En ole itse koskaan kokeillut näitä vähähiilihydraattisia tai viljattomia ruokavalioita, koska
suolen ollessa kunnossa olen voinut syödä mitä tahansa ilman ongelmia. Kaiken lisäksi olen aina
ollut hiukan skeptinen näitä vähähiilihydraattisia ruokavalioita kohtaan a) niiden mahdollisten
negatiivisten terveysvaikutusten vuoksi b) olen aina tarvinnut melko paljon ravintokuituja,
jotta suoli toimisi kunnolla ilman ummetusta.
Koska en ole näitä dieettejä kokeillut, niin en nyt kuitenkaan kyseenalaista näiden
ruokavalioiden tehoa meidän suolitautiemme suhteen, ehkä joskus itsekin kokeilen kunhan löydän siihen
tarmoa.
Haluan kuitenkin vähän miettiä A. Heikkilän mielipiteitä ravitsemuksesta. Hän on esittänyt mm.
hyvinkin radikaaleja mielipiteitään diabeteksen nykyisestä ravitsemushoidosta ja antanut omia
suosituksiaan, joita muut lääkärit ovat tuominneet haitallisina ja jopa vaarallisina. Heikkilä
myy myös Rasalas -kustantamo-verkkokaupassaan kirjoja, kuten ruotsalaisen Uffe Ravnskovin
"Kolesterolimyytti", joita muut lääkärit ovat kritisoineet runsaasti. Heikkilä on kirjoissaan
tämän (
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=4869) mukaan käyttänyt lähdeviitteinään
runsaasti mm. ei-tutkimusartikkeleita tai viitteiden internetlinkit eivät ole auenneet
ollenkaan, joten tarkempaa tutkimustietoa hänen väitteistään voi olla vaikea saada.
Itse en ole kylläkään yhtään hänen kirjaansa lukenut, joten en juurikaan itse voi tuomita niitä
omakohtaisiin kokemuksiin nojaten. Olen juuri lainaamassa (varausjono 43 varausta) kirjastosta
James, Ron Bralyn ja Hogganin "Vaaralliset viljat" -kirjaa, jonka aion lukea läpi tietyn
kriittisyyden kera.
Blogissaan Heikkilä tuntuu kirjoittavan jokseenkin provosoivasti mm. H1N1 -rokotteista,
kasvissyönnin vaaroista ja mustamaalaa tehokkaasti kaikki vastustajansa. Hän myös esittää
"salaliittoteorioita" hipovia mielipiteitä yliopistojen ja niiden tutkimusten korruptoituneisuudesta.
Tieteellisiä lähdeviittauksia kirjoituksissa esitetään vaihtelevasti. Useimmat kirjoituksista -
oli aihe mikä hyvänsä - ovat hyvinkin provokatiivisia ja niitä lukiessa tulee usein mieleen
mielikuva "maailmanlopun profeetasta".
Minusta tämä kaikki syö osaltaan uskottavuutta Antti Heikkilältä ja hänen mielipiteiltään.