Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/04/10 - 02:39:26
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Trexan injetiolla (Luettu 1306 kertaa)
sapiva
Aktiivipalstalainen

cr -00

Sukupuoli: female
Trexan injetiolla
11/27/07 - 17:01:22

Sain tänään patologin tulokset ja ohutsuolen magneettikuvaukseen odottelen seuraavaksi kutsua. Trexanista oli puhe jos ei Entocort ala helpottamaan tai jos suolessa on ahtaumia. Kokemuksia kaipailen??? Solunsalpaaja pelottaa kovasti aiemman Azamun kokemuksen takia... Lääkäri ei antibiotista innostunut...Voinko sitä vaatia hoidoksi jos en Trexania uskalla ottaa?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Kippura
Aktiivipalstalainen

Married with Morbus
Crohn

Re: Trexan injetiolla
Vastaus #1 - 11/27/07 - 23:15:27

Mulla menee Trexan tabletteina. Mä luulin ekana, että tulee injektiona, mutta tabuja mulle määrättiin. Alotettiin 2,5 mg:llä, koska mulle tulee helposti nokkosrokkoa, pahoinvointia tai päänsärkyä uusista lääkkeistä.  

Nyt annos on nostettu 5mg:n kautta 7,5 mg:aan enkä ole huomannut oikein mitään sivareita. Vähän on Hb laskenut, mutta mun verillä siihen on varaa. Muutkin veriarvot pitäis olla kondiksessa, sen verran usein niitä turvakokeita on nyt otettu. Nyt pysytään tässä annoksessa ja katsellaan, koska maha on ollut rauhallisempi.

Mitä sulle Azan kanssa tapahtui? Mä olen sitäkin kokeillut.
Siirry sivun alkuun

Joka toiselle kuoppaa kaivaa ja joka toiselle ei.
  IP on kirjattu
Reeta
Aktiivipalstalainen

Näillä mennään!

Vastaus #2 - 11/28/07 - 16:32:57

No Trexan on kyllä asteen verran voimakkaampi kuin aza ym. ja jos pelottaa niin aivan hyvin voi kieltäytyä kunnes esim antibiootit on ensin kokeiltu.
Mä pistin ite lihakseen 15mg kerran viikossa ja 5mg foolihappoa seuraavana päivänä. Teki pahaa oloa vähän ja hiuksiakin tais lähteä vähän mutta muuten ei hirveesti sivareita. Tehoa vaan ei tullu ja se sitten lopetettiin kun siirryttiin remicadeen.
Siirry sivun alkuun

Ahtautuva & Fistuloiva Crohn 1993, leikattu 1998, 2005.
PTSD 1994. Depressio 1994. OCD 1997.
Osteopenia 2006. Hypermobiliteetti oireyhtymä 2007.
Astma 2007. Atopia 2007. Allergioita...
Sklerosoiva kolangiitti 2009. Krooninen Polyneuropatia 2010
  IP on kirjattu
varaani
Aktiivipalstalainen

CU -02 ->
j-pussi+avanne+j-pus
si+avanne+j-pussi

Vastaus #3 - 11/28/07 - 18:21:44

Mulle ei tullut Trexanista oikein mitään sivareita; ehkä joskus pistopäivän aikana saattoi olla vähän heikompi olo. Mullakaan se ei tosin auttanutkaan mitään, mutta siis että älä liikaa pelkää!
Siirry sivun alkuun

"Quis custodiet ipsos custodes?"
-Iuvenalis-
  IP on kirjattu
Neulasen Manta
Aktiivipalstalainen

Vaikea Crohn
1979-Leikattu
1980-85-88 ja 2006

Vastaus #4 - 11/28/07 - 18:52:25

Mulle annettiin 4 kertaa ruiskeena ( v.2003) ja sekin lopetettiin, koska silloin haima-arvot nousivat.

Siirry sivun alkuun

" Asioilla on taipumus järjestyä"
  IP on kirjattu
kaisa_69
Aktiivipalstalainen

Vastaus #5 - 11/28/07 - 22:08:14

Ensimmäiset puoli vuotta pistin Trexania ja sit sain vaihtaa pillereihin.
Mulle ei ollut Azamun sopinut ollenkaan ja hirvitti tuon lääkkeen aloitus. Aattelen, että tulen kipeemmäksi lääkkeen sivuvaikukset huomioonottaen. Sit pelkäsin, että hiukset lähtee. Ostin tuolloin jopa pari peruukkia Tallinnan reissusta.

Ei ole ollut mitään mainitsemisen arvoista sivuoiretta.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
sapiva
Aktiivipalstalainen

cr -00

Vastaus #6 - 11/29/07 - 09:26:42

Mulle azamunista sepsis,leuko- ja trombopenia,luuydinlama,clostridium difficle,agranulosytoosi ja vaikka mitä...Kaljuunnuin ja kaikki muutkin karvat katosivat.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
kaisa_69
Aktiivipalstalainen

Vastaus #7 - 11/29/07 - 16:03:54

sari_pi kirjoitti 11/29/07 - 09:26:42:
Mulle azamunista sepsis,leuko- ja trombopenia,luuydinlama,clostridium difficle,agranulosytoosi ja vaikka mitä...Kaljuunnuin ja kaikki muutkin karvat katosivat.

Pelästynyt No huh! Voi kamala!!!  
Mulle tuli vaan Azamunista joka paikka kipeäksi. Iho kauttaaltaan kosketusarka, selkää särki, kuumetta nousi eikä jalat kantaneet. Olo oli paha yhden päivän. Kävin näyttäytymässä Meikun ensiavussa ja eivät osanneet auttaa, mutta kun lopetin lääkkeen, oireet helpottivat.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Tina1
Aktiivipalstalainen

CU -99, hepa-02,
bibolaari,
neuropatia

Re: Azamun sivuoireet
Vastaus #8 - 10/21/08 - 15:26:50

Hei, kehoittaisin kokemuksen syvällä rintaäänellä kiinnittämällä huomiota mahdollisiin sivuoireisiin, kun aloitatte Azamun lääkityksen. Itsellä se aloitettiin aikoinaan vuonna 2002 maksatulehduksen takia. Heti sen jälkeen mulle alkoi pikkuhiljaa mennä selkä jumiin, en päässyt sängystä kunnolla ylös. Vuosien varrella kivut siirtyivät särkeviksi sormiksi, ja loppuvuodet mulla on olleet alaraajat sellaiset, että tuntuu, että on kokoajan kireät sukkahousut jalassa.  

Silloin kuin sain lääkkeen 2002. luin, että saattaa aiheuttaa sivuoireena nivel yms. kipuja. Kysyin asiaa erikseen pariltakin lääkäriltä vuosien varrella, että voisiko johtua Azamunista. Että jos kokeilis olla ilman. Lääkärit sanoivat, että liian riskaabelia, Azan alasajo kestää 3 kk, ja aloitus taas 3 kk, eli maksa voi mennä tosi huonoon kuntoon moisen kokeilun takia.

Vuoden ovat vierineet. Aloitin reuman polilta, jossa todettiin ja kuvattiin ettei ole mitään selkäranka eikä nivelreumaan liittyvää.

Sitten fysiatrille, jossa kirurgi jne tsekkasivat, selästä löytyi normaalia kulumista ja pieni pullistuma, jolla ei merkitystä mihinkään.

Sitten neuron polille, jossa tutkittiin, ettei ole ms-tautia. Ravasin siellä 2 vuotta erilaisissa kokeissa ja seurannassa.Likvor otettu monta kertaa, samoin enmg jnejne. sitten sieltä pihalle.

Säryt olivat tosi kovat jo tässä vaiheessa, jalka meni välillä esim. autoa ajaessa täysin jumiin. Seuraavaksi Meilahden kipupoliklinikalle, jossa kokeiltiin kaikki särkylääkkeet Tramalia ja Temgesic:iä myöten. Nuppi meni sekaisin, mutta särky jatkui. Heittivät sieltä pihalle käsiään levitellen. Totesin, ja palasin burana 600:mgaan, joka ei tietty tee mahalle hyvää, mutta olen nyt syönyt sitä kaksi vuotta. Sitten oli vielä keikka infektiopolilla, jossa tsekattiin, ettei ole mikään kumma virus tms.  

Sitten, yllätys yllätys, nyt 6 vuoden jälkeen meikun lääkärit päättivät, että mun maksa on niin hyvässä kunnossa, että Azamun lopetetaan. Suolikin oli oireeton 3 vuotta.  

Azamun lopetettiin huhtikuussa, ja kesän aikana kivut lievittyi. Nyt otan buranaa vain jos ajan autoa tai menen vesijumppaan. Olin uudelleen neurolla tsekkauksessa pari vkoa sitten, ja lekuri totesi, että kaikki hermot toimii ja lihaspuolellakaan ei ole mitään vikaa. Jalkaterien puutuminenkin on helpottunut.

Ja nyt ollaan tässä, raaja - eikä selkäkipuja ei ole!!!!!!! Sanoin tämän neurologille, joka oli todella ihmeissään mutta myös vähän kiinnostunut johtopäätöksestäni tietty.  

Mä olen sikavarma, että mun oireet johtui Azamunista. Tätä aion toitottaa kaikille. Mä ravasin 6 vuotta Meikussa tän takia. Toki olen kiitollinen, että minun on hoidettu niin hyvin ja tutkittu, skannattu täysin läpikotaisin, tiedän, että mitään hirveää mussa ei voi olla...mutta kaikki se pelko, suurimpana ehkä tuo ms-tauti, jonka olen ajatellut vain hiiviskelevän kroppaani.  

Että näin. Mutta sitten, yllätys yllätys, suoli aktivoitui kuukausi sitten, kunnon akuutti iski päälle, ja siihen vielä mukaan sairaalabakteeri clostridium difficile. 2 viikkoa sairaalassa tipassa, 80 mg kortisonia suoneen ja kahta eri antibioottia eristyshuoneessa. Nyt olen toipumassa pikkuhiljaa. Mutta Azamunia en aloita koskaan, jos ei ole muita vaihtoehtoja ja suoli ärhäköityy, sitten sen saa leikata vaikka vekka  Pelästynyt

Mulle on muuten kertynyt niin paljon matskua kirjoittaa 'Mikä äitiä vaivaa' kakkonen, että joskus sellainen ehkä ilmestyy. Tämän vuoden lopun poden koliittia pitkästä aikaa. Olin jo unohtanut, kuinka paska tauti tää on.

tv.Tiina  
Siirry sivun alkuun

***Uusille palstalaisille tiedoksi; Olen kirjoittanut kirjan elämästäni CU:n kanssa. Toinen kirja suunnitteluasteella Silmänisku Kirjoja voi tilata minulta sähköpostilla. **********
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta