Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/04/10 - 02:38:02
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
muita crohnista parantuneita? (Luettu 3797 kertaa)
ritalisa
Aktiivipalstalainen

Sukupuoli: female
muita crohnista parantuneita?
07/01/09 - 14:22:17

Mieheni tapasi eilen, minulle ensimmäisen crohnista parantuneen!!  Hymiö
No, mukavahan se on tietysti, mut kun olen ollut siinä ikävässä uskossa, että tästä taudista  ei parannuta..
Kyseinen naisimmeinen kun kertoi miehelleni sairastaneensa tämän taudin ja parantuneensa siitä!
Mieheni sitten minulle kertomaan, että näin voi parantuakin.. mielipiteitä?

rls
Siirry sivun alkuun

..morbus crohn ileo et coli -08, sliding hernia -08, erosio mucosae duodeni -08, pancreatitis autoimmunica susp. -08, hypertonia art. , arthrosis genus l.sin, migreeni
  IP on kirjattu
Emeliina
Aktiivipalstalainen

Mummona on mukavaa!

Re: muita crohnista parantuneita?
Vastaus #1 - 07/01/09 - 14:48:43

Ei voi! Siis parantua. Oireettomaksi voi varmaan toki tulla mutta se ei tarkoita että on parantunut. Jos hampaan reikä paikataan ja hampaaseen ei enää koske, ei se suinkaan tarkoita että hammas ois silti entisen veroinen, kipu ja tulehdus voi olla pois mutta hammas on lopun ikäänsä jollain lailla viallinen. Colitiksesta voi varmaan parantua silleen, että sairas suoli leikataan pois - ja hups - tautikin on pois. Ainakin semmoinen käsitys mulla on. Viime C& CU -lehdessäkin muistaakseni lukee että Crohn ei parane.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
varaani
Aktiivipalstalainen

CU -02 ->
j-pussi+avanne+j-pus
si+avanne+j-pussi

Vastaus #2 - 07/01/09 - 17:11:40

Joo ja ei tää colitiskaan näköjään aina leikkauksellakaan parane...
Siirry sivun alkuun

"Quis custodiet ipsos custodes?"
-Iuvenalis-
  IP on kirjattu
Emeliina
Aktiivipalstalainen

Mummona on mukavaa!

Vastaus #3 - 07/01/09 - 17:30:30

Varaani, en toki tarkoittanutkaan että CU varmasti paranis leikkauksella, mut mahdollista kuitenkin on Hymiö Tämä Crohn ei lähde millään opilla. Kun leikataan sairasta pätkää suolesta niin sitkeä sissi etsii uuden kohdan johon iskee Vihainen Meidän on vaan näiden kanssa elettävä niin kauan kuin elon päiviä on meille suotu. Välillä eletään hyvin ja välillä huonosti. Mutta  sinnittelemään varmaan joudutaan. Tuo Ritalisan miehen tapaama ihmeparantumisen kokenut naisihminen on kohta kuuluisa! Oisko todella maailman ensimmäinen Crohnista parantunut. Tulis vaan äkkiä kertomaan ne parannuskeinot tänne meillekin. Kohta alkais olla palstoilla tyhjää kun kellään ei ois ongelmia eikä valittamista, siis meillä crohnilaisilla. Tänne jäis vaan Cu-laiset ja treffiläiset Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #4 - 07/01/09 - 18:57:16

Onhan joku muukin väittänyt parantuneensa. Voi olla että tällaiset ihmiset ovat remissiossa lopun ikäänsä, joten se on sama kuin parantuminen, sitä vain ei tiedä ennen kuin kuolevat.

On huomioitava kuitenkin, että ei ole mitään sellaista markeria, joka osoittaisi ihmisen olevan sairas, jos hänellä ei ole mitään oireita! Ei siis mitään geeniä, joka osoittaisi sairauden tai muuta merkintää kehossa.

Onhan muistakin autoimmuunisairauksista "parantuneita" kuten tämä nuori mies, joka väittää parantuneensa MS-taudista
http://www.puhdistamo.fi/epages/GPL.sf/sectD0pl8O6Jxs/?ObjectPath=/Shops/3001200 9-125353/Products/Nutrix
http://www.nutrix.fi/

En mene väittämään vastaan, jos joku itse sanoo parantuneensa. Yleensä ihmiset ovat vain remissiossa, mutta heillä on kuitenkin joitain oireita, piilossa tai tuntuvia. Lääketiede sanoo, ettei autoimmuunitaudista voi parantua, mutta on ihmisiä, jotka kokevat parantuneensa. Yleensä nämä ihmiset ovat tehneet jonkinlaisen elämäntaparemontin, lähinnä ruokavaliolla.

Onhan sitä parannuttu syövästäkin, vaikka lääkäri on antanut jo kuolemantuomion.

Paulatäti tällä palstalla kertoi useasti tällaisestä henkilöstä, löysin tästä http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=2817&sid=5f4ceb63eb3cd43cd6c74e3e eb2e26ac saman vanhan jutun.
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
ritalisa
Aktiivipalstalainen

Vastaus #5 - 07/04/09 - 00:24:44

Kiitti kaikille kommenteista! Olen kyllä taipuvainen samoille linjoille Letun kanssa: paha se on mennä väittämään, jos joku uskoo parantuneensa!!!  Sinetöidyt huulet Olisinko itsekään arvannut rikkoa illuusiota!?  

rls
Siirry sivun alkuun

..morbus crohn ileo et coli -08, sliding hernia -08, erosio mucosae duodeni -08, pancreatitis autoimmunica susp. -08, hypertonia art. , arthrosis genus l.sin, migreeni
  IP on kirjattu
Palikka
Aktiivipalstalainen

CU -07

Sukupuoli: male
Vastaus #6 - 07/04/09 - 09:14:05

Lettu kirjoitti 07/01/09 - 18:57:16:

On huomioitava kuitenkin, että ei ole mitään sellaista markeria, joka osoittaisi ihmisen olevan sairas, jos hänellä ei ole mitään oireita! Ei siis mitään geeniä, joka osoittaisi sairauden tai muuta merkintää kehossa.

Ei vielä, mut se ei tarkoita, etteikö sellaista voi olla.  

Wikipediasta:  

"There are 12 regions of the genome which may be linked to ulcerative colitis. This includes chromosomes 16, 12, 6, 14, 5, 19, 1, 16, and 3 in the order of their discovery.[4] However, none of these loci has been consistently shown to be at fault, suggesting that the disorder arises from the combination of multiple genes. For example, chromosome band 1p36 is one such region thought to be linked to inflammatory bowel disease.[5] Some of the putative regions encode transporter proteins such as OCTN1 and OCTN2. Other potential regions involve cell scaffolding proteins such as the MAGUK family. There are even HLA associations which may be at work. In fact, this linkage on chromosome 6 may be the most convincing and consistent of the genetic candidates."

Mä en usko, et kummastakaan näistä sairaudesta voi parantua täysin. Käytännössä voi olla terve, mut jossain on aina olemassa se perimmäinen syy, altistava tekijä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Hackenbush
Aktiivipalstalainen

Crohnikko jo
vuodesta 1976
(leikkaus v.77)

Sukupuoli: male
Vastaus #7 - 07/05/09 - 15:49:18

Kuka on terve ja kuka ei ja mitä on "terveys".

Maailman terveysjärjestö WHO on laatinut oman, positiivisen määritelmänsä: ”Terveys on täydellinen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä vain sairauksien puuttumista.”

http://www.helsinki.fi/kirjastot/verkkari/2008/07/pohjanpaa.html

Sehän on täysin subjektiivinen kokemus se kokemus, milloin olo on niin hyvä, että ajattelee, että on terve. Näiden kroonisten sairauksien kanssa pelatessa tuota joutuu pohtimaan useastikin.
Siirry sivun alkuun

Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #8 - 07/09/09 - 23:18:18

Palikka kirjoitti 07/04/09 - 09:14:05:
Lettu kirjoitti 07/01/09 - 18:57:16:

Ei vielä, mut se ei tarkoita, etteikö sellaista voi olla.

Käytännössä voi olla terve, mut jossain on aina olemassa se perimmäinen syy, altistava tekijä.

Altistava tekijä ei välttämättä tarkoita, että tautiikinä puhkeaisi. Sitä paitsi, jos se sairaus voi olla piilossa ennen puhkeamista, silloin kun vielä oli ihan terve, niin voihan periaatteessa sama tila tulla uudestaankin... Kun ei tosiaankaan ole arpea, ei geeniä, ei otsassa isoa ruksia.

Geneettiset tekijät ovat mahdollisia, mutta sitä geeniä ei ole löydetty. Ei ole mahdotonta, että löydettäisiin joku bakteeri tai virus, joka sittenkin aiheuttaisi näitä sairauksia! Tapahtuihan niin Helico-bakteerinkin suhteen! Mahahaavan aiheuttajahan tiedettiin jo! Sehän oli se stressi... Eikä sitten ollutkaan!  

Olen ennenkin puhunut myös geenien muistista, joka löydettiin muutama vuosi sitten jossain ruotsalais-amerikkalaisessa tutkimuksessa, eikä sen pitänyt olla mahdollista. Siis nämäkin sairaudet voivat olla vain geenien lähimuistissa, ei varsinaisessa geenissä. Se on siis katoava ominaisuus, mikäli ympäristöolot vaihtuvat! Mielenkiintoista, eikö totta?
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Suziquu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #9 - 07/10/09 - 15:15:38

Olisihan se mielenkiintosta tietää onko ketään crohnista "parantunutta", joka pärjää ilman mitään lääkkeitä ja syö samoja ruokia kuin sairastuessaan. Mutta oireettomia varmasti on, minullakin oli veriarvot viime kontrollissa ihan normaalit, eikä lääkkeitä käytössä. Mutta viljat ja laktoosi on jääneet, ja sokerikin melkein kokonaan. Niin ja sitä vahvaa d-vitamiinia kuluu myös! Kun joskus on tullut "testailtua" esim pizzan tai hampurilaisaterian kanssa, niin huomaa kyllä äkkiä ettei tässä mitään parannuttu ole..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Reeta
Aktiivipalstalainen

Näillä mennään!

Vastaus #10 - 07/13/09 - 06:04:46

Kyllä mulla olo oli ekan leikkauksen jälkeen "kuin parantunut olisi". Ei minkäänlaista oiretta kahteen vuoteen ja söin ja elin ihan miten sattuu, mikään ei vaikuttanu vointiin. Ja mitään lääkitystä siis ei ollu. Seuraavat pari vuotta meni vielä naurettavan vähin oirein, lähinnä stressi tai suuret alkoholimäärät alkoi tuntua mahassa lievästi.
Mutta missään vaiheessa en kuvitellu parantuneeni, tiesin varsin hyvin ettei sitä iloa kauan kestä. Ja hyvä niin koska sitten kun vointi romahti niin se romahtikin vauhdilla ja täysin. Kolme kuukautta ensimmäisten selkeiden mahaoireiden jälkeen olin laihtunu yli 15kg enkä voinut syödä mitään.

Remissio voi tuntua "parantumiselta" ja sehän on täysin yksilöllistä kuinka kauan se kestää. Mutta pitää muistaa että tämä ei todellakaan parane millään konstilla. Kyllä multakin tuon täysin oireettoman kauden aikana patologi löysi tähyn koepaloista päivänselvän crohnin.
Siirry sivun alkuun

Ahtautuva & Fistuloiva Crohn 1993, leikattu 1998, 2005.
PTSD 1994. Depressio 1994. OCD 1997.
Osteopenia 2006. Hypermobiliteetti oireyhtymä 2007.
Astma 2007. Atopia 2007. Allergioita...
Sklerosoiva kolangiitti 2009. Krooninen Polyneuropatia 2010
  IP on kirjattu
varaani
Aktiivipalstalainen

CU -02 ->
j-pussi+avanne+j-pus
si+avanne+j-pussi

Vastaus #11 - 07/13/09 - 17:37:26

Olen samaa mieltä kuin Reeta, mutta tiedän kyllä yhden henkilön, jolla Crohn todettu yli 10 vuotta sitten tosi rajuna ja nykyään ei käytä mitään lääkkeitä. Suolesta ei ole nyt muuta vaivaa, kuin että on vähän "herkkä vatsa". En mä silti häntä parantuneena ajattele.
Siirry sivun alkuun

"Quis custodiet ipsos custodes?"
-Iuvenalis-
  IP on kirjattu
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #12 - 07/23/09 - 12:56:34

Suziquu kirjoitti 07/10/09 - 15:15:38:
Olisihan se mielenkiintosta tietää onko ketään crohnista "parantunutta", joka pärjää ilman mitään lääkkeitä ja syö samoja ruokia kuin sairastuessaan. Mutta oireettomia varmasti on, minullakin oli veriarvot viime kontrollissa ihan normaalit, eikä lääkkeitä käytössä. Mutta viljat ja laktoosi on jääneet, ja sokerikin melkein kokonaan. Niin ja sitä vahvaa d-vitamiinia kuluu myös! Kun joskus on tullut "testailtua" esim pizzan tai hampurilaisaterian kanssa, niin huomaa kyllä äkkiä ettei tässä mitään parannuttu ole..

Toisaalta, pitsoja ja hampurilaisia ei ole luontaisesti ihmisille suositeltu, liekö kumma että ne oireita aiheuttavat? Minä mieluummin syön terveellistä ruokaa ja olen ilman lääkkeitä, kuin popsisin lääkkeitä ilman apua ja söisin mitä sattuu - tämä siis vain kärjistetty esimerkki, kun moni (etenkin lääkärit) väheksyy ruoan vaikutusta. Outoa, ettei sitä edes vaivauduta tutkimaan, miten suuri vaikutus sillä on.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Icathria
Tulokas

Vastaus #13 - 08/03/09 - 12:07:15

Tiedän etten ole "parantunut", mutta oireeton olen nyt ollut 7 vuotta. Tähystyksissä näkyy aina jotain pientä, mutta se ei vaikuta elämääni mitenkään. Oireilut alkoi kun olin 4 ja CU diagnosoitiin kun olin 8. Sen jälkeen tuntui menevän kokoajan vaan pahemmaksi ja pahimmillaan en pystynyt juoksemaan ollenkaan (mutta kävin ratsastamassa, se on melkoista rynkytystä, mutta se oli niin kivaa että kaiken maailman vatsakivut unohtuivat siinä). Vessassa meni aikaa päivästä pahimmillaan yli 12 tuntia ja olin jo joutua leikkaukseen. Kaiken maailman hoitoja ja dieettejä tuli kokeiltua, mutta tuntui ettei mikään auttanut.

Sitten vaihdoin koulua ja oireet katosivat. Ainoa poikkeus 7 vuoden aikana on ollut 5 päivän sairaalareissu. Olin ollut pari vuotta semivegenä ja päätin taas kokeilla punaista lihaa.. Sairaaloista en pidä yhtään ja lähdin sieltä vaikkei lääkärit olisi halunneet. Oireet katosivat taas heti kun pääsin kotiin. Tästäkin on jo pari vuotta. Samalla diagnoosi vaihtui Crohniin.

Ja viime kontrollilla lääkäri totesi että olen liian terve käydäkseni enää säännöllisissä kontrolleissa. Tähyt tietysti 3 vuoden välein ja lääkkeitä en syö nyt mitään. Ja ruokaakin menee epäterveellisesti ja epäsäännöllisesti. Sekä jonkin verran alkoholia. Ja stressaan kun pieni possu, mutta en enää vatsallani niinkun ennen.

Vähän kyllä jännittää josko tauti joskus taas puhkeaa pahana.. Mutta enemmän olen huolestunut siitä jos joskus saan lapsia ja heillä on tämä "ihanuus".

Kirjoitin tämän tänne, koska toivoisin antavani edes yhdelle ihmiselle vähän toivoa..  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tundrakurppelo
Aktiivipalstalainen

Välimuotoinen

Vastaus #14 - 08/03/09 - 15:28:56

Mulla menee myös tällä hetkellä paremmin kuin hyvin kuin useita vuosia sairastumista ennen tai koskaan dg:n saamisen jälkeen. Mun välimuotoista koliittia pidetään epävirallisesti crohnina enkä ole syönyt lääkkeitä kuukausiin. Vaikka nyt tuntuu satunnaista närästystä lukuun ottamatta terveeltä niin olen täysin varma ettei tämä kestä. Ei ole kestänyt ennenkään ja kun romahdus tulee niin taas kärvistellään kun mikään lääke ei auta. Lääkäri mutisi mun joskus olevan sangn lääkeresistentti tapaus. Toisaalta tämä johti siihen että en syönyt huonoissakaan vaiheissa kuin korkeintaan kortisonia, muut lääkkeet vuosien kokeiluista huolimatta ei auttaneet eikä poisjättämistäkään huomannut. Parempi ilman.. Silmänisku
Siirry sivun alkuun

-Toivossa on hyvä elää-
  IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta