Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/04/10 - 02:47:09
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Ruokatorven tulehdus!? (Luettu 3654 kertaa)
satumarketta
Aktiivipalstalainen

astma, crohn,
fibromyalgia

Sukupuoli: female
Ruokatorven tulehdus!?
01/08/09 - 10:57:28

Minulla alkoi jo muutama viikko sitten korventamaan tosi kovasti. Nexium on mennyt jo pari vuotta lääkityksenä. Nyt jatkuvasti kuin olisi pala kurkussa ja keuhkoihinkin koskee. Etenkin vasemmalle puolelle, samoin tuohon mahaportin kohdille. Mahakin purisee jatkuvasti. Samoin tuntuu kuin ruoka jumittuisi kurkun ja ruokatorven välimaastoon. Kävin yksityisellä gastrolla kun keskussairaalaan ei pääsyä.(Siirretty oman terv.keskuslääkärin jatkohoitoon pari vuotta sitten)Sain jo menevän nexiumin lisäksi primperania pahoinvointiin ja gavisconia. Ei vaikutusta.....oksentanu en kyllä ole sen jälkeen. Käsikauppalääkkeitä menee mieletön määrä. Laitto kyllä lähetteen keskussairaalaan. Tammikuun 22 pvä vasta aika. Tänään soittelin keskussairaalaan sair.hoitajalle ja sanoin etten kestä enää tätä. Siellä hienoa toimintaa, tuttu lääkäri luvannut soittaa tänään 15 jälkeen. Saas nähdä mitä tuleman pitää......gastroskopia tod.näköisesti ainakin.  
Kenelle muulle tuttua tämä ykskaksinen totaalinen paheneminen??????Mitä teille tehty/annettu lääkkeitä?Onko kellään leikattu esim. löysä vatsaportti tms?
 Nolostunut
Siirry sivun alkuun

Etsin kulkemalla, mutta löydän vasta pysähtymällä.
  IP on kirjattu
ritalisa
Aktiivipalstalainen

Re: Ruokatorven tulehdus!?
Vastaus #1 - 01/08/09 - 12:49:17

Hei Satumarketta!
Minulla oli juuri tuollaisia oireita kuin sinullakin tuossa viime keväänä. Siinä löytyi sitten yhtä sun toista kuten tuosta alhaaltakin näkyy. Vaan en halua pelotella.  Sinetöidyt huulet
Jospa puhun tuosta 'korventamisesta': minulle tehtiin ensin tähy, gastroskopia, jossa todettiin mm. juuri löysä mahanportti. Tästä syystä syystä diagnoosi oli sliding hernia eli sellainen ns. 'liikkuva tyrä'. Joten esim. joissain asennoissa, myös vaakaasennossa paineen kasvun johdosta 'mahalaukun sisältöä' tulee siitä aukosta rintaontelon puolelle! Siis tämä on todella huono ja epävirallinen selitys, mutta toivottavasti joku viisaampi osaa selittää paremmin.
Minulle ei ole sen tiimoilta tehty muuta kuin olen syönyt Somacia (välillä oli Nexium) päivittäin ja käskettiin nostaa sängyn päätyä, siis kokonaan (tyynyt ei riitä), ylös! Välillä se vaivaa välillä ei. Joskus palleatyriä leikataankin, mutta en tiedä millaisia tai missä mallissa ne ovat silloin. Paljon muuta sitten tapahtuikin, mutta ne ovat toisia juttuja ja olen niistä jo kertonutkin aiemmin.  

r-l

ps. löysin tällaisen linkin:

http://www.laseri.fi/sairaala.asp?page=24&palsta=1

siinä näyttäisi olevan aika kivasti tietoa palleatyrästä, hoidosta. lääkkeistä ja mahd. leikkauksista! taitaapa olla yksityisen sairaalan, mutta eiköhän suurinpiirtein samalla lailla toimita julkisellakin puolella.  Silmänisku

Siirry sivun alkuun

..morbus crohn ileo et coli -08, sliding hernia -08, erosio mucosae duodeni -08, pancreatitis autoimmunica susp. -08, hypertonia art. , arthrosis genus l.sin, migreeni
  IP on kirjattu
varaani
Aktiivipalstalainen

CU -02 ->
j-pussi+avanne+j-pus
si+avanne+j-pussi

Vastaus #2 - 01/08/09 - 16:46:31

Tollaseen akuuttiin ruokatorventulehdukseen oon kerran (ennen diagnoosia) saanut sellaista karmeaa paksua, tahmeaa nieltävää litkua. Hirveetä se oli, mutta helpotti! Eli jos tarviit akuutin avun, kysele jotain tollasta.
Siirry sivun alkuun

"Quis custodiet ipsos custodes?"
-Iuvenalis-
  IP on kirjattu
satumarketta
Aktiivipalstalainen

astma, crohn,
fibromyalgia

Vastaus #3 - 01/13/09 - 07:35:30

Kiitoksia vastauksista! Ritalisa, etkö muuta saanut ku somacia? Pitäisikö se sitten leikata. Tutustuin noihin leikkaus sivuihin, hyvää tietoa sai sieltä. Menen nyt torstaina gastroskopiaan keskussairaalaan ja katotaan mitä sieltä löytynee.....!?
Varaani, saitkohan gavisgonia? Se on sellasta paksua valkoista ja maistuu ällölle. Ei ole kyllä mitään tehoja minulle ollut sillä.
Gastronlääkäri soitteli ja oli sitä mieltä, että kyseessä ei olisi ruokatorventulehdus vaan crohni on nostellut taas olemassaoloaan. Saas nähdä kui käy. Pelottaa vaa julmetusti tuo skopia vaikka pyysinki kunnon tropit. Muuten ei kyllä letkun nielemisestä tule mitään. Keuhkotki röhisee, ni johan sit varsin oksettaa. HYI sentään! Kieli
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Emeliina
Aktiivipalstalainen

Mummona on mukavaa!

Vastaus #4 - 01/13/09 - 08:41:10

Minun Crohnia sairastavalla ystävällä (hänellä paksussasuolessa tauti) levis kerran Crohn ruokatorveen. Siitä on vuosia ja se oli ainoa kerta. Muistaakseni se meni kortisonikuurilla ohi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
satumarketta
Aktiivipalstalainen

astma, crohn,
fibromyalgia

Vastaus #5 - 01/13/09 - 09:32:47

Pyöritä silmiäGastronlääkäri kun soitti minulle hän sanoikin, että on mahdollisuus että crohn on menny ruokatorveen. ....Mutta hänen aikana on ollu vaan kaksi tapausta. Ja minä tietty olenki sit se kolmas. Siis meni ihan kortisonilla ohi, muistatko kauanko hänellä se kesti? No torstaina selvii tai sit ei selviä mitään, aina on sekin mahdollisuus.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
killed
Aktiivipalstalainen

pienen pieni
murheineen on
ihminen

Vastaus #6 - 01/13/09 - 13:05:13

Minulla oli aivan ihmeellistä pahoinvointia ja yökötystä, jolle ei selvinnyt syytä, mutta sitten gastroskopiassa todettiin ruokatorventulehdus ja refluksi, sain ensin Somacia, joka ei sopinut minulle ollenkaan, rintaan(ruokatorven kohdalle) sattui niin kovasti, mutta kun lääke vaihdettiin Lanzoksi, niin oireet alkoivat helpottua.

Joskus herään yöllä polttavaan kipuun ruokatorven kohdalla, mutta olen huomannut, että rasva teettää sen ja mausteet, joten mahdollisimman neutraalin ruokavalion kanssa olo pysyy kurissa.

Jugurtti, jäätelö, piimä, viili ym voivat auttaa pahimpaan korvetukseen...
Siirry sivun alkuun

muurahaisten infrasfruktuuri tuhoutuisi, jos keksittäisiin maailman pienimmät kännykät
  IP on kirjattu
varaani
Aktiivipalstalainen

CU -02 ->
j-pussi+avanne+j-pus
si+avanne+j-pussi

Vastaus #7 - 01/13/09 - 19:00:43

Satumarketta: sitä se varmaan oli, en vaan enää muista.
Siirry sivun alkuun

"Quis custodiet ipsos custodes?"
-Iuvenalis-
  IP on kirjattu
ritalisa
Aktiivipalstalainen

Vastaus #8 - 01/13/09 - 21:59:49

Satumarketta!

En erityisesti tuohon vaivaan saanut muuta hoitoa, ja ilmeisesti sitä ei tarvinne leikata. Somacit ovat jääneet. Otan joka päivä yhden. Pääpuoli pitää nostaa ylös (on hankalaa tuonyhtenäisen patjan takia).
Mutta haimatulehdusta hoidettiin mm. kortisonia tiputtamalla. Olin viikon sairaalassa. Sehän minulle jäi krooniseksi maksatulehduksen kanssa. (siis haimatulehdus, ei sairaala)  Kieli  Eli ne voivat 'äityä' koska vaan. Johtuvat siis Crohnin -taudista kerrottiin viime b -todistuksessa.

r-l
Siirry sivun alkuun

..morbus crohn ileo et coli -08, sliding hernia -08, erosio mucosae duodeni -08, pancreatitis autoimmunica susp. -08, hypertonia art. , arthrosis genus l.sin, migreeni
  IP on kirjattu
Inka
Aktiivipalstalainen

Vastaus #9 - 01/14/09 - 09:49:10

Löysää mahan ja ruokatorven välistä sulkijaa en suosittele kyllä leikattavaksi suolisairaalla! Leikkauksen jälkeen ei voi esim. oksentaa enää lainkaan.

Itselläni on ollut kerran ruokatorven tulehdus. Sain Somacia ja Gavisconia. Kun tähy aika lopulta viikojen odotuksen jälkeen järjestyi, oli vaiva jo helpottanut ja todettiin vain reflux-tauti. Oireina mulla ruokatorven tulehduksesta oli: rintakipu, nielemisvaikeudet, ruuan juuttumisen tunne, röyhtäilyt, mahan sisällön nousu suuhun asti, yskä, äänen käheys, ja pikku hiljaa vaivan pahentuessa kaikki mitä nielin, kirveli ruokatorvessa aivan tolkuttomasti. Sylki oli ainoa, joka ei kirvellyt. Jopa veden nieleminen oli kivuliasta, kirvelevä tunne jatkui vielä jonkin aikaa nielemisen jälkeen. Siinä vaiheessa hakeuduin lääkäriin. Pyöritä silmiä

Syön pysyvästi somacia vaivaan. Pitää mahan sisällön neutraalina, mutta ei estä mahan sisällön nousua ruokatorveen. Kortisonia syödessä närästys pahenee, pottelu ym. palaa kuvioihin, eikä silloin auta mikään. Kortisonia en siis voi syödä kuin lyhyinä kuureina.

Kuten jo mainittu, rasvaiset ja mausteiset ruuat pahentaa vaivaa. Jokaisella yksilöllisesti varmaan monet muutkin... mulla esim. yksi pahimmista on kaupan valmiin vaniljakastikkeen ja -jäätelön joku keinotekoinen aromi, tai mikä lie, aiheuttaa pitkään närästystä. Kaikki ph-arvoltaan happamat pahentaa vaivaa, esim. appelsiinimehu (vaikka makealta maistuisikin). Kyllä ne oppii tunnistamaan mitkä vaivaa pahentaa.
Siirry sivun alkuun

Reflux-tauti -04, Crohn ja osteopenia -06,
monimuotoinen valoihottuma ja Raynaudin oire -07,
endometrioosi -09
  IP on kirjattu
Yenna
Aktiivipalstalainen

Crohn vuodesta 2002,
ahtaumia.

Vastaus #10 - 01/14/09 - 18:30:54

Kn mulla todettiin 16-vuotiaana Crohn, niin mulla oli sitä myös ruokatorvessa.  Epävarma Oireena oli ihan hirvee oksetus ja palantunne kurkussa. Olo oli KARMEE. Kortisoonilla mullakin se meni ohi.  

Somacia syön mäkin, lääkkeet ilmeisemmin aiheuttaa hirveetä närästystä, jonka onnes somac pitää kurissa. Mulla myös vatsalaukussa ollut tulehdusta ja siellä on jotaina arpia vanhasta tulehduksesta.

Tota mä jut tänään mietin, että kun ton leikkauksen jälkeen ei voi oksentaa. Miten esim. vatsataudissa? Yrittääkö se oksennus vaan tulla mutta ei tuu? vai mitenköhän tuo käyännössä menee  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

Ei elämästä selviä hengissä.
Sähköposti Yenna   IP on kirjattu
ritalisa
Aktiivipalstalainen

Vastaus #11 - 01/15/09 - 16:12:58

Inka!  
Juu, en osaa sanoa mitään tuohon löysän mahanportin leikkauksen jälkeiseen oksentamattomuuteen suolisairailla. Sen sanotaan olevan vielä onnistuneen leikkauksen, kun näin tapahtuu!! Pelästynyt Ajattelisin itse, että kyseessä olisi tällön liian kireäksi tehty mahanportti.  Epävarma hmmm.
Ikävä tieto yhtä kaikki. Kuulenma ruokatorveen jääneen ruoan (jota ei ole jostakin syystä tai toisesta nielemään = KUULOPUHETTA) voi oksentaa (?), mutta vatsansisältöä ei! Tiedä sitten.
Tuo miksi yleensä vastasin koko juttuun on se, koska olen huomannut palleatyrän aiheuttavan samantyyppistä vaivaa, kuin esim. ruokatorven tulehduksessa tai yleensä refluksivaivassa on.  
r-l
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
satumarketta
Aktiivipalstalainen

astma, crohn,
fibromyalgia

Vastaus #12 - 01/19/09 - 08:42:46

HymiöOhi on gastroskopia. Sain dormicumia suoraan suoneen. Tutkimus kesti noin 10-15 minuuttia ja meni tosi hyvin. Pystyin dormicumin ansiosta keskittymään pelkästään hengittelemiseen. Eikä löytynyt palleatyrää, refluksitautia tai muutakaan erikoista. Koepalavastaukset tulee sitten myöhemmin. Eli ruokavaliota niin kuin ennenkin, ei osattu sanoa mikä teki ykskaks niin karseen olotilan. Mutta pääasia ettei löytyny mitään kauheeta. Ei edes vatsanportti ole kauhian löysä!? Mystistä näitten tautien kanssa, onko sitten crohn mikä teki taas tepposet. Nyt kuitenkin palantunne ja se korventava kipuilu helpottanu. Ripulia edelleen, mutta se nyt on normaalia. Kieli
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
ritalisa
Aktiivipalstalainen

Vastaus #13 - 01/19/09 - 11:52:55

No, olipa hyvä,Satumarketta, ettei ollut mitään ihmeellistä! Hymiö
Sittenhän minullakin on toivoa..on nimittäin pitempään tässä jo taas 'korventanut'! Olen pistänyt kaikki tyrän piikkiin.  Silmänisku

r-l

ps. sivuhuomautuksena 'meidän' sairaalassamme saa gastroskopiassa ja kolonoskopiassa 'vain' Panadolia kipulääkkeeksi!  Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta