luppakorva
Tulokas

I Love YaBB 2!
|
Heikkilän opit eivät ole minulle tuttuja, mutta noudattamani ruokavalio lienee ainakin sinne päin. Olen siis sairastanut koliittia noin 14 vuotta. Ensimmäiset vuodet olivat rauhallisia, mutta sitten pahenemisvaiheita alkoi tulla kerran - pari vuodessa. Vähän alle kaksi vuotta sitten aloin noudattaa SCD ruokavaliota, jossa lyhyesti sanoen vältetään huonoja hiilareita, kuten sokeria ja viljaa, laktoosia, tärkkelystä ja hiivaa. Ruokavalio koostuu siis karkeasti hedelmistä, manteleista, pähkinöistä, lihasta, kalasta, kasviksista sekä kovista juustoista joista laktoosi on kypsymisessä poistunut. Tähän mennessä kokemukseni ovat erittäin hyvät. Muutin ruokavaliota kesken agressiivisen pahenemisvaiheen ja, sattumaa tai ei, pitkään kestäneet oireet alkoivat rauhoittua heti ruokavalion muuttuttua. En ollut uskoa sitä todeksi. Olin sairaalassa saanut suoneen kortisonia ilman tuloksia ja viimeisenä ratkaisuna minulle suositeltiin jo leikkausta. Muutama kuukausi sitten päätin kokeilla, mitä tapahtuu, jos vähän lipsun ja kokeilen hyla-tuotteita. Oireet palasivat. Nyt noudatan taas diettiä jonka lisäksi syön d-vitamiinia päivittäin. Ja olo on hyvä. Suosittelen lämpimästi kaikille, että ainakin kokeilisitte ruokavalion vaikutusta. Aluksi mm. roskaruuasta, maitokahvista ja karkeista luopuminen tuntuu vaikealta, mutta ainakin itse opin aika nopeasti syömään oikein ja kokkaamaan herkullista ruokaa joka sopii SCD diettiin. Lounasravintoloistakin löytyy yllättävän helposti sopivia vaihtoehtoja, kuten ihania salaatteja. Tärkeää on, ettei anna nälän yllättää. Siksi pidän töissä aina mukana kuivattuja hedelmiä tai manteleita. Näin en repsahda sipseihin tai suklaapatukoihin.
|