o mahdollisuus pitää itsestään huolta ravinnon avulla.eihän se sairauttamme"paranna"mutta suoli jonka nukka on tallottu ei vain toimi tavalla kuin terve suoli,ja mitä enemmän työtä sille suoltaa sen pahempaa auriota syntyy.huh.lempiaiheeni Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tianna
Aktiivipalstalainen

Diet cures more than
the doctor.

Vastaus #20 - 08/23/09 - 11:36:56

tenava kirjoitti 08/23/09 - 08:52:22:
tällä hetkellä kiinitän paljon myös rasvojen laatuun huomiota,leivälle laitan auringonkukkaöljyä,pellavasiemenöljyä luomuna kaikki.

Heikkilä käsittääkseni suosittelee kasvirasvoista vain oliiviöljyä. Esimerkiksi auringonkukkaöljyn rasvahappokoostunus on erittäin huono, siinä on tulehdusalttiutta lisäävää linolihappoa eniten kasviöljyistä: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2095&lang=fi

Lainaus:
Monityydyttymättömät rasvahapot ovat elimistölle välttämättömiä, mutta niiden määrän kanssa kannattaa olla tarkkana. Kasvirasvoissa on usein runsaasti linolihappoa, joka kuuluu omega 6 -rasvahappojen sarjaan. Sitä ei kuitenkaan pitäisi saada liikaa, ja nykyravinnossa on jo voimakas epätasapaino monityydyttymättömien omega 3- ja omega 6 -rasvahappojen saannissa. Saamme aivan liikaa omega 6-rasvahappoja ja aivan liian vähän omega 3-rasvahappoja.

Siksi kannattaa pitää esimerkiksi saksanpähkinä-, soija-, maissiöljyn käyttö vähäisempänä ja valita kasvirasvoiksi vain vähän omega 6- rasvoja sisältäviä tuotteita. Esimerkiksi edellä mainituissa öljyissä omega 6 -rasvahappoja on jopa yli 50% (toim. huom. auringonkukkaöljyssä yli 60%). Rypsiöljyssäkin niitä on 20%, kun oliiviöljy sisältää niitä vain 10%.

Lähde: http://www.hiilaritietoiset.net/rasva.htm
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #21 - 08/23/09 - 13:36:53

juu tuo on täysin totta. 6 enemmän kuin 3,kannatan kuitenkin öjyjen ns.tasakäyttöä itse kun syön epaa aika huippuannoksilla.oliiviöljyn ja auringonkukkaöljyn erot ovat myös huimat tyydyttyneissä ja tyydyttymättömissä.sopivalla annoksella kaikkea"hyvää rasvaa"Hymiö ja avokaadoa nami namia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #22 - 08/23/09 - 13:49:08

tarkoitan että täytyy sitten valita haluaako tyydyttyneitä tai tyydyttymättömiä enemmän ja tyydyttymättömistä n6 "pahaa"huippupäätä edustaa auringonkukkaöljy ,siltä kantilta oliiviöljy parempi.tyydyttyneitähän  7 ja  9 saamme tarpeeksi,samoin kyllä tuon 6 ja 3 suhde on aina ollut rempallaan varsinkin tällä margariiniteollisuus huippuvaltiolla Pelästynyt Pelästynyt

linolihappoakin on hvyä saada,varsinkin jos noudattaa scd kaltaista dieettiä sitä kun ei elimistö pysty muodostamaan .tässäpä tuli taas ruokakonin juttuja Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Ex-Tex-Mex
Aktiivipalstalainen

CU Proktiitti
10/2008 Psoriasis
1979

Vastaus #23 - 08/28/09 - 13:45:44

Eilen olin juhlissa, joissa ruoassa jauhoina oli käytetty maissijauhoa. Lisäksi jälkkäri oli makeutettu makeutusaineella. Ja taisin minä kermalikööriäkin erehtyä maistamaan.. Kieli Noh, tänään sitten polttelee takapuolta kuten ennen dietin aloitusta! Voiko tulla oireet näin nopeasti!?! Kertaakaan ei kolmen viikon aikana ole ollut tätä inhottavaa polttelua...
Antoipahan potkua taas orjalliseen karppaukseen! Virnistys Silmänisku Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tundrakurppelo
Aktiivipalstalainen

Välimuotoinen

Vastaus #24 - 08/29/09 - 09:01:01

Tuosta kuitujutusta. Mulle ei riitä ikinä 11 g kuitua päivässä. On pakko hirveän tarkkaan pohtia onko tullut syötyä tarpeeks ruokia, mitkä pistää suolen liikenteeseen. Sairaana mulle pieni kuitupitoisuus ehkä olis ok, mutta nyt.. Oon myöskin pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja mun kuitujen saanti on joku 30 g/vrk. Oppiiko suolisto sitten toimimaan vähemmällä kuidulla? Yritetty on (ehkä pikemmin huolimattomuudesta) ja tukala olo on taattu.

Varmasti hyvin yksilöllinen asia tämäkin. Olin niin monta vuotta jatkuvasti huonossa kunnossa että tämä lähes terve suoli tuntuu välillä tuottavan enemmän ongelmia. Vaikea päästä opituista ravintojutuista eroon..
Siirry sivun alkuun

-Toivossa on hyvä elää-
  IP on kirjattu
tenava
Aktiivipalstalainen

voi minkä taudin
elämältä sain!

Vastaus #25 - 08/29/09 - 09:20:43

sama homma täälä,kuten kirjotin tuossa jossain,parisissa ollessani 5päivää oli elämäni tukalaisimmat asiat:vehnää croissantteja,kaikkea tuota kamalaa roskaa jota syötiin.hyvin tulee määrät täyteen

-manteli herneleivällä
-hedelmillä ja marjoilla'
-kuivatuilla  luumuilla,taateleilla yms(paljoa suoli ei kestä)
-vihanneksilla

jaksaa vain ottaa selvää kuitumääristä ja niiden pitoisuuksista,laskin tuossa juuri että itse leipomassani manteli-herne leivässä on palassa melkein 6g kuitua!!ilamn ruista ja vehnää ja todella hyvillä rasva arvoilla!päälle lorautan vielä pellavaöljyä ja avot!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Ex-Tex-Mex
Aktiivipalstalainen

CU Proktiitti
10/2008 Psoriasis
1979

Vastaus #26 - 09/10/09 - 11:46:31

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
ma.ha
Aktiivipalstalainen

Mb Crohn -09

Vastaus #27 - 09/12/09 - 20:36:24

Musta tuntuu ettei massu kestä maitotuotteita ollenkaan, se, mitä oon käyttänyt on ollu teen kanssa!  
Where is the problem? - maitoallergiaa ei ole ("on siis testattu") mutta Crohn on!

Maaliskuun jälkeen -09 en oo syöny mitään viljaa ja maitoa niukasti, edam - juustoa oon syönyt mutta  
viime aikoina sekin on sattunut mahaan niin oon jättänyt pois kokonaan.
Munia menee paaaljon, keltuaisia en aina syö..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
ruukkukasvi
Aktiivipalstalainen

CU 2003->

Vastaus #28 - 10/30/09 - 23:18:00

En ole itse koskaan kokeillut näitä vähähiilihydraattisia tai viljattomia ruokavalioita, koska  
suolen ollessa kunnossa olen voinut syödä mitä tahansa ilman ongelmia. Kaiken lisäksi olen aina  
ollut hiukan skeptinen näitä vähähiilihydraattisia ruokavalioita kohtaan a) niiden mahdollisten  
negatiivisten terveysvaikutusten vuoksi b) olen aina tarvinnut melko paljon ravintokuituja,  
jotta suoli toimisi kunnolla ilman ummetusta.  
Koska en ole näitä dieettejä kokeillut, niin en nyt kuitenkaan kyseenalaista näiden  
ruokavalioiden tehoa meidän suolitautiemme suhteen, ehkä joskus itsekin kokeilen kunhan löydän siihen
tarmoa.

Haluan kuitenkin vähän miettiä A. Heikkilän mielipiteitä ravitsemuksesta. Hän on esittänyt mm.  
hyvinkin radikaaleja mielipiteitään diabeteksen nykyisestä ravitsemushoidosta ja antanut omia  
suosituksiaan, joita muut lääkärit ovat tuominneet haitallisina ja jopa vaarallisina. Heikkilä  
myy myös Rasalas -kustantamo-verkkokaupassaan kirjoja, kuten ruotsalaisen Uffe Ravnskovin  
"Kolesterolimyytti", joita muut lääkärit ovat kritisoineet runsaasti.  Heikkilä on kirjoissaan  
tämän (http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=4869) mukaan käyttänyt lähdeviitteinään  
runsaasti mm. ei-tutkimusartikkeleita tai viitteiden internetlinkit eivät ole auenneet  
ollenkaan, joten tarkempaa tutkimustietoa hänen väitteistään voi olla vaikea saada.

Itse en ole kylläkään yhtään hänen kirjaansa lukenut, joten en juurikaan itse voi tuomita niitä  
omakohtaisiin kokemuksiin nojaten. Olen juuri lainaamassa (varausjono 43 varausta) kirjastosta  
James, Ron Bralyn ja Hogganin "Vaaralliset viljat" -kirjaa, jonka aion lukea läpi tietyn  
kriittisyyden kera.

Blogissaan Heikkilä tuntuu kirjoittavan jokseenkin provosoivasti mm. H1N1 -rokotteista,  
kasvissyönnin vaaroista ja mustamaalaa tehokkaasti kaikki vastustajansa. Hän myös esittää  
"salaliittoteorioita" hipovia mielipiteitä yliopistojen ja niiden tutkimusten korruptoituneisuudesta.  
Tieteellisiä lähdeviittauksia kirjoituksissa esitetään vaihtelevasti. Useimmat kirjoituksista -  
oli aihe mikä hyvänsä - ovat hyvinkin provokatiivisia ja niitä lukiessa tulee usein mieleen  
mielikuva "maailmanlopun profeetasta".  

Minusta tämä kaikki syö osaltaan uskottavuutta Antti Heikkilältä ja hänen mielipiteiltään.
Siirry sivun alkuun

Sähköposti   IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #29 - 11/01/09 - 17:01:35

Tarpeeksi kauan kun taisetelee "koko maailmaa vastaan", niin väkisinkin sitä tulee vainoharhaiseksi jopa. Ymmärrän sen kyllä hyvin vain omalla pikku kokemuksella, joka minulla on siitä, että olen yrittänyt esittää jotain poikkeavaa tietoa virallisesta lääketieteestä, kuten nyt vaikkapa D-vitamiinista keskustelu. Tai VHH-dieetistä. Ja useimmilla keskustelijoilla ja suurimmilla "vänkääjillä" ei ole mitään muuta tietoa tai kokemusta asiasta kuin "virallinen totuus". D-vitamiinikeskustelussakin tutkimuksia on näyttää pilvin piemein, kaikki uusia! Ja vstustajat vetoavat niihin yli 10 vuotta vanhoihin totuuuksiin. Eli ensin vaaditaan lähteitä ja sitten kun niitä annetaan, ei uskota.

Kun tietoa hankkii vaikkapa juuri erilaisista ruokavalioista, niin on aina hyvä pitää oma järki päässä. Mutta sitten huomaa pian dieettien samankaltaisuuden ja sen, että VHH-ruokavaliossa on järkeä. (Kuituja muuten saa yleensä enemmän kuin normaaliruokavaliossa, ellei ole ennenkn syönyt ekstrakuituja, mm. pellavasiemenrouhe sopii edelleen hyvin, leivässä EI kaikesta mainonnasta huolimatta ole kuituja kovinkaan paljoa! Tarkasta Finellin sivuilta.) VHH ei tarkoita sitä, että tarvitsisi jättää kaikki hiilihydraatit (vain ne nopeat), mihin taas vastustajien "vaarat" perustuvat. Ei myöskään rasvoja tarvitse syödä ylenpalttisesti. Ainakin itselläni ero entiseen on aika pieni, kun olin jo jättänyt kaikki sokerit.

Useimmiten kokeiluissa ei menetä mitään, mutta sen sijaan aina saa jotain uutta tietoa.
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta