Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/04/10 - 02:29:50
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Olenko ainoa joka miettii sairautta näin? (Luettu 5720 kertaa)
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Olenko ainoa joka miettii sairautta näin?
11/19/08 - 23:32:31

En keksinyt hyvää otsikkoa.. paljon on kysymyksiä herännyt.. kuten;

- sanotaan, että krooninen suolistotulehdus ei parane. Miten siitä voidaan olla varmoja?
- kun se ei kerran parane, sanotaan että lääkkeitten tarkoitus on estää tulehduksen laajentumista ja akuutteja. Entäs jos vointi on hyvä ilman lääkehoitoa, luonnollisin hoitomuodoin? Miksi silloin pitäisi syödä lääkkeitä?
- välillä sanotaan, että ruokavaliolla ei ole osuutta sairauteen, mutta monet ovat huomanneet sen vaikuttavan oireisiin. Miksei ruokavalion mahdollista merkitystä korosteta enemmän?
- miksi ihminen, joka on sairastunut, ei esim. lopeta tupakointia vaikka ripuloi verta toista kymmentä kertaa päivässä ja tietää, että tupakka pahentaa sairautta?
-miksi sairaus on yleistynyt rajusti viime vuosikymmeninä? mikä on se tekijä siinä? ja miksi juuri länsimaissa?
- miksei edellä olevia kysymyksiä selvitetä, jos niihin löytyisikin vastauksia?

Minulla on vähän kinkkinen tilanne. Tiedän, että tulehdusta on jonkun verran päällä, mutta en tiedä minkä verran. Olen saanut vatsan taas rauhoittumaan, ettei verta tule ja ulostekin on kiinteää. Välillä saatan joutua kipittämään kuitenkin vauhdilla vessaan, vaikkei ripulia olekaan. Vähän löysää seassa vain. Olin ajatellut, että menisin tähyyn jotta saisin diagnoosin (kahdella siskollani Crohn) mutta mietin; mitä jos tähy ärsyttää suoltani tai jopa aiheuttaa siellä tuhoa? Eihän se kovin luonnollista ole että sinne aletaan tökkiä. En myöskään näe, että lähtisin syömään lääkkeitä (asacolit aiemmin määrättiin, ne jätin pois kun olo parani) mikäli oireet pysyvät kurissa. Olen kiinnostunut ns. vaihtoehtohoidoista. Haluaisin oppia tuntemaan ja kuuntelemaan elimistöäni, että miksi se voi huonosti. Jos lääkäri määrää tulehdusta hoitavaa lääkettä, onko siitä pitemmän päälle hyötyä mikäli en löydä syytä, miksi tulehdus iskee päälle uudestaan ja uudestaan? Haluaisin jotenkin vahvistaa elimistöäni, että se toimisi kuten pitäisi.

Jonkun mielestä ehkä tyhmiä mietteitä, mutta sisareni sairashistoriaa katsoessa olen nähnyt, ettei sekään takaa onnistunutta lopputulosta että tekee kuten lääkärit neuvovat (leikkauksia, epäonnistuneita leikkauksia, korjausleikkauksia, lopulta pysyvä avanne)

Aion ottaa vakavasti oireet, mikäli niitä alkaa ilmetä ja olenkin kohta menossa lääkäriin jossa aiheesta pääsen juttelemaan enemmän.. mutta tässä oli nyt tälle illalle pohdintaani..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
muumio
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Re: Olenko ainoa joka miettii sairautta näin?
Vastaus #1 - 11/20/08 - 15:29:17

Mä laitan muutamia kommentteja. Luulen, että aika moni meistä pohtii näitä samoja juttuja. Sanoisin silti, että sitä parempi, mitä enemmän pystyy pitämään ajatuksensa muualla.

"- sanotaan, että krooninen suolistotulehdus ei parane. Miten siitä voidaan olla varmoja?"
Kokemus on tämän osoittanut. Kyllä kai siitä voi ehkä joku maailmassa jollain tavalla parantuakin tai pidettyä oireettomana, mutta se on kovin kovin harvinaista ja siksi on ehkä parempi tunnustaa realistisempi lähtkökohta.

"kun se ei kerran parane, sanotaan että lääkkeitten tarkoitus on estää tulehduksen laajentumista ja akuutteja. Entäs jos vointi on hyvä ilman lääkehoitoa, luonnollisin hoitomuodoin? Miksi silloin pitäisi syödä lääkkeitä?"
Kyllä mulla on myös aika suuri epäilys tiettä lääkehoitoa kohtaan, mutta koska kuitenkin pelkään sairauteni pahenevan (mitä jos jätän syömättä), en vain uskalla ottamatta lääkettäni. Syön nyt vain azamunia.

"välillä sanotaan, että ruokavaliolla ei ole osuutta sairauteen, mutta monet ovat huomanneet sen vaikuttavan oireisiin. Miksei ruokavalion mahdollista merkitystä korosteta enemmän?"
Ei kai sitä kukaan kiistäkään. Hyvä jos joku saa avun ruokavaliosta. Se on silti eri asiat, että vaikuttaa oireisiin tai vaikuttaa sairauteen. On selvä, että jos suolet eivät ole kunnossa, niin ne kestävät ehkä vähemmän monia ruokalajeja. Tiedän, että tässä sairaudessa alkaa tulla vainoharhaiseksi, mutta minä väitän, että omalta kohdaltani ruokavalio ei ole se ratkaisva tekijä. Toki katson tarkasti mitä suuhuni pistän, enkä syö kuten ennen, mutta kuitenkin melko normaalisti.

"miksi ihminen, joka on sairastunut, ei esim. lopeta tupakointia vaikka ripuloi verta toista kymmentä kertaa päivässä ja tietää, että tupakka pahentaa sairautta?"
En ole koskaan polttanut savukettakaan ja kyllä minä lopettaisin, jos tietäisin sen pahentavan. Mitä jos se ei pahennakaan, vaan päinvastoin. Miksi silloin pitäisi lopettaa? Olen esim. kuullut että haavainen paksusuolen tauti tulee hyvin harvoin niille jotka tupakoivat.  

"miksi sairaus on yleistynyt rajusti viime vuosikymmeninä? mikä on se tekijä siinä? ja miksi juuri länsimaissa?  
miksei edellä olevia kysymyksiä selvitetä, jos niihin löytyisikin vastauksia?"
En mä usko, että se on rajusti yleistynyt, vaikka vähän yleistynytkin ehkä.  Kyse on siis tuskin ruoasta, vaan joistain muista tekijöistä. Tutkimusta pitäisi kyllä tehdä kaiken kaikkiaan paljon enemmän ja en jaksa uskoa, että hoidon löytäminen olisi mahdottomuus, mutta kyllä se nykymenolla aika takkuista on. Esim. tänään näin BBC:ltä aamulla, että kantasoluista voidaan esim. rakentaa uusi suoli.

"Minulla on vähän kinkkinen tilanne. Tiedän, että tulehdusta on jonkun verran päällä, mutta en tiedä minkä verran. Olen saanut vatsan taas rauhoittumaan, ettei verta tule ja ulostekin on kiinteää. Välillä saatan joutua kipittämään kuitenkin vauhdilla vessaan, vaikkei ripulia olekaan. Vähän löysää seassa vain. Olin ajatellut, että menisin tähyyn jotta saisin diagnoosin (kahdella siskollani Crohn) mutta mietin; mitä jos tähy ärsyttää suoltani tai jopa aiheuttaa siellä tuhoa? Eihän se kovin luonnollista ole että sinne aletaan tökkiä. En myöskään näe, että lähtisin syömään lääkkeitä (asacolit aiemmin määrättiin, ne jätin pois kun olo parani) mikäli oireet pysyvät kurissa. Olen kiinnostunut ns. vaihtoehtohoidoista. Haluaisin oppia tuntemaan ja kuuntelemaan elimistöäni, että miksi se voi huonosti. Jos lääkäri määrää tulehdusta hoitavaa lääkettä, onko siitä pitemmän päälle hyötyä mikäli en löydä syytä, miksi tulehdus iskee päälle uudestaan ja uudestaan? Haluaisin jotenkin vahvistaa elimistöäni, että se toimisi kuten pitäisi.  

Jonkun mielestä ehkä tyhmiä mietteitä, mutta sisareni sairashistoriaa katsoessa olen nähnyt, ettei sekään takaa onnistunutta lopputulosta että tekee kuten lääkärit neuvovat (leikkauksia, epäonnistuneita leikkauksia, korjausleikkauksia, lopulta pysyvä avanne)"  

Olet aivan oikeassa, elimistöä pitää kuunnella ja lääkärit eivät ole autuaaksi tekeviä. Jokainen tuntee oman kehonsa kuitenkin parhaiten, mutta väitän, että tämän sairauden opettelu vie aikaa ja vaatii monen asian hyväksymistä. Mutta toivoa on!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
muumio
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #2 - 11/20/08 - 16:08:48

Siis tarkoitin, että parantuminen on kovin harvinaista, mutta hyvässä kontrollissa monet pystyvät pitämään. Minullakin on nyt kontrollissa ollut 9kk. Siis esim. nyt tulee kerran vuorokaudessa normaali tuotos. Olin todella surkeassa tilassa keväällä eli aivan veitsen terällä. Lääkäreitä olen aika paljon nyt karttanut ja tutkimuksia jne. Menen lääkäriin aina silloin kun arvioin, että siitä on enmmän hyötyä kuin haittaa. Alkuvaiheessa kannattanee kuitenkin mennä, sitten kun on oppinut sairauden tuntemaan, niin lääkäreistä ei aina apua ole.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
raion
Aktiivipalstalainen

CU + Skler.kol.
(2000) -> Avanne
-> J-pussi (2008)

Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 11/20/08 - 17:04:58

Mariana kirjoitti 11/19/08 - 23:32:31:

-miksi sairaus on yleistynyt rajusti viime vuosikymmeninä? mikä on se tekijä siinä? ja miksi juuri länsimaissa?

Tuohon voi yhtenä syynä olla se, että näitä sairauksia on opittu viime vuosikymmenien aikana diagnosoimaan paremmin. Tämä on sitten vaikuttanut siihen että sairaus on "yleistynyt" kun sen diagnosoidut potilaat ovat siirtyneet muista "mahavaivoista" IBD:n puolelle. Mitä olen tältäkin keskustelupalstalta seuraillut niin vielä nykyäänkin ihmisiä saatetaan pompotella terveyskeskuslääkärien toimesta kuukausia ja vuosiakin ties minä vatsatautisina kunnes pääsevät sellaiselle erikoislääkärille joka osaa diagnosoida paremmin. Ja miksi juuri länsimaissa niin länsimaissa terveydenhoito on melko vahvalla pohjalla kaikenkaikkiaan ja suurimmalle osalle ihmisistä avointa. Kun taas jos ajatellaan Afrikkaa ja aasian maita niin siellä todennäköisesti päivittäin kuolla kupsahtaa monia IBD-sairaita näkemättä edes konitohtoria. Ja olettaisin että länsimaissa myös tilastoidaan sairaustapaukset paremmin.
Siirry sivun alkuun

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it. -Robin Williams
  IP on kirjattu
Pökäle
Aktiivipalstalainen

Vastaus #4 - 11/22/08 - 06:31:59

Mariana kirjoitti 11/19/08 - 23:32:31:

- miksi ihminen, joka on sairastunut, ei esim. lopeta tupakointia vaikka ripuloi verta toista kymmentä kertaa päivässä ja tietää, että tupakka pahentaa sairautta?

Henkisen puolen/mielialan takia. Jotkut pitää nuppinsa kasassa tupakalla, jos parempiakaan vaihtoehtoja ei ole jostain syystä. Puhun toki vain omasta puolesta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Aurora82
Aktiivipalstalainen

Sukupuoli: female
Vastaus #5 - 11/22/08 - 23:46:34

Mie en ainakaan luota koneistoon joka keskittyy pelkän lääketeollisuuden ympärille. Ne tahot olisi varaa tehdä tutkimuksia esim. ruokavalion merkityksestä eivät hyödy siitä mitenkään. Yksi merkittävä syy minun mielestä sille että joudutaan käyttämään niin paljon lääkkeitä on se ettei saa apua ennen kuin on jo myöhäistä. Itse ainakin ravasin lääkäreillä vuosikausia ennen kuin kukaan uskoi että minulla oikeasti on vatsavaivoja, ja pahimmassakin vaiheessa vuodin 5 viikkoa verta ihan kunnolla enkä päässyt mihinkään muualle kuin lopulta sairaalaan päivystykseen. Kaikki ennalta ehkäisy puuttuu, vaikka elämä on nykyisin monilla tosi hektistä ja vaativaa. Kaupat on täynnä roskaruokaa, ja saa olla tosi tarkkana jos haluaa syödä keholle luonnollista ruokaa. Paljon on ainakin asioita mihin voi kiinnittää huomiota sen lisäksi että syö lääkkeitä.  

Ihmiset ovat pystyneet parantumaan vaikka miten vaikeista sairauksista tahdon ja ajatusten voimalla, joten ei kannattaisi ainakaan julistaa sellaisia lauseita että "tästä ei parane koskaan" tai "tämä on sitten loppuiän vaiva". Ne ajatukset ei ainakaan paranna.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #6 - 11/23/08 - 15:48:27

Kiitos vastanneille ja lisää pohdintaa luen mielelläni!

Minuakin ihmetyttää se lyttääminen jo suoraan, että tästä ei parane ja ruokavaliolla et saa mitään aikaiseksi. Olen monien kokemuksia lukenut ja itsekin voinut ne todeta toimiviksi. Surullista, että monilla sitten sairaus pahenee sen takia kun luonnollisestikin suurin osa ajattelee, että lääkäri kyllä tietää mitä sanoo.. vaikka monet lääkärit antavat erilaisia ohjeita jne.

Ehkäpä jossain vaiheessa tästäkin sairaudesta tieto kasvaa, ns. omahoitokokemukset leviävät ja sitä korostettaisiinkin enemmän, että on mahdollista itsekin vaikuttaa taudin kulkuun.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Pökäle
Aktiivipalstalainen

Vastaus #7 - 11/27/08 - 13:32:56

Mariana kirjoitti 11/23/08 - 15:48:27:
luonnollisestikin suurin osa ajattelee, että lääkäri kyllä tietää mitä sanoo.. vaikka monet lääkärit antavat erilaisia ohjeita jne.

Juu, monilta voi unohtua että lääkäritkin on erehtyväisiä ihmisiä (se voi toki unohtua heiltä/meiltä itseltäänkin), eikä hekään voi tietää ns kaikkea hirveän tietomäärän takia. Lisäksi voi unohtua sekin että jos jokin juttu toimii yhdellä niin se ei välttämättä toimi toisella. Potilas voi tietää (tai "tietää") esim intuitiivisesti/perstuntumalla tai oman tiedonhankinnan kautta jotain mitä lääkäri ei tiedä (koska ei itse sairasta tai ole perehtynyt ravitsemusasioihin ajanpuutteen tms takia, seurannut aikaansa jne), ja lääkäri vastaavasti voi tietää (tai "tietää") yleisesti sairauksista, niiden etenemisestä, lääkityksistä yms mitä potilas ei välttämättä tiedä/ymmärrä (koska ei ole lääkärinkoulutusta, nähnyt useamman potilaan taudin etenemisiä (josta vetänyt omat johtopäätöksensa) jne). Molemmat näkee enemmän tai vähemmän vain osan kokonaiskuvasta ja luonnollisesti (osittain) eri kanteilta, mikä on hyvä juttu jos molemmat kuuntelee toisiaan, ja huono jos menee kinasteluksi tai toisen osapuolen monologiksi, ja sääli jos ei ole aikaa keskustella.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Suziquu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #8 - 11/27/08 - 16:35:38

No parantumisesta en tiedä, mutta itse olen ollut melkein koko tämän vuoden täysin ilman lääkkeitä, enkä koko tautihistoriani aikana ole voinut niin hyvin kuin nyt. Mulla siis crohn, ollut yli 15 vuotta joskin diagnoosi tuli vasta 5v sitten. Kokeiltu on kortisonit, solusalpaajat ja remicadet, leikattukin kerran. Lääkäritkin alkaa vihdoin uskoa kun tähyt ja verikokeet näyttää hyvältä, ettei lääkkeitä nyt ainakaan tällä hetkellä tarvita. Ja ruokavaliolla hoitelen, enkä edes mitenkään tiukalla dietillä enää, vaikka scd:llä aloitin.  

Oma käsitykseni on, että nämä taudit on lisääntyneet nimenomaan länsimaissa ihan vain runsaan hiilarien syönnin takia, lapsuudenaikaisilla monilla antibioottikuureilla voi olla myös vaikutusta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Pirtsi
Aktiivipalstalainen

CU 03/2007

Vastaus #9 - 11/29/08 - 17:03:18

Jokin aika sitten tuli tv:stä dokkari terveellisestä elämästä. Siinä oli kerrottu pitkäikäisimmistä kansoista sekä myös lyhytikäisimmästä kansasta, heidän elintavoista yms. Lyhytikäisimmät olivat Edinburghin alueella asuvat skotit. Heillä on yleisiä erilaiset tulehdustaudit, jotka tutkijoiden mukaan johtuvat immunipuolustuksen ylireagoinnista. Miksi heidän immuunipuolustuksensa toimii näin? Heidän esivanhempansa ovat eläneet oloissa, joissa tauteja on ollut runsaasti, jolloin immuunipuolustus on kehittynyt oloja vastaavaksi. Tautien vähentyessä hygienian ja olojen parantuessa immuunipuolustus ei ole kuitenkaan palannut normaaliksi, vaan toimii ylikierroksilla. Näin siis joidenkin tutkijoiden mukaan. Niin ja siinä myös sanottiin, ettei näille Edinburghilaisille ole apua terveellisestä ruokavaliosta (mikä se sitten lieneekään heidän mielestään...).  

Mitä tällä halusin sanoa... hmm... Sitä kai, että perimälleen ei mitään voi. Tietysti, jos saa apua esim. ruokavaliosta, kannattaahan sitä noudattaa. Itse olen saanut avun minulle sopivasta lääkityksestä. Olen myös kokeillut vaihtoehtoishoitoa (myös ruokavaliota), josta sain hieman helpostusta oireisiin, mutta tosiaan vasta oikean lääkityksen avulla pääsin remissioon. Itsestäni tuntuu, että nämä taudit elävät ihan omaa elämäänsä meidän rypistelyistä välittämättä. Pääasia kait että tauti pysyisi remissiossa, hyvä jos joillain pysyy ilman lääkkeitä. Ei kai kukaan niitä ilokseen syö!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
muumio
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #10 - 12/22/08 - 11:02:52

Keskustelin tänään erikoissairaanhoidon lekurin kanssa sairauttani koskevasta hoidosta. Täytyy kyllä sanoa, että asiakas-ajattelussa on vielä pitkä matka kuljettavana. Tuli kyllä sellainen tunne, että lääkäri ei hyvällä katso, jos potilas tekee arviota siitä, mikä olisi hänelle parasta hoitoa. Kokenut lääkärikin alkoi mennä jo epäasialliselle linjalle, mutta en provosoitunut, joten isompaa konfliktia ei lopulta tullut. Lopputulema tai ainakin tuntemus siitä olisi voinut nimittäin jopa olla, että jos en suostu kaikkiin lääkärin hoitomääräyksiin/ajatuksiin, niin jätetään sitten suurinpiirtein potilas oman onnensa nojaan kokonaan. Onneksi olen riittävän vahva ja kouluja käynyt, että pystyn huolehtimaan asioistani niin, ettei tällaiset alista. En voi silti muuta kuin hämmästellä tätä vanhanaikaista autoritaarista asennetta. Olen todellakin yllättynyt, kuin herkkänahkaista porukkaa osa lääkärikunnasta edelleen on.  Huono maku tästä minulle silti jäi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #11 - 12/22/08 - 11:24:37

Muumio

Niin, näinhän minullekin kävi että kun sanoin lääkärille etten suostu tähystykseen (olin rv19 raskaana, raskauden takia en sitä halunnut) niin hän lähti huoneesta pois ja asia jäi siihen. Sen jälkeen neuvoloissa kyselivät että oliko mitään puhetta siellä jatkosta, niin sanoin että eipä ollut.. no, enpä ole tähän mennessä sieltä mitään jatkoja tarvinnutkaan ja toivottavasti en tarvitsisikaan. Ihmettelen myös, että miksi jotkut lääkärit täysin sivuuttavat potilaitten omat ajatukset ja kokemukset. Minua kun on turha pelotella sillä mitä voi käydä, olenkin aina sanonut että siskollani on nykyään pysyvä avanne ja olen hänen sairaushistoriaansa seuranneena huomannut tasan tarkkaan ja läheltäkin, että miten voi pahimmillaan käydä. Joillakin lääkäreillä tuntuu olevan asenne, että potilas on automaattisesti tyhmempi tai tyhmä, eikä tiedä edes perusteoriaa taudinkuvasta, vaikka joskus tuntuu siltä että itse tietää enemmän asioista kuin lääkäri ja onpa näin todistetusti käynytkin joitain kertoja.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
muumio
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #12 - 12/22/08 - 12:21:02

Kiva kuulla, etten ole ainoa. Minä en edes tällä kertaa yrittänyt omia ideoita juuri tuoda esiin, koska arvioin että tämä lääkäri ei ollut kypsä niitä kuulemaan. Uskallan väittää, että tunnen aika hyvin tämän sairauden ja kokoinaiskäsityksen omasta kropastani, sillä sen verran paljon asioita päivittäin luen ja kehoani yritän kuunnella ja oppia tuntemaan yhä paremmin.

Harmillista kyllä mulla on sellainen taudinkuva, että olen (yrittänyt) henkisesti valmistautua siihen, että leikkaus (avanne tai j-pussi) on edessä ehkä jo piankin (olen nyt näistä avanteen kannalla). Lähinnä näyttää se lääkärin yrittämä pelottelutekniikka olevan juuri se, että yrittää pelotella, sillä että jos ei tottele mitä lääkäri sanoo, on sitten oman onnesi nojassa (ilman lääkkeitä, jatkoseurantaa jne.). Sitten varmaan papereihin ja sivullisille tahoille yritetään luoda vaikutelma potilaasta hankalasti käyttäytyvänä/yhteistyöhaluttomana jne. Mistään tällaisestahan ei oikeasti ole kyse, vaan siitä, että lääkärin pitäisi kuunnella potilasta ja ymmärtää, että hänelläkin on näkemyksiä ja perusteltuja käsityksiä omaan kroppaansa liittyvistä asioista.  On kai nyt sanomattkin selvää, että jos lääkärillä olisi sellainen lääke tai hoito tarjolla, joka "parantaisi" minut, niin en sitä hetkeäkään epäröisi ottaa vastaan. Mutta jos kyse on esim. tähystyksestä, niin haluan miettiä sen tarpeellisuuden ja ajankohdan mielekkyyden. Lääkäritkään eivät ole kaikkitietäviä, lisäksi lääkärien suhtautumisessa ja mielipiteissä on eroja ja lääketiede kehittyy, jolloin vanhoja käytäntöjä heitetään romukoppaan ja uusia otetaan käyttöön. Asioita tai auktoriteettejä pitää pystyä välillä jopa kyseenalaistamaan.

Hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Johanna_R.
Aktiivipalstalainen

CU 4/2005

Vastaus #13 - 12/29/08 - 13:31:54

Kun sain diagnoosin, hoitaja piti mulle "puhuttelun" aiheesta, kuinka ruokavalion rajoittaminen on sitten täyttä humpuukia johon ei kannata lähteä. Kuitenkin lääkäri on joskus sivulauseessa huomauttanut, että mun kannattaa välttää makeaa, maitoa, leipää yms ainakin akuuttivaiheessa. Hieman ristiriitaisilta nämä ohjeet tuntuu, ja itse ainakin uskon,että ruokavalio voi joillakin auttaa sairauteen.  

Mua kiinnostaa myös se, että mistä näitä akuutteja tulee. Olin juuri remissiossa lähes 2 vuotta ja nyt yhtäkkiä akuutti. Takana melko rankka syksy, jolloin taisin stressata liikaa opiskelua ja rääkätä itseäni kuntosalilla. Itse epäilen tätä syyksi akuuttiini. Kai se on nyt vain hyväksyttävä, etten voi jatkaa elämääni tällä "suorittaja-asenteella", jos haluan pysyä terveenä. Kuntosali taitaa vaihtua joogaan yms. ja opiskelua enää 4 kk jäljellä, jonka ajan olen nyt päättänyt ottaa rennosti.

Myös tuota olen miettinyt, että mistä syystä tämä sairaus on tullut juuri minulle. Itse en ole kovin paljoa käyttänyt antibiootteja lapsuudessa. Suvussani on jonki verran sairauksia, veljelläni niveltulehduksia ja äidillä, enolla ja mummulla kilpirauhasen vajaa/liika-toimintaa. Lisäksi isällä on melko usein sitkeitä flunssia.

Väkisinkin mietin, että onko elämäntyylilläni ennen diagnoosia jotain tekemistä sairastumisen kanssa. Ehkä noin 4 vuotta tuli aika ahkerasti käytyä baareissa ja juotua liikaa. Jos liika alkoholin käyttö lisää paksusuolen syövän riskiä, niin tuskin se kovin hyvästä on muutenkaan suolistolle. Myös diagnoosini jälkeen olen muutaman kerran juonut mielestäni liikaa. En tiedä onko näillä kerroilla yhteyttä akuutteihin. Lisäksi elimistöni sietää jostain syystä alkoholia todella hyvin. En oksenna mistään, joten kaikki mitä kurkusta menee alas todellakin joutuu sinne suolistoon asti.  

Ehkä tämä sairaus on mulle ihan hyvästäkin, ainakin elämäntavat on muuttunut ja osaan iloita jokaisesta terveestä päivästä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #14 - 12/29/08 - 23:53:09

No niin.. jotain uutta. Lääkäreillä tosiaan on eri näkökantoja asioihin. Kävin jälkitarkastuksessa ja jonkun verran suolistoasioihinkin perehtynyt lääkäri ei saarnannut eikä paheksunut sitä, että olen ottanut kannan käyttää ruokavaliohoitoa. Tuli mieleen, kun eräänä kiireisenä päivänä ostin nälkään pari eineskeittoa. Sen jälkeen vessanpönttöön saikin sitten verta. Ja tilanne rauhoittui taas kun jatkoi luonnonmukaista ravintoa. Siis; itsetehtyä, ei lisäaineita yms. En tiedä mikä niissä eineksissä oli joka ärsytti, mutta en usko että ihan sattumaakaan oli että juuri niitten syönnin jälkeen suoli vuoti.

Tuntuu hurjalta, että annetaan ohjeita ettei ruokavaliota kannata muutella tai miettiä. En minäkään mitään ns. järkeviä ruoka-aineita joudu rajoittamaan, kunnon ruokaa saan syödä ihan mielinmäärin. Sen pitää vain olla suolistolle ystävällistä, esim. punainen liha ei ole parasta mahdollista.

Minäkin jälkikäteen miettin tajusin, että on jo vuosia ollut merkkejä ja oireita suolistosairaudesta. Uskon, että sen laukaisi tänä vuonna stressi. Olen aina reagoinut tilanteisiin vatsalla ja tänä vuonna tuli niin raskaita asioita vastaan, että kun monen kuukauden ajan tuli itkettyä paljon, ei ihme että elimistökin meni romuksi. Tosi aktiivisesti saan itseäni kuitenkin hoitaa, että olo pysyy tasapainossa ja alkutekijöissään vielä ollaan, sekin jännittää. Ruokavaliohoidossani näen senkin hyvän puolen, että huomaan heti jos joku aine tai ruoka ärsyttää. Jos ohella menisi lääkkeitä ja söisi yhä miten sattuu, tuskin ne lääkkeet saisivat suolta kestämään sopimattomia ainesosia, vaikka tulehdusta hillitsisivätkin. Mutta sehän vaan painaa päälle koko ajan, jos syö sitä mikä ottaa koville..

Kaiken kaikkiaan tämä sairaus on lääkäreillekin niin uusi juttu ja vähän tutkittu, että en ymmärrä miten jotkut lääkärit voivat tuomita ihmisten omia aitoja kokemuksia ja vähätellä niitä. Minä en tiedä, millä tavoin sitä voitaisiin tutkia miten paljon ruoka-aineet vaikuttavat suolistoon, miksi toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, mistä se johtuu jne mutta sellaisille tutkimuksille olisi tarvetta. Mksei sellaisia tehdä? Ei luulisi olevan vaikeaa ottaa seurantaan vaikka scd-ruokavaliolle tms, sairastavia..?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
muumio
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #15 - 12/30/08 - 09:22:52

Tautia on selvästi useampaa sorttia. Joillakin se näyttää kulkevan suvussa ja yleensä sairastuvat siihen nuorena. Sitten on enemmän semmoista tautityyppia, jonka puhkeamiseen elinympäristö ja altistuminen kuten eräät antibiootit, jotkin infektiot, ehkä ruokavalio vaikuttaa enemmän.

Yhdestä asiasta laitan kuitenkin pääni pantiksi. Tämä ei ole "alkoholistien" sairaus. Alkoholi voi pahentaa oireita ja pistää akuutin alkuun, mutta ei tätä juopoille tai paljon juoville tule yhtään enempää ehkä päinvastoin.

Itsekin yritän kovasti päästä selvyyteen siitä, mikä pahentaa oireita. En ole ihan vedenpitäviä johtopäätöksiä pystynyt tekemään, mutta on aika selvä, että "ei tauti elä vain omaa elämäänsä", vaan totta kai jokin sitä pahentaa ja päinvastoin, koska oireissa on niinkin selvää vaihtelua. Kyse on vain siitä, että näitä pahentavia tekijöitä ei tunneta riittävän hyvin esim. monimutaisten keskinäisvaikutusten ja viivästyneet vaikutuksen johdosta. Lääkärit haluavat joskus väittää, että siihen ei voi hyvin vaikuttaa elintavoilla. Eihän siinä ole mitään järkeä, eihän se suoli tyhjiössä elä, vaan reagoi käyttäytymisellään ympäristöönsä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #16 - 12/31/08 - 00:59:45

Muumio Juu, kyllähän jotkut vetää roskaruokaa koko ikänsä ja suoli toimii ihan normaalisti. Minulla se voi alkaa vuotaa jo yhdestä roskaruoka-ateriasta. Meillä on tauti iskenyt jokaiseen sisarukseen nuorella iällä. Muilla suvussa ei tiettävästi sitä ole.

Olen pohtinut altistavia tekijöitä ja yksi on mm. se, että lapsuudessamme on koko ikämme ajan tupakoitu sisällä. Jumakauta että inhosin sitä jo pienenä, enkä yhtään ihmettelisi että sairastumiseemme se olisi vaikuttanut paljonkin. Ajatelkaa nyt, vauvasta asti tupakansavussa aamusta iltaan!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
ride
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #17 - 01/09/09 - 17:46:11

Minä uskon,että nykyiset ympäristömyrkyt ja elintarvikeisiin lisättävät lisä-ja väriaineet ovat yksi syy. Miksi muuten nämä taudit ovat tulleet kuvaan vasta oikeastaan sotien jälkeen ja nyt lisääntyvät hurjasti?  

Toinen on henkinen puoli vaikka tuolla väitetäänkin, ettei sillä ole merkitystä. Minä ainakin omalta kohdalta uskon, että pahat lapsuuden ja nuoruuden kokemukset ja niistä aiheutunut stressi ovat yksi syy, että sairastuin. Ja stressihän pahentaatätä tautia kuulemma.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
killed
Aktiivipalstalainen

pienen pieni
murheineen on
ihminen

Vastaus #18 - 01/13/09 - 12:58:03

Nämä taudit voivat mennä remissioon, eli olla pitkiäkin aikoja oireettomina, mutta tuo että sanotaan, ettei näistä parannuta tarkoittaa sitä, että meillä on alttius näihin tauteihin, eli sitä alttiutta ei voi parantaa, se saattaa olla joku geenijuttu tms, eikä piä itseään ainakaan syyllistää siitä, että on sairastunut näihin tauteihin, me ei itse sille voida minkään.
Ravinnosta voi oireita saada helpottumaan, mutta joku tietty ruokavalio ei taudista kuitenkaan paranna.

Tupakanpolton on sanottu auttavan Colitista sairastavien oireisiin, mutta Crohnin pahentuvan tupakoinnista.

Lääkkeitä syödään, vaikka oltaisiin oireettomia myös kohonneen syöpävaaran vuoksi.

Ainakin colitis ulcerosa on jo vanha sairaus, millä nimellä se aikoinaan sitten on tunnettu...ja-a...
Näyttäisi siltä, että siellä missä on enemmän aurinkoa (eli d-vitamiinin saanti on runsaampaa) näitä tauteja ei ole juurikaan.

autoimmuunisairaus, joka on reuman sukuinen, ...ja reuma ainakin liittyy jotenkin perinnöllisyyteen...
Siirry sivun alkuun

muurahaisten infrasfruktuuri tuhoutuisi, jos keksittäisiin maailman pienimmät kännykät
  IP on kirjattu
Kramer
Aktiivipalstalainen

Kesä minä ja
moottoripyörät:)

Vastaus #19 - 01/13/09 - 23:29:25

10 vuotta takana ja omasta kokemuksesta voin kertoa että parasta mitä voi tehdä itselleen on pyrkiä määrätietoisesti jatkamaan normaalia elämää.
Melkein jokaisella ihmisellä on jokin taakka kannettavanaan ja tämä on se meidän elämänkatsomusta vahvistava kuormamme.
Siirry sivun alkuun

Uutiset kuolemastani ovat liioiteltuja.
WWW   IP on kirjattu
syksy73
Aktiivipalstalainen

CU teinin äiti

Vastaus #20 - 03/24/09 - 21:19:38

Tätä viestiketjua lukiessa tuli ensimmäisenä mieleen, että lääketiedehän ei ole eksakti tiede ja jokainen on yksilö sairastaessaan. Oman kropan tuntemus on varmaan tässäkin hyvä juttu, jotta voi hyödyntää niin ravitsemuksen kuin lääkkeetkin täysipainoisesti. Tällä tarkoitan sitä, että osallistuu itse aktiivisesti päätöksentekoon niin ravitsemuskokeiluilla omien tuntemusten perusteella kuin kertomalla avoimesti lekurille miten tuntee reagoivansa lääkitykseen... Olen aina kummastellut ääriuskovaisuutta ja hämmästelen miten paljon sairastamiseen liittyy erilaisia äärikoulukuntia IBD-sairauksienkin osalta. En jaksa uskoa, että yhtä oikeaa, kaikille soveltuvaa on olemassa tai tulee koskaan löytymäänkään.  

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
muumio
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #21 - 03/26/09 - 14:36:27

Olen samaa mieltä. Silti yksi probleema on se, että monet lekurit eivät ole kovin halukkaita yksilöllisyyteen, vaan hoitavat kuin konetta. Mullakin olisivat jo leikanneet, nyt samat haluaisivat purkaa käytännössä koko lääkityksen tai ainakin vaihtaa sellaiseen joka ei aiemmin sopinut, kun tauti on nyt muka niin hyvin hallinnassa. Ei se oikeasti sitä ole, sen kertoi jo verijäljet tänäkin aamuna, vaikka periaatteessa oireet ovatkin todella lievät. Ei kai tässä auta kuin järkeillä itse, toki muita kuunnellen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
hanna-leena
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #22 - 04/14/09 - 23:25:07

Kävin justiin erikoislääkärillä, jolle oma lääkäri passitti, vaikka olen tällä hetkellä kohtaisen hyvässä kunnossa. Minulla ei ole ollut aikaisemmin säännöllisiä kontrolleja, olen vaan mennyt lääkäriin silloin kun kunto ja olo on ollut huono. Nyt erikoislääkäri sanoi, että vähintään kerran vuodessa olisi käytävä kontrollissa, tuntu vähän oudolta,  kun olen tottunut menemään silloin kun ollut tarvetta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta