Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/04/10 - 02:46:40
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Lisäaineet ruoassa (Luettu 1628 kertaa)
KerttuH
Aktiivipalstalainen

Crohnia sairstavan
tytön äiti

Lisäaineet ruoassa
06/13/09 - 21:12:06

Seuraatko ruoan sisältämiä lisäaineita jos ostatte jotakin puolivalmisteita tai valmiita? Esim. jugurtit, mehut jne. Saatko niistä oireita?

Tytölle suositeltiin bentsoe-happojen välttämistä. Tilasin Eviralta sellaisen E-koodi avaimen että päästiin kärryille mitä mikäkin E on. E210 - E219 väliltä ollaan yritetty vältellä, ja onnistuttu aika hyvin.

Eilen halusi sitten valmiin vispipuuron kaupasta ja pariin otteeseen on sitä' nyt syönyt. Alkoi ihmetellä kun on nyt nahka irtoamassa hampaiden takaa kitalaesta. Katsottiin puuron tuoteseloste, kun oli ainoa jota ei ollut aikoihin syönyt ennen tätä, ja E211 tuo sisälsi.

Näyttää reagoivan aika herkästi juuri suunlimakalvoilla. Suun ongelmia oli aika paljon ennen Crohnin diagnoosia. Viime aikoina pysyneet poissa. Johtusko sitten tosta bentsoen välttelystä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Reeta
Aktiivipalstalainen

Näillä mennään!

Sukupuoli: female
Re: Lisäaineet ruoassa
Vastaus #1 - 06/14/09 - 15:34:07

Hyvin paljon mahdollista että syynä on juuri tuo lisäaine.

Mä välttelen kaikkia makeutusaineita, erityisesti sorbitol ja aspartaami on kiellettyjen listalla (aspartaami nyt on muutenkin myrkkyä). Xylitolia käytän pieniä määriä hampaiden takia koska fluoritabletit ei myöskään sovi, xylitolin pienet ilmavaivat kestän.
Kannattaa korvata makutusaineet oikealla sokerilla joka on kuitenkin luonnontuote, esim ruokosokeri tai hedelmäsokeri on sen verran makeampia kuin tavallinen että niitä tarvii vähemmän.
Siirry sivun alkuun

Ahtautuva & Fistuloiva Crohn 1993, leikattu 1998, 2005.
PTSD 1994. Depressio 1994. OCD 1997.
Osteopenia 2006. Hypermobiliteetti oireyhtymä 2007.
Astma 2007. Atopia 2007. Allergioita...
Sklerosoiva kolangiitti 2009. Krooninen Polyneuropatia 2010
  IP on kirjattu
Fiinu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #2 - 06/14/09 - 17:07:17

Mä kyllä kanssa kierrän kaikki mahdolliset lisäaineet, osaa varmastikin ihan varmuuden vuoksi, mutta siitä tuskin on haittaa. Mahasta kyllä huomaa jos on syönyt jotain puolivalmista. Tai syönyt siis jossain muualla "kotiruokaa" kuin kotona  Pyöritä silmiä Ravintolaruuasta nyt puhumattakaan.

Meillä syödään kotona tosi puhdasta ruokaa joka valmistetaan niin pitkälti kuin mahdollista alusta asti itse. Ei sitten tarvitse murehtia mistä tälläkerralla maha ronaa. Ja toisaalta ei enää nuo puolivalmisteet ja einekset maistukaan. Lisäksi meillä käytetään paljon luomua ja itsekasvatettua, koska yhdellä lapsista kutiaa suu ja tulee mm. aftoja esim. kaupan omenoista, porkkanoista, tomaateista, päärynöistä, jne jne. Joskus käy luomutuotteet, muttei nekään aina. Omalla pihalla kasvatetut käy kaikki.  Pelästynyt Ja pienimmälläkin näyttää iho reagoivan ruoka-aineisiin herkästi, joten ei sitten viitsi ollenkaan kokeilla kävisikö joku kaupan ruoka jollekin meistä, kun helpommalla pääsee että tekee sellaista joka käy kaikille.  

Lisäaineita on lähes kaikkialla. Mausteissakin voi olla vaikka mitä. Sitruunapippurissa voi olla kymmentä eri valmistusainetta, tai sitten vain sitruunaa ja pippuria. Mies esim. tykkäsi tehdä ennen minua esim. pata-aineksista ruokaa, eli siis vaikka meksikonpataa, italianpataa yms. Mutta jäävät nykyään tekemättä, kun mulla suoli huutaa sen jälkeen pari päivää ihan hoosiannaa ja tytöllä on suu haavoja täynnä. Ja näitä esimerkkejä kyllä riittäisi. Joskus aluksi yritettiin välttää jotain tiettyjä lisäaineita, mutta nyt vältetään jo liki kaikkea. Aika äkkiä oppii tietyt numerokoodit, joita saa olla. Eli vaikka sitruunahappo ja muita luonnolliseksi luettavaa lisäaineet. Niistä kun reagoidaan sitten jo vähän, tai ei lainkaan.
Siirry sivun alkuun

ärhäkkä totaali CU -97, J-pussi ja väliaikainen avanne 06/09, avanteen sulku 10/09, psoriasis, astma, migreeni, atopia, depressio ja sos.til.ahdistus, niveloireita, allergioita ja yliherkkyyksiä
  IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #3 - 06/15/09 - 09:06:20

Mun ärtynyt suoleni ei kestä lisäaineita, mutta eniten välttelen TURHIA lisäaineita eli aromivahventeita ja väriaineita. Mutta jos tuotteessa on kolme tai enemmän tuoteselosteessa, niin se jää varmasti hyllyyn. Niitä tuotteita muuten on vähän, joissa on vain kolmea lisäainetta! Eihän se lisäaineiden lukumäärä sitä määrää, mutta näin on mieskin oppinut olemaan ostamatta noita tuotteita, se kun ei jaksa perhtyä niihin koodeihin, ainoastaan aromivahventeen E621 se tuntee.

Mun logiikkani on se, että metvursti ei tarvitse säilöntäainetta, kun se on kestomakkara, eikä lihavalmiste aromivahventeita, siinä lihassa täytyy olla se maku. Ja jos joku on savustettu, niin se on sitten oikeasti sitä, eikä lisätty vain savun makua.

Mausteita käytän paljon, mutta yleensä tuore chili ja valkosipuli on ne perus.

Mitään makeutusaineita en käytä, yleensä en edes sokeria. Mutta jos käytän, niin sitä ihan oikeaa ja mieluusti ruskeana.

Mielummin voita kuin margariinia ja öljyä usein, voissa ja öljyssä ei ole lisäaineita. Light-tuotteita en käytä. (Ja paino normaali-)

Ja vaatteiden pesuainekin on hajusteetonta! Silmänisku Vaikkei ole edes astmaa.
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Tianna
Aktiivipalstalainen

Diet cures more than
the doctor.

Vastaus #4 - 06/15/09 - 10:38:53

Reeta kirjoitti 06/14/09 - 15:34:07:
Mä välttelen kaikkia makeutusaineita, erityisesti sorbitol ja aspartaami on kiellettyjen listalla (aspartaami nyt on muutenkin myrkkyä). Xylitolia käytän pieniä määriä hampaiden takia koska fluoritabletit ei myöskään sovi, xylitolin pienet ilmavaivat kestän.
Kannattaa korvata makutusaineet oikealla sokerilla joka on kuitenkin luonnontuote, esim ruokosokeri tai hedelmäsokeri on sen verran makeampia kuin tavallinen että niitä tarvii vähemmän.

Karppausfoorumilla moni käyttää makeutukseen steviaa, joka on myös luonnontuote. Mutta olen kyllä samaa mieltä että pieni määrä aitoa sokeria on pienempi paha kuin makeutusaineet. Itsekin syön sokerilla makeutettua tummaa suklaata enkä koske sokerittomiin, vaikka alakarppi olenkin.
Siirry sivun alkuun

keliakia -91, colitis ulcerosa ja sklerosoiva kolangiitti -96
http://scd-fi.info * http://karppaus.info * http://hiilaritietoiset.net
  IP on kirjattu
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #5 - 06/15/09 - 11:20:26

Vältän kaikkia eineksiä ja puolivalmisteita. Jos vaan löytyy vaihtoehto jollekin (esim. jogurtti, mehu) ilman lisäainetta, ostan ehdottomasti sen. Valmisruoat eivät sovi minulle, niistä tulee oireita. Pahimpia lisäainepommeja ovat tietysti herkutteluhetkieni karkit yms silloin tällöin, mutta pääsääntöisesti valmistamani kotiruoka on täysin lisäaineetonta  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
NooraPoora
Aktiivipalstalainen

Vastaus #6 - 12/16/09 - 10:08:59

Mä olen jo vuosien ajan yrittänyt leikata noita lisäaineita pois ja vähentänytkin reilusti niiden käyttöä. Kokonaan en ole jättänyt pois paitsi nyt muutama viikko sitten ja yritän sillä linjalla pysyä niin pitkälle kun pystyy. Jotkut tuotteet saa mennä jos on tosissaan vaan pari lisäainetta, mutta nekin katsotaan tarkkaa, että mitä ne lisäaineet on.

Katsoin tänää eilisen Liv:in dokkarin lisäaineista ja itku meinas tulla Itku tuttua juttuahan tuo pitkälti oli, mutta eniten mua harmittaa sen kun ihmiset ei usko eikä niitä kiinnosta ja sitä kautta meidän elämä on hankalampaa, jotka haluaisi näitä lisäaineettomia käyttää. Vaikka mullakin on kaksi supermarkettia ihan kivenheiton päässä, ei nuo valikoimat sielläkään ole kovin hääppöset..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta