Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/09/10 - 11:26:05
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Jopa oli tähy! (Luettu 2993 kertaa)
Vihreä Oliivi
Aktiivipalstalainen

CU 2/2005

Sukupuoli: female
Jopa oli tähy!
09/25/08 - 19:35:38

Koin eilen hurjan tähystyksen, pahin näistä kolmesta, joita olen kokenut  Itku. Tähän asti tehty ilman lääkitystä ja nyt en voinut ees kuvitella ilman lääkitystä.

No, nyt sit mömmöä suoneen, ainakin Dormicumia, määrää en tiiä, mut välillä lisättiin...kipu oli niin hurja ettei mitään rajaa. Huusin, tuntui, et suoli repeää ja kuolen. Mitkään painelut ja venyttelyt eivät auta, kun on kiinnikkeitä ja se hemmetin kameraletku ei vaan mahdu menemään sinne ilman helvetinmoista tuskaa.
Lekuri lopetti ennen suolen toista jyrkkää mutkaa, oli kai jo pakko.
Onneks se näkymä, mitä nähtiin, näytti kauniin vaaleanpunaiselta.

Mut tulipa selväksi se, että täst´edes mun tähyt tehdään nukutuksessa. Todella lohduttavaa! Eipä tarvi enää niitä pelätä...sorkkikoot miten tahansa, kunhan mulla on taju kankaalla sillä aikaa.

Nukuin sairaalassa pari tuntia ja kun hoipuin kotiin saattajan tuomana, niin nukuin pari tuntia lisää.

Tänään olo muuten ok, mömmöt haihtuneet, mut vatsa aika kipeä. Toipuilen saikulla.

Vaatikaa ihmiset kivunlievitystä!

Siirry sivun alkuun

Elämä on saalis, kalutkaamme se luita myöten.
  IP on kirjattu
Peny
Aktiivipalstalainen

Crohn 05,
divertikuloosi

Sukupuoli: male
Re: Jopa oli tähy!
Vastaus #1 - 09/26/08 - 02:09:26

Moi, mulla oli kolonoskopia toissapäivänä, tähyt ovat olleet aika vaikeita, pelkään niitä, olikohan tämä viides tai kuudes kerta, no nyt laitettiin jotain suolen kouristelua estävää suoneen sekä jotakin "kaalin" sekoitajaa, homma hoitui parhaiten kuin koskaan, tosin alapää sekä jonkinmatkaa paksua suolta, kuulemma täysi tulehdus päällä, magneetti oli maanantaina ja alustavien tietojen mukaan löytyi 1 fisteli persiistä joka vuotaa märkää, kivaa. Vihainen
Tuli vähän antibiootteja, 3x400 mg flagyl + 2x500 mg ciproxinia, 40 mg prednisolonia ja aza jo pitkään 150 mg/vrk.
Jos ei näillä helpota lääkäri kertoi, että sitten osastolle ja doubataan suoraan suoneen, jatkossa ehdotteli remicadeakin.
Kirurgikin katsoo tutkimusten pohjalta 13.10 tarviiko mahdollisesti operoida, tosin haluaisin kyllä kulkea lääkinnällisen puolen loppuun ennenkuin aletaan veistelemään, näkee sitten?
Kunto on kamala, heikottaa, väsyttää, lämpöilyä ja tärisyttää. Sairaslomaa on Lokakuun loppuun asti, saapa ainakin koittaa kuntoutua.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Vihreä Oliivi
Aktiivipalstalainen

CU 2/2005

Vastaus #2 - 09/26/08 - 09:32:00

Voi sua Peny...toivottavasti tollanen roppikuuri auttaa...sulla on varmaan hirvee olo. Voimia!

Katoin eilen Housen ja koko yön näin unia lääkäreistäja kivusta, kun mahaa koski niin kovasti. Tais maha suuttua kovasti kiusaamisesta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
hattivatti
Aktiivipalstalainen

cu -06,
välimuotoinen
koliitti -08

Vastaus #3 - 09/26/08 - 10:52:11

Myös minun viimeviikon tähystys oli viimeinen ilman nukutusta, yksi huoli vähemmän siis tästä lähin. Lääkkeitä (diatsepam,midatsolaami,fentanyl) sain niin paljon kuin oli turvallista antaa ja siitä huolimatta tuska oli niin hillitön, ettei sille ole sanoja.
Kaunis kiitos tähystävälle lääkärille ja avustavalle hoitajalle, tähy keskeytettiin ilman sen suurempaa dramatiikkaa ja ilmoitettiin, että saan vastaisuudessä yleisanestesian, jos sitä itse haluan, no tottakai haluan, joten uutta tähystystä odotellessa valtakunnassa kaikki hyvin.
Siirry sivun alkuun

elämä on ihmisen parasta aikaa...jos perse kestää
  IP on kirjattu
Angelus
Tulokas

30v 4:n muksun äiti
CU syksy 07 diaknosi
syksy 08

Vastaus #4 - 09/29/08 - 10:12:52

Mä vaadin heti ekaan tähyyn rauhotuksen kun serkulta olin siitä kuullut.
eka koitettiin ilman hetken matkaa mut kun sanoin et sattuu kauheesti laitettiin suoneen rauhottavaa ja sit ei tuntunut missään sama vaikka oisivat kuinka kauan siellä ronkkineet...
ensikerralla tähy erissä paikassa hieman pelottaa et saako rauhotuksen kun nytkin sitä sai vaatia tosi kovaa et sai.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Vihreä Oliivi
Aktiivipalstalainen

CU 2/2005

Vastaus #5 - 09/29/08 - 11:09:49

Hienoa Angelus, et sait lääkettä jo ekalla kerralla.

Mulla kaks ekaa tähyä tehtiin akuutin ollessa päällä ilman mitään lääkitystä, sama lääkäri mol. kerroilla. Ennen tokaa tähyä soitin sairaalaan pari kertaa, et saanhan sit lääkettä ja kun menin, enpä saanut.

Sanoinkin sille sadistille lähtiessäni, et tämä ei jää tähän ja otin yhteyttä potilasasiamieheen heti seuraavana päivänä, kun olin oikein kipeenä ronkkimisesta ja itketti vieläkin.
Ylilääkärin kautta järjestyi toinen lääkäri mun asioita hoitelemaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Piitsu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #6 - 09/29/08 - 14:17:43

Olen vapaaehtoisesti ottanut kaikki "mömmöt" vastaan. Suurin osa tähyistä menneet ihan ok. Muistakaa vaatia lääkitystä, ei jää traumoja eikä aina tarvitse "pelätä" etukäteen maha kipeenä.

Tsemppiä kaikille,
Piitsu

ps. Taitaa hoitsut ja lekuritkin olla joskus "enskertalaisia"...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Vihreä Oliivi
Aktiivipalstalainen

CU 2/2005

Vastaus #7 - 09/29/08 - 16:59:34

Olis kohtuullista, et hoitohenkilökunnallakin olis omakohtasta kokemusta tähystä...ei sit ehkä ihan niin helposti lepertelis sellasia, kuin että ei tän pitäis sattua ja olepa nyt ihan rauhallisesti.  

Olen tähyssä kituessani joskus kysynyt, et onko teille tehty tämä ja eipä ollut yhdellekään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Angelus
Tulokas

30v 4:n muksun äiti
CU syksy 07 diaknosi
syksy 08

Vastaus #8 - 09/29/08 - 19:12:05

joo se täti joka oli siinä vastaanotolla ja kun siinä kysyin jo heti tuota rauhotusta ja se meinas eka että on kaikilla niin erilaista että että korkeentaan normi särkylääkkeen saan ja kun olin niin paniikissa ni sit vielä sano etteihän sulle uskalla antaa ees sitä särkylääk kun oot jo nyt noin täpinöissään (tai jotain sinnepäin sanoi)
sit paniikki vaan lisäni onnex se hoitsu siellä toimenpide huonees oli ymmärtäväisempi.
sano että kyllä sulle jotain lääkitystä pitää saada kun olet niin paniikissa.
kurjia joskus noi lääkärit ja hoitsut ym  Vihainen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
misc-
Aktiivipalstalainen

Vastaus #9 - 11/17/09 - 23:55:50

En saanut tähystykseni aikana mitään rauhoittavia tai mitään muutakaan läkkeitä, vaikka kuinka pyysin (olin ensimmäistä kertaa).
En sitten tiedä miksi en saanut.
Pelotti ja jännitti aivan hirveästi, kun mitään diagnoosia ennen sitä ei ollut selvillä.  
Eihän se tähystys sitten kyllä sattunut juurikaan, inhottavaa/epämiellyttävää kyllä jonkin verran.
Mutta ehkä inhottavimmalta ja häpeällisemmältä tuntui pukea päälle ne kalsarit, joissa on se aukko takapuolessa ja maata ja pyllistää vanhalle ukolle Epävarma
Jotenkin vain se tuntui kauhealta.....
Siirry sivun alkuun

Crohn 2009
  IP on kirjattu
Yria
Aktiivipalstalainen

Vastaus #10 - 11/18/09 - 00:59:08

Joo, minä puin ne housut kerran väärin päin päälle. Hoitajalla ja lääkärillä oli naurussa pitélemistä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Teukka
Aktiivipalstalainen

Vastaus #11 - 11/18/09 - 17:14:07

Housut! Jaa olis tyytyväinen jos sellaset aina sais  Nolostunut Paitulista puhumattakaan  
No olen viisastunut ei enään "napapaidassa" tähyyn  
Pitkä se pitää olla varmuuden vuoksi
Siirry sivun alkuun

Mitapä se meitä tyydyttäisi,
vaikka tietäisimme,
mitä tiedetään,
kun emme tiedä,mitä ei tiedetä!
  IP on kirjattu
JesseV
Tulokas

I Love YaBB 2!

Vastaus #12 - 12/27/09 - 21:42:40

Oma eka kokemus tähystyksestä oli hyvinkin vastaava kuin alotuspostaajalla. Ei päästy juurikin tokaa tiukkaa mutkaa pidemmälle kipujen takia. Ja ne kipua lievittävät aineetkin huomasin vaikuttavan vasta kotimatkalla.

Tokalla kerralla sitten nukutuksessa, mutta maksoi sitten useamman sata euroa. Yksityisellä kun aloitin aikoinaan käymään taudin takia. Surullinen Lääkäri sanoi tähystyksen jälkeen, että ei ollut ihme että ekalla kerralla sattui niin paljon, kun oli kuulemma hankala saada letku siitä kohtaa eteenpäin mihin viimeksi jumitti. Jokin ahdas kohta. Luultavasti jatkossakin sitten nukutuksessa, ei vaan kiinnosta maksella noin paljoa, että ei toivottavasti ihan heti tulossa uutta tähyä.
Siirry sivun alkuun

JesseV   IP on kirjattu
Duracell
Aktiivipalstalainen

crohn 01/06

Vastaus #13 - 01/05/10 - 08:57:20

Mulla oli tähy eilen ja olen todella yllättynyt kuinka hyvin se meni. Ennen en ole oikein uskonut, että riippuu tekijästä, miten kivulias toimenpide on, joten olen aina ottanut kaikki mahdolliset mömmöt, mitä olen vain saanut (niin myös tälläkin kertaa). Joka kerta silti tähystys on sattunut aika paljon, mutta nuo lääkkeet olen sen vuoksi ottanut, että siitä kivusta menisi se pahin "terä" pois.

Eilen sitten olin siis tähystyksessä ja odottelin siinä sitten, kun toimenpide oli jo aloitettu, että koska se kamalin kipu alkaa, kun alkoi jo sellaisia pieniä tuntemuksia olemaan. Noh, vähän ajan päästä sairaanhoitaja totesi, että pahin vaihe on ohi, joten enää ei pitäisi sattua. Olin ihan että  Pelästynyt häh?! tossako se oli??! Ja sairaanhoitaja oli aivan oikeassa, sen jälkeen ainoat tuntemuksen tuli siitä, mun ilmaa kerääntyi suolistoon, enkä osannut (kehdannut) päästää sitä pois.

Tuon kokemuksen jälkeen ajattelin, että jos samainen lääkäri suorittaa seuraavankin operaation, niin uskallan ehkä jopa kokeilla sitä ilman lääkitystä, saahan sitä sitten kesken tutkimuksenkin jos niikseen tulee...
Siirry sivun alkuun

- Et voi olla surullinen, jos sinulla on ilmapallo -
  IP on kirjattu
Terri
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #14 - 01/20/10 - 13:24:13

Ensimmäinen tähystys joulukuussa, esilääkkeenä puolikas diapami - puolikas- kun olen kuulemma niin pieni kokoinen, olisivat kysyneet, se nappi ei auttanut yhtään mitään.
Eniten sattui ehkä se ilma  ja joku käännös suolenmutkassa, mutta vieläkin kamalin kokemukseni on metallipiikkien poisto peukalosta jäykistysleikkauksen jälkeen. Ne kun vaan vedetään sieltä ja vain pintanahka puutuu, ei mikään muu!! Kesti 1,5 tuntia kahden n. 2 cm pitkän teräspuikon poisto. Huh helvetti, vieläkin,  ja siitä on jo 7 vuotta!

Tähyjä tulee, mutta nyt tiedän vaatia enemmän lääkkeitä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
tundrakurppelo
Aktiivipalstalainen

Välimuotoinen

Vastaus #15 - 01/24/10 - 14:55:45

Mie en saanu ekaan tähyyn muinoin mitään lääkityksiä vaikka itkin ja pyysin. No se meni hyvin ilmankin ja sen jälkeen en ole ottanut vaikka on tarjottu. Oon vaan kesken tähyn punasena kiljunu että ei mitään kipulääkityksiä, oon autolla!!! Silmänisku Mutta kurjaa jos ei saa lääkkeitä vaikka pyytäis, eikai siinä nyt oo mikään tarkotus yletöntä kärsimystä aiheuttaa! Seuraavaa tähystystä odotellessa Juustoinen
Siirry sivun alkuun

-Toivossa on hyvä elää-
  IP on kirjattu
Ninab
Aktiivipalstalainen

CU -07, masennus -09

Vastaus #16 - 01/24/10 - 21:24:27

Mulla oli ollut kaksi tosi vaikeaa ja kivuliasta tähystystä takana ilman mitään lääkitystä. Viimeisimmän kolmannen jouduin käymään läpi ulkomailla asuessani. Sain pyytämättä rauhoittavaa ja sellaista kevyttä nukutuslääkettä, eli olin kuin puoliunessa koko tähyn ajan. Ei jäänyt oikeastaan mitään muistikuvia koko tapahtumasta, havahduin kun mua vietiin heräilemään tähyn jälkeen. Eikä sattunut ollenkaan Hymiö Turha varmaan sanoakaan, etten enää suostu tähystykseen ilman lääkitystä, turha kiduttaa itseään!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
helmihullu
Tulokas

Vastaus #17 - 01/26/10 - 13:02:07

Olen käynyt tähystyksessä 3 kertaa. Eka kerta sairaalassa, oli aika paha mutta tähystys päästiin tekemään loppuun asti. Toka kerta oli ykstityisellä lääkäriasemalla ja aivan kauhea. Sattui niin, että lopulta ilmoitin että tästä ei tule mitään, lopetetaan tähän. Eli ei päästy loppuun asti. Ilmaa jouduttiin lisäämään niin paljon että näytin siltä kuin olisin ollut viimeisilläni raskaana. Junamatka kotiin oli yhtä tuskaa, en voinut istua kun mahaan sattui niin johtuen ilmasta. Onneksi oli vain 15 min matka.
Tästä kerrasta jäi kammo ja vasta 7 vuotta tuon jälkeen uskaltauduin uudestaan tähystykseen. Taas kävin yksityisellä lääkäriasemalla ja nyt tähystäjänä toimi gastroenterologi joka teki näitä tähystyksiä viikoittain. Kyllä se sattui nytkin mutta edelliseen kertaan verrattuna ei paljoakaan, tämä kipu oli siedettävä eikä ilmaa tarvittu paljoakaan. Lisäksi sairaanhoitajana oli aivan ihana ihminen. Tässä näkee taas kuinka paljon se vaikuttaa, että on taitava tähystäjä.
Heille menen seuraavalla kerrallakin tähystykseen!
Tyhjennykseen käytin Moviprep:ia ja sekin oli aikaisempiin valmisteisiin verrattuna ihan ok.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
suolinkainen
Aktiivipalstalainen

CU 2008

Vastaus #18 - 03/06/10 - 19:02:27

Minulla taas ensi tiistaina tähystys. Noin viisitoista aiempaa takana.
Aluksi ei oikeastaan niin kamalasti koskenut. Mutta jotenkin kerta kerralta tuo ilman pumppaaminen suoleen on se kipein vaihe.
Minulla myös on paha tuo mutka nousevan paksusuolena yläpäässä. Eivät meinaa millään saada kameraa kääntymään vaan se menee mutkalle.
Nyt vielä kun suoli on ollut aika rauhaton ja peräaukko ihan risana, pelkään hieman tiistaita.

Minua on auttanut siinä kovimman kivun vaiheessa kun ajattelen että parin tunnin kuluttua istun kotona kahvista ja leivoksesta nauttien ja muistelen tätä hetkeä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta