Kerron kans vähän huomioitani ruoka-aineista, jotka eivät sovi. Kahvi rupes mulle aiheuttamaan vatsavaivoja jo 10 vuotta sitten. No en sitä pitänyt omituisena koska se aiheuttaa suvussa muillekin. Jätin vain kahvin juonninn silloin kokonaan. Kaikki sukulaiset kans tietää tuon ja aina kuitenkin ovat tyrkyttämässä sitä kahvia.
Muita ruoka-aineita joita olen vähitellen joutunut ruveta välttelemäään sen jälkeen ovat: sipulit, paprika, poltetut (siis ihan mustaksi palaneet) ruuat, liian rasvaiset ruuat, jotkut makeutusaineilla makeutetut ruuat (sivuhuomautus mulla on diabetes, joten ei saisi syödä kuin makeutusaineella makeutettuja ruokia), tavalinen maito, kerma, jotkut jugurttit, vehnäleipä ja -sämpylät, ruisleivät (mitä kokojyväisempiä ovat sitä nopeammin ja pahempana oireet tulevat ja sitä pitempään kestävät), omena (niin hedelmänä kuin mehunakin), porkkana (ei aiheuta kipuja mutta ei sulakkaan eli raaste tulee raasteena) ja kaikkista eniten ottaa päähän että juustoja ei voi syödä edes yhtä palaa joskus (itse tehdyn pitsan päällä onneksi käy syödä).
Mitä terveellisempänä ruokaa mainostetaan sitä varmemmin mun on siitä pysyttävä kaukana ettei tulisi maha kipeeksi. Omituista kyllä vaikka maha ei kestä vehnäleipää ja -sämpylää välillä ainut mikä ei aiheuttanut vessas juoksua oli vehnästä tehdyt suolakeksit. Huhtikuusta kesäkuulle oli kaksi ruokaa jotka eivät aiheuttaneet juoksua vessaan: suolakeksit ja juustokermaperunat. Heinäkuussa hoksasin että mahani kestää kauraleipää ja kaura-vehnäleipää. Niitä on nyt siitä asti syöty. Ei ravintoexperttien mukaan terveellisimmästä päästä mutta eipähän tarvi kärsiä mahakipuja leivän takia.
Neuvontahoitaja suositteli kokeilemaan laktoositonta maitojuomaa, kun sitä joidenkin vatsa kestää vaikka tavallista maitoa ei kestäkkään. Kokeilin sitä ja sitä kestää pari lasia päivässä. Piimää myös kestää ja laktoositonta jugurttia. Hyvä et edes näitä niin ei tarvi ruveta syömään kalkkitablettia.
Oman pikantin lisän mulle sopiviin ruokiin tuo tosiaan jo mainitsemani diabetes ja lisäksi olen usealle ruoka-aineelle allerginen. Siinä sitten on sovittamista mitä syö kun yhden sairauden takia pitäisi jotain syödä ja toisen takia sitä ei voi syödä. Esimerkiksi ruisleipä: diabeteksen takia pitäis vetää vaan täysjyväruisleipää niin että napa paukkuu ja Crohnin takia maha ei kestä edes ruisleivän hajua.
Taas pitkä viesti, mut minkäs sitä luonnolleen voi.