Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/08/10 - 19:54:35
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Säästävä leikkaus colitiksessa? (Luettu 3596 kertaa)
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Sukupuoli: male
Säästävä leikkaus colitiksessa?
05/13/09 - 22:31:26

Onko kellään tehty colitiksessa ns. säästävää leikkausta? Mulle suunnitteilla syksyllä sellanen. Mulla on ollu colitis pari vuotta ja kun tauti todettiin niin silloin koko suolen aktiivinen koliitti. Nyt olen pärjännyt oikein hyvin, mitä nyt pari kortisoonikuuria olen joutunut syömään. Tähystävä lääkäri jo syksyllä suositteli suolen poistoa, koska arpikudosta (polyyppejä) on valtavasti. Jälleen ennen helmikuun tähyä alkoi puhua leikkuksesta ja sanoin, että pätkän saat, et koko suolta. Tähystyksessä "tervettä suolta" oli aina laskevaan suoleen asti ei vuotoja, mutta arpikudosta oli paljon. Lekuri kertoi tähyn jälkeen, että säästävää leikkausta voisi harkita.
Tänään kävin kirurgilla ja kun hän oli lukenut sairaskertomukseni, niin ei edes suositellut j-pussia. Kirurgi ollut j-pussin puolestapuhujia. Sanoi, että koska kyseessä kuitenkin aika nuori mies, niin ei vielä oteta koko suolta pois. Kertoi, miten leikkaus tehdään ja sovimme alustavasti leikkausajan syksylle. Toivottavasti suoli silloinkin yhtä hyvässä kunnossa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
kengu
Aktiivipalstalainen

Re: Säästävä leikkaus colitiksessa?
Vastaus #1 - 05/13/09 - 22:57:45

En oo kuullukkaan et tällanenkin vaihtoehto on olemassa. Mä uskon et tossa on kuitenkin lopputulos parempi, kuhan se loppusuoli pysyy vaan hyvänä, eikä tauti leviä sinne. Itsellä on J-pussi kolme vuotta ollu ja kyllähän tänkin kanssa ihan melko hyvin elelee, enkä usko että mulla olis edes voitu tehdä tollasta leikkausta, kun muistaakseni kirurgi totes koko suolen olevan "jauhelihaa"  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tete
Aktiivipalstalainen

CU, J-pussi

Sukupuoli: female
Vastaus #2 - 05/19/09 - 11:16:59

Mielenkiintoista... Erittäin jännää... Itse en ole kuullut, että Suomessa säästäviä leikkauksia tehdään. Juuri tuon takia, että taudilla on taipumus levitä koko paksusuoleen ellei se siellä jo ole käväissyt, kuten sinulla. Jos tulehdus leviää pahaksi niin se on sitten taas uusi leikkaus.  
Ja niitä kai juuri yritetään välttää. Meilahdessa ainakin pyritään aina leikkaamaan yhdessä vaiheessa, ellei potilas ole niin huonossa kunnossa, että siitä terveydelle vaaraa tai jos on pakko tehdä suojaava avanne. Mutta ainakin j-pussi rakennetaan valmiiksi.
Lapset leikataan tietääkseni 3-vaiheisesti.  

Mulla koko leikkaus siis yhdessä vaiheessa ja erittäin tyytyväinen olen lopputulokseen. Milliäkään en ottais takaisin. Pyöritä silmiä

Crohnin taudissa taasen harrastetaan enemmän tuota säästämistä? Näin olen ymmärtänyt.

Tsemppiä sulle joka tapauksessa!  Hymiö
Siirry sivun alkuun

all you need is love
  IP on kirjattu
rapu
Tulokas

cu -95, j-pussi 08

Vastaus #3 - 08/30/09 - 21:26:49

Moi!

On viesteistä jo näköjään aikaa mutta kirjoitan kuitenkin oman kokemuksen asiasta.
Minunkin tapauksessa päädyttiin aikoinaan peräsuolen säästävään leikkaukseen. Paksusuoli poistettiin muuten kokonaan.
Syynä moiseen oli että colitikseni on välimuotoista mallia eli arveltiin että jos tauti leviää ohutsuoleen niin on vielä jotain jarrua loppupäässä. Kolmisen kuukautta meni tosi hyvin ja suoli toimi todella hyvin(n.2-4 krt päivässä). Sitten tulehdus iski kuitenkin peräsuoleen entisellä voimallaan joten sekin jouduttiin sitten kuitenkin poistamaan ja tilalle tehtiin j-pussi(väliaiset avanteet ja pelit).Siihenkin jouduttiin yltämisongelman takia jättämään pari senttiä vielä peräsuolen limakalvoa. Ja niinhän siinä kävi että taas muutaman kuukauden kuluttua tulehdus napsahti siihen pariin senttiin. Nyt mennään antibiootin kanssa jotenkin. Suunniteltu vielä senkin pätkän poistoa
jossain vaiheessa. Onkohan kenelläkään sellaisesta toimenpiteestä kokemuksia?  
Mutta nämähän menee jokaisella eri tavalla joten toivottavasti sinun tapauksessa tauti on pysähtynyt/pysähtyy siihen säästävään leikkaukseen.   Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Jugi
Aktiivipalstalainen

cu -00,
ohutsuoliavanne -05

Vastaus #4 - 09/01/09 - 00:14:08

hmm... mullakin on leikattu paksusuoli pois kokonaan ja tehty "väliaikainen " avanne. Ei siis säästävää leikkausta jatkoa varten vaan tietty kyllä j-pussia ajatellen säästetty peräsuolta n.20cm. Sekun nyt onkin tulehtunut (ei yllätys) niin ei siitä saakkaan apuja j-pussiin. Sen koomin olen jo unohtanut 99%:sti j-pussin ja näillä näkymin päädyn lopulliseen avanteeseen. Sekun on niin että jos j-pussia rakentaa suoraan aukkoon ni se ei välttämättä toimi kunnolla. Mutta nää on niin yksilötoimivia juttuja ettei suoraan kannata vetää mitään johtopäätöksiä. Mutta eniwei kehon ja mielen mukaan mennään-- Hymiö Tsemppiä kaikille samaa asiaa "jauhavat"
Siirry sivun alkuun

"jotkut ihmiset tekevät maailmasta ainutlaatuisen pelkällä olemassaolollaan"
Sähköposti   IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #5 - 09/01/09 - 23:17:57

Nyt tuli paperit ja tähystys on 15.9 aamulla. Sen jälkeen sitten osastolle odottamaan seuraavan päivän leikkausta. Itse pysyn sovitussa pätkän poistossa, mutta eihän sitä anestesiassa tiedä mitä poistavat. Suoli toiminut tähän päivään hyvin ja painoa tarttuu ihan mukavasti, jos tätä menoa jatkuu, niin en ole kohta enää neuvolassa punnittava (alle 100kg). Akuuttivaiheessa painoin 76kg joten toivon, että tuo painonlisäys johtunee siitä, että suoli ois kutakuinkin kunnossa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tete
Aktiivipalstalainen

CU, J-pussi

Vastaus #6 - 09/02/09 - 12:43:47

[quote author=Jugi link=1242242786/0#4 date=1251753248]Sekun on niin että jos j-pussia rakentaa suoraan aukkoon ni se ei välttämättä toimi kunnolla. quote]

Nää on tosissaan yksilöllisiä juttuja, kuten sanoit mutta ei sun välttämättä täysin tartte luopua j-pussi-"haaveesta". tai siis mä en ole avannetta kokenut, hyviä kokemuksia olen siitäkin kuullut. Mut siis pointti oli, että mulla rakennettiin j-pussi kyllä niin suoraan peräaukkoon kuin vain on mahd. eli vain 1,5cm anaalikanavaa voitiin jättää, sitten on heti sauma. kaikki peräsuolen limakalvo piti käsipelillä kuoria pois varmuuden varalta, kun mulla löytyi suolesta solumuutokset. ja vaikka olen suht pieni ja lyhyt nainen, jolla ei ois pitänyt olla ohutsuolen yltämisen kans mitään ongelmia, ei se kuiteskaa meinannnut riittää. sen seurauksena jouduttiin venyttää ja saumasta tuli kireä ja tiukahko. hyvin olen silti pärjännyt. ehkä tää helpommin vuotaa kuin sellasella, kellä koko leikkaus mennyt täysin putkeen mutta tyytyväinen olen silti. kivut on poissa ja pidätyskyky palautui. ennen leikkausta sen kanssa oli piiitkään pahoja ongelmia, kai suoli oli niin hajalla?! joka tapauksessa vatsa kramppas ja ulosteet tuli housuun väkisin. leikkauksen jälkeen ei kertaakaan! tai siis märkiä pieruja joo mutta ei sitä nyt voi aikuisen ihmisen kiinteähköön kakkasatsiin edes verrata.  
tsemppiä kaikille!
olen varautunut henkisesti (sen verran kuin olen osannut) siihen, että joku pv edessä voi olla avanne. ei se mikään mörkö enää ole. ja lähellähän se oli, joku vähemmän pätevä kirurgi ei ois tod.näk. saanut mulle pussia rakennettua, kun se kokeneelle professorillekin oli 4,5tunnin työn takana.  
joka tapauksessa, onnellinen j-pussilainen olen. elämä ei ole täysin vailla pikku haasteita mutta huomattavasti helpompaa kuin taudin kanssa ikinä!
Siirry sivun alkuun

all you need is love
  IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #7 - 09/26/09 - 18:21:32

Huomemma alkais sitte moviprepin ja nesteiden nauttiminen. Maanantaina tähy ja tiistaina leikkaus. Kerroin kyllä rouvalle, että saatan tulla maanantaina jo kotiin, elleivät lääkärit pysy suunnitelmissa, eli säästävässä leikkauksessa. Tosin nesteitä aloin nauttimaan jo eilen, kun hain Lidl:istä muutaman oluen ja sama jatkuu tänään muutamalla saunaoluella;)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #8 - 10/03/09 - 17:58:37

Kirurgi muuttukin sitten alkuperäistä suunnitelmaa ja leikkasi 40cm sijasta koko pakasunsuolen pois. Perä-ja sigmasuoli jäivät, johon liitettiin ohutsuoli. Tänään pääsin kotiin ja leikkauksesta olen toipunut pirun hyvin. Nyt alkaa sitten elämä vajaat 2metriä lyhyempänä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Siukku
Aktiivipalstalainen

Vastaus #9 - 10/05/09 - 13:28:47

Hieno yotyolainen! Asenne sinulla ainakin on kohdallaan. Tsemppiä tervehtymiseen!
Siirry sivun alkuun

Sähköposti   IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #10 - 10/05/09 - 18:36:44

Lauantaina en malttanut huilia kunnolla, koska en ollut kipeä ja söin kaikki mitä eteen sattui. Yöllä sitten alkoi kivut ja nyt vietetty kaksi päivää lähes sängyssä, särkylääkkeenä vain panadol 3x1g. Kipujen takia kaikki syöty tuli tunnissa vetenä ulos, nyt onneksi alkaa helpottaan. Eli lenkille siis...Opettelua tämä homma, mutta aikaa onvielä 7 viikkoa ennenkuin töihin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #11 - 01/25/10 - 09:56:40

Mikään muu ei muistuta leikkauksesta, he¤%vetin pitkä arpi mahassa. Kaikki mennyt hyvin, painoa kertynyt jo vähän liikaakin. Pakko alkaa kuntoileen ja kattoon vähän mitä syö. Parin vuoden "niukan" ruokavalion jälkeen kaikki maistuu vain niin hyvälle. Toki kovasta hiilareiden syönnistä lisääntyvät ilmavaivat, mutta muuten ei ongelmia. Kehotan kaikkia, joilla samanlainen mahdollisuus kuin mulla, menemään ja neuvottelemaan lääkärin kanssa osittaisesta paksusuolenpoistosta.
Tsemppiä kaikille.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Maasturi
Aktiivipalstalainen

Enkelit osaavat
lentää,ne ottavat
itsensä kevyesti

Vastaus #12 - 03/03/10 - 23:08:45

Onnea uudelle olemuksellesi ;o)  Hienoa, että kaikki on mennyt hyvin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #13 - 07/21/10 - 02:41:43

Nyt tuli gastrolta kirje sigmoidoskopiaan elokuun 5 päivä. Kaikki mennyt tähän asti ok. Katellaan Viileä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #14 - 08/06/10 - 22:57:43

Eilen tähy, sattu muuten helevetisti. Suoli kuitenki hyvässä kunnossa. Tauti näyttäis olevan poissa.. toistaseksi, toivottavasti lopullisesti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
yotyolainen
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #15 - 09/04/10 - 01:16:10

Kaikki veriarvot olivat ok. Koepaloissa kuitenkin oli havaittavissa colitista, mutta ei aktiivista. "Eteenpäin" sano mummo lumessa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta