Hei, kehoittaisin kokemuksen syvällä rintaäänellä kiinnittämällä huomiota mahdollisiin sivuoireisiin, kun aloitatte Azamun lääkityksen. Itsellä se aloitettiin aikoinaan vuonna 2002 maksatulehduksen takia. Heti sen jälkeen mulle alkoi pikkuhiljaa mennä selkä jumiin, en päässyt sängystä kunnolla ylös. Vuosien varrella kivut siirtyivät särkeviksi sormiksi, ja loppuvuodet mulla on olleet alaraajat sellaiset, että tuntuu, että on kokoajan kireät sukkahousut jalassa.
Silloin kuin sain lääkkeen 2002. luin, että saattaa aiheuttaa sivuoireena nivel yms. kipuja. Kysyin asiaa erikseen pariltakin lääkäriltä vuosien varrella, että voisiko johtua Azamunista. Että jos kokeilis olla ilman. Lääkärit sanoivat, että liian riskaabelia, Azan alasajo kestää 3 kk, ja aloitus taas 3 kk, eli maksa voi mennä tosi huonoon kuntoon moisen kokeilun takia.
Vuoden ovat vierineet. Aloitin reuman polilta, jossa todettiin ja kuvattiin ettei ole mitään selkäranka eikä nivelreumaan liittyvää.
Sitten fysiatrille, jossa kirurgi jne tsekkasivat, selästä löytyi normaalia kulumista ja pieni pullistuma, jolla ei merkitystä mihinkään.
Sitten neuron polille, jossa tutkittiin, ettei ole ms-tautia. Ravasin siellä 2 vuotta erilaisissa kokeissa ja seurannassa.Likvor otettu monta kertaa, samoin enmg jnejne. sitten sieltä pihalle.
Säryt olivat tosi kovat jo tässä vaiheessa, jalka meni välillä esim. autoa ajaessa täysin jumiin. Seuraavaksi Meilahden kipupoliklinikalle, jossa kokeiltiin kaikki särkylääkkeet Tramalia ja Temgesic:iä myöten. Nuppi meni sekaisin, mutta särky jatkui. Heittivät sieltä pihalle käsiään levitellen. Totesin, ja palasin burana 600:mgaan, joka ei tietty tee mahalle hyvää, mutta olen nyt syönyt sitä kaksi vuotta. Sitten oli vielä keikka infektiopolilla, jossa tsekattiin, ettei ole mikään kumma virus tms.
Sitten, yllätys yllätys, nyt 6 vuoden jälkeen meikun lääkärit päättivät, että mun maksa on niin hyvässä kunnossa, että Azamun lopetetaan. Suolikin oli oireeton 3 vuotta.
Azamun lopetettiin huhtikuussa, ja kesän aikana kivut lievittyi. Nyt otan buranaa vain jos ajan autoa tai menen vesijumppaan. Olin uudelleen neurolla tsekkauksessa pari vkoa sitten, ja lekuri totesi, että kaikki hermot toimii ja lihaspuolellakaan ei ole mitään vikaa. Jalkaterien puutuminenkin on helpottunut.
Ja nyt ollaan tässä, raaja - eikä selkäkipuja ei ole!!!!!!! Sanoin tämän neurologille, joka oli todella ihmeissään mutta myös vähän kiinnostunut johtopäätöksestäni tietty.
Mä olen sikavarma, että mun oireet johtui Azamunista. Tätä aion toitottaa kaikille. Mä ravasin 6 vuotta Meikussa tän takia. Toki olen kiitollinen, että minun on hoidettu niin hyvin ja tutkittu, skannattu täysin läpikotaisin, tiedän, että mitään hirveää mussa ei voi olla...mutta kaikki se pelko, suurimpana ehkä tuo ms-tauti, jonka olen ajatellut vain hiiviskelevän kroppaani.
Että näin. Mutta sitten, yllätys yllätys, suoli aktivoitui kuukausi sitten, kunnon akuutti iski päälle, ja siihen vielä mukaan sairaalabakteeri clostridium difficile. 2 viikkoa sairaalassa tipassa, 80 mg kortisonia suoneen ja kahta eri antibioottia eristyshuoneessa. Nyt olen toipumassa pikkuhiljaa. Mutta Azamunia en aloita koskaan, jos ei ole muita vaihtoehtoja ja suoli ärhäköityy, sitten sen saa leikata vaikka vekka
Mulle on muuten kertynyt niin paljon matskua kirjoittaa 'Mikä äitiä vaivaa' kakkonen, että joskus sellainen ehkä ilmestyy. Tämän vuoden lopun poden koliittia pitkästä aikaa. Olin jo unohtanut, kuinka paska tauti tää on.
tv.Tiina