Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
09/04/10 - 02:35:24
Uutiset:
Koti Ohjeita Suorita Kirjaudu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Mikä ruoka sopii ja mikä ei? (Luettu 9319 kertaa)
T4PI
Tulokas

CU -07

Sukupuoli: male
Mikä ruoka sopii ja mikä ei?
10/09/07 - 11:24:25

Olen huomannut että purkka ja kurkkupastillit ei mulle ainakaan sovi, mutta miten pääsen muista ruoka-aineista selvyyteen kun pakki on kuitenkin jatkuvasti sekaisin?

Eli ruoka-aineet jotka eivät teille sovi, niin tuleeko ne heti vauhdilla ulos vai esim. parintunnin päästä??
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Sukupuoli: female
Re: Mikä ruoka sopii ja mikä ei?
Vastaus #1 - 10/09/07 - 11:51:45

Taas perustavaa laatua oleva kysymys. Kannattaa selailla vanhoja viestiketjuja, kun näistä on aiemmin puhuttu niin paljon ja laajasti.

Se mikä kullekin sopii on hyvin yksilöllistä. Olen ollut huomaavinani, että sokeri sopii harvoille. Makeutusaineet vielä huonommin. Toiset eivät pienissä määrissä huomaa mitään eroa.  

Kannattaa karsia KAIKKI ruoka-aineet minimiin ja ottaa yksi aine kerrallaan tarkkailuun, vain sillä tavalla saa järjellistä tietoa siitä, mikä sopii ja mikä ei. Toiset ruoka-aineet aiheuttavat vessaravin välittömästi, toiset taas aiheuttavat ilmavaivoja tai kipuja, mutta eivät juoksuta vessassa.  

Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Aurora
Aktiivipalstalainen

CU -05

Vastaus #2 - 10/09/07 - 12:25:54

Olen käsittänyt että monilla just sokerit, makeutusaineet, tujut mausteet, valkoiset jauhot ja raa'at vihannekset ainakin aiheuttas oireita. Ja pavut saa vatsan turpoamaan...ainakin mun! Aika nopeasti huomaan ainakin, jos mennyt jonkun ruoka-aineen kohdalla överiksi. Esim. söin pussillisen kuivattuja luumuja illalla ja koko yön oli vatsa löysällä ja pullollaan ilmaa. Linssejä papujen ohella en oikein uskalla syödä, koetin syödä niitä piitkän tauon jälkeen mutta sain pariksi päiväksi vatsan todella löysälle... Muutoin noudatan sellaista tiukkaa scd-dieettiä, jonka koen auttaneen mun cu:ssa mut pois akuutista ja kortisonikoukusta. Mutta ihmisillä on täällä erilaisia dieettejä, itse rakenneltuja tai noudattavat jotakin tiettyä, kuten gluteenitonta tai kuten minä scd:tä. Vain kokeilemalla voi tietää mikä saattaa tepsiä, aikaa se voi viedä. Esim gluteeniton dieetti ei auttanut mulle mitään. Scd taas auttoi, siitä dieetistä löytyy tältäkin palstalta juttua puolesta ja vastaan... KUTEN sanottu niin suhteellisen yksilöllistä vatsojen reagoiminen.  Tsemppiä ja kärsivällisyyttä toivottelen!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Hetala
Aktiivipalstalainen

Cu+kilpparin
vt+migreeni+laktoosi
-into+astma

Vastaus #3 - 10/09/07 - 16:18:57

Mulla ainakin kahvi aiheuttaa vessareissun viimestään noin tunnin sisällä juomisesta, eli en enää juo kahvia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Rentukka
Aktiivipalstalainen

CU 03/2007

Vastaus #4 - 10/14/07 - 15:20:18

Mulla lääkäri suositteli kahvin juonnin lopettamista. Lupasin vähentää, nyt juon kaksi (tai kolme) kuppia päivässä entisen kuuden sijaan.
Mulle ei sovi kukkakaalit eikä pavut ja herneet, jos syön niitä, on pytty puolentunnin sisään ilmoittamassa olemassaolostaan.  
Omena aiheuttaa myös sellaista ihmeellistä kipua vatsaan, ihan kuin se jäis matkalle jumiin.
Ja vaalea leipä, siis ne mun rakastamat juustosämpylät oon saanut tän taudin myötä unohtaa.  
Mulle tosin kohtalotoverit sairaalassa suositteli pakastamista tai paahtamista. En ole vielä kokeillut. Syön edelleen sitä Kesti leipää. Joka muuten alkaa puuduttaa pikkuhiljaa, niin hyvää kuin se onkin.
Sairaalassa lääkäri kehoitti mua syömään puuroa aina aamuisin. (Mä sain nuhtelut siellä ollessani mun ruokailutottumuksistani.)  
Kun pitäis syödä usein ja vähän ja mä töissä syön kerralla ison satsin ja seuraavan kerran vasta himassa. Suoli ei kuulemma tykkää sellaisesta pidemmän päälle....

Ja huomenna pitäis ekaa kertaa toteuttaa tätä ohjetta duunissa, olin siis kuukauden sairaalassa ja viel pari viikkoo himassa ja nyt töihin huomenna...  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
jenniemilia
Aktiivipalstalainen

äp -05, crohn -07

Vastaus #5 - 10/14/07 - 17:34:21

vanhaa vaaleaa leipää,teetä, vähälaktoosista jugurttia,juustoa ja ananasta voin syödä vapaasti,kaikki muu tuntuu käyvän mahaa..
mausteet,rasvaiset ruuat,leivonnaiset ja einekset ja hedelmät kaikki on pannassa..kurjaa mutta toiveikas että azamun sopisi ja vatsa kestäisi paremmin...että nyt voin sanoa että wc kutsuu vaan 4 kertaa päivässä,mutta totuus olisi varmaan toinen jos söisin mitä vaan,kokeilen aina silloin tällöin,mutta aina sama lopputulos vatsaan sattuu.. Epävarma
Siirry sivun alkuun

jenniemilia   IP on kirjattu
Niips
Aktiivipalstalainen

CU -07

Vastaus #6 - 10/15/07 - 12:52:41

Sain diagnoosin huhtikuulla ja jätin heti pois maitotuotteet, rasvaiset/paistetut ruuat, karkit, herkut, lisäaineita/keinotekoisia makeutusaineita paljon sisältävät tuotteet ja ruisleivän. Niillä ja lääkkeillä (Asacol ja Prednisolon) vatsa alkoi rauhottua tosi hyvin. Näin menettelin ehkä kuukauden ja sit aloin pikkuhiljaa ottaa ruokavalioon takasin vanhoja ruokatottumuksia. Huomasin kuitenki, että stressi ja vähäinen uni, on pahimpia suolelle, ei niinkää ruoka. Oon pärjänny tosi hyvin, mut reissussa ollessa söin karkkia ja rasvaisia ruokia yli sietokyvyn ja se tuntuu edelleen... Pitäisi palata tuohon dieettiini taas joksikin aikaa.
Ulkomaiset jogurtit sopii mulle, ei kotimaiset. Niissä on ilmeisesti jotain eroa. Musta tuntuu, että kun suoli on ok, niin lähes kaikki sopii ja kun suoli on ärtynyt, niin mikään ei sovi hyvin. On vaikea sanoa mitään tiettyjä ruoka-aineita, jotka ärsyttää.
Sen halusin kertoa, että mä oon pärjänny taudin kanssa hyvin. Toivottavasti säkin saan homman haltuun, tsemppiä  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Yenna
Aktiivipalstalainen

Crohn vuodesta 2002,
ahtaumia.

Vastaus #7 - 10/15/07 - 13:32:24

Mulla on tosi sekava maha. Yhtenä päivänä käy yks, ja seuraavana päivänä se ei enää käykkään!

Mutta vältän punaista lihaa, raakoja juureksia (esim. porkkanaa), pähkinöitä. Nämä lähinnä ahtaumien takia.

Vatsanväänteitä aiheutti ennen kahvi jonka lopetin. Nyt olen ostanut murukahvia ja sitä kun juon kerman kanssa niin vatsa ei sano mitäään. Juon tosin vaan kupin aamulla, enkä edes joka päivä. Hymiö Paprikaa syön vaan joskus vähän kun se närästää. Ranskanleipä turvottaa, mutta syön sitä kyllä silti joskus, samoin pulla. Irtokarkeista oon nyt huomannut että vakka ne ei ennen tehnyt mitään, niin nyt tulee pahaolo vaikka söis vaan vähän. Hernekeitto on nounou. Maito raakana ei sovi, juguna kyllä. Mut se ei haittaa koska en edes tykkää maidosta "raakana". Sit jotkut paistetut, esim pannulla käristetyt jauhelihapihvit aiheuttaa kauheeta närästystä ja polttoa vatsaan. Mut joskus sitten taas nekin käy. On niin arpapeliä ainakin mulla. Joskus ei käynyt hampparit ym roskaruoka, mutta nyt vkloppuna söin mäkkärin ruokaa vähän niin ei tullut mitään, paitsi turvotusta, mutta sitä nyt tuntuu tulevan ihan kaikesta.
Siirry sivun alkuun

Ei elämästä selviä hengissä.
Sähköposti Yenna   IP on kirjattu
Fitsy
Aktiivipalstalainen

CU '06

Vastaus #8 - 10/20/07 - 14:02:12

No nyt on munkin elimistö alkanut sitten hylkiä tiettyjä ruokia..ärsyttää.

Yht'äkkiä, vaikka cu onkin remissiossa, niin ei enää vihannekset käykään..ne ei vaan enää sula (?!?!!?!) vaan tulee saman näköisenä ulos kun mitä sisään menivät.

Omituista..mistäköhän johtuu..
Sen nyt ymmärräm jos ois akuutin aikana käyny noin, mutta nyt kun suoli on kunnossa niiin ihmetyttää vähän..

Keitetyt ja paistetut kyllä käy, mutta raa'at ei..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Neulasen Manta
Aktiivipalstalainen

Vaikea Crohn
1979-Leikattu
1980-85-88 ja 2006

Vastaus #9 - 10/20/07 - 14:12:12

En syö mm.valmisruokia, valmiiksi marinoituja tuotteita, sipsejä tai kebabbeja+pizzoja.
Muuten juoksen koko illan veskissä ja peräpää ei voi hyvin sen jälkeen.
Syön Kanaa, kalaa ja niistä saa kyllä erilaisia hyviä ruokia. Wokit on mun herkkua. Luomu-tai yömaitoa juomana ja kermaa kyllä käytän ruoassa.
Mun huushollissa ei ole mitään muuta kevyttä kuin minä Silmänisku
Siirry sivun alkuun

" Asioilla on taipumus järjestyä"
  IP on kirjattu
Trifena
Aktiivipalstalainen

Vastaus #10 - 10/21/07 - 16:11:02

Makkarat sopivat oikein hyvin ja siksi niitä tuleekin syötyä niin paljon, että vyötäröllekkin alkaa sellainen vähitellen ilmestyä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Palikka
Aktiivipalstalainen

CU -07

Vastaus #11 - 10/21/07 - 16:53:58

Mikään ruoka ei aiheuta välittömiä suuria oireita, mutta ehkä jos pidempään söisin paljon epämääräisiä lisäaineita sisältäviä ruokia, jotain voisi tulla. Peruna, vehnä, sokeri, aromivahventeet, jotkin vihannekset yms. aiheuttavat ilmavaivoja, mutta niin ne taitavat aiheuttaa useille terveillekin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
rose
Aktiivipalstalainen

Vastaus #12 - 10/31/07 - 16:45:02

En tiedä  Epävarma. Itse syön tällä hetkellä ihan kaikkea  Hymiö. Kummallista kyllä esim. kesällä huomasin, että esim. makkaroissa, joku toinen merkki saattoi tehdä vatsan todella kipeäksi, kun taas toisesta ei mitään vaivoja. Kuulostaa varmasti omituiselta, mutta jostain syystä jotkut suolat eivät sovi minulle esim. Pan suola. Tavallinen suola sopii kyllä. En tiedä, mutta outoa se on minunkin mielestä  Virnistys.  Onko toisessa suolassa sitten jotain sellaista mikä ei vain sovi minulle? En tiedä.  

Jos joku ruoka ei sovi minulle niin yleensä sen huomaa sitten vatsakipuina, kramppeina jne.  

Yritän syödä kaikkea ja monipuolisesti. Yritin joskus noita dieetti ruoka juttujakin ja silti tuo suolisto näytti tulehtuvan, joten en tiedä minkä ruoka-aineen pois jättäminen sitten voisi auttaa   Epävarma.  
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Vekki
Aktiivipalstalainen

Pahinta on ,että ei
ole mitään
menetettävää...

Vastaus #13 - 11/01/07 - 19:32:40

Kaikkea olen syönnyt sillä vatsa ollut pitkään rauhallinen. Parasta mahalleni on höyrytetyt perunat ja koti lihapullat  Juustoinen Tosiaan purkka o mahalla paha ja maito pelkältään, mutta ruuassa olevalla maidolla ei ole kosmeettisia vaikutuksia.
Kahvikin närästää mutta silti tulee joka aamu parisen kuppia ryystettyä, paha tapa?  
Karkista en edes muita millo viimeks syönny, oiskohan joku 1½ vuotta sitten viimoset nallekarkit syönny. Jotenkin niistä vaa tulee nii paha olo et jäi automaattisesti pois ruokalistalta
Siirry sivun alkuun

Crohn, iga nefropatia, perna poistettu, PSC,
  IP on kirjattu
Tarzu
Aktiivipalstalainen

Hymyile! Huomisesta
tulee vielä pahempi.

Vastaus #14 - 11/12/07 - 09:43:26

Sienistä menee maha ihan sekasin, tulee kamalat väänteet ja sit seuraavat kolme päivää saa istua tuskasena vessassa. Joskus herneet voi myös aiheuttaa, samoin pähkinät, niitä ei kovin paljon voi syödä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Pirtsi
Aktiivipalstalainen

CU 03/2007

Vastaus #15 - 11/14/07 - 13:56:26

Kun aina tietäisikin mistä masu mököttää  Pyöritä silmiä. Tänä aamuna söin maustamatonta laktoositonta jugurttia kera mössättyjen vattujen ja mustikoiden. Meni noin kymmenen minuuttia kun piti juosta vessaan kunnon ruikulille. Voiko muka noin nopeasti vaikuttaa aamun syöminen vai onko edellisillan eväillä osuutta asiaan? En kyllä syönyt mitään "outoa" illalla. Tota jugua en ole aiemmin syönyt aamulla, päivällä kyllä eikä silloin ole ollut moista vaikutusta. Pitäisköhän taas jättää maitotuotteet pois   Epävarma.  Tai sitten alkaa taas vaan suoli temppuilla, kun kortisoni vähenee..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
jenniemilia
Aktiivipalstalainen

äp -05, crohn -07

Vastaus #16 - 11/14/07 - 16:04:08

kyllä mulla ainakin edilllisen päivän eväät vaikuttaa siihen miten vilkas suoli on heti aamulla...
kortisonin vähennys vaikuttaa mulla myöskin noin,saapi juosta aina jos syö..suoli tullut riippuvaiseksi kortisonista totesi tohtori...
Siirry sivun alkuun

Noway
Aktiivipalstalainen

Crohn 007

Vastaus #17 - 11/14/07 - 17:34:35

Miten, olen miettinyt, että joskus kun syön jotain ja tulee maha kipeäksi ehkä noin 10 minuutin tai vastaavan jälkeen syömisestä, niin eihän se voi paksusuoli siellä ärtyillä vai voiko muka ? Colitis siis minulla, eli kyllähän siinä aikaa menee, ennen kuin ne kipuilua aiheuttavat ruuat paksusuoleen ehtii.. Kenties sitten olen vain luulotautinen ja liikasyönnistä tullut mahakipu vain vaivaa  Virnistys
Siirry sivun alkuun

Saw it on TV
The way my life could be
The way my life should be
  IP on kirjattu
jenniemilia
Aktiivipalstalainen

äp -05, crohn -07

Vastaus #18 - 11/14/07 - 18:10:23

jees,samaa miettinyt että kapselikamera tuli ohutsuolen läpi 4 tuntia,että mikä sinne wc:n niin nopeasti juoksuttaa,mutta onhan tuo ruuansulatusjärjestelmä yksi kokonaisuus,joten kaipa se että suuhunsa jotain laittaa voi käynnistää noin ylinpäätänsä sen suolen toiminnan..hmm.. Kieli
Siirry sivun alkuun

Sorkka
Aktiivipalstalainen

CU

Vastaus #19 - 11/15/07 - 00:38:07

Kyllä se tosiaan jonkinlaisena reaktioketjuna etenee, että syöminen vilkastuttaa sitä suolenkin toimintaa. Mulla ainakin silloin kun suoli on hankalana, jopa kurkkupastillin suuhun laittaminen, purukumin jauhamisesta puhumattakaan, voi saada wessakiireen aikaan...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Yenna
Aktiivipalstalainen

Crohn vuodesta 2002,
ahtaumia.

Vastaus #20 - 11/15/07 - 09:48:29

Mäkin olen tota miettinyt, mutta noin se taitaa mennä miten Sorkka sanoi. Mullakin jopa vesilasillinen saa aikaan vessajuoksun pahimmassa vaiheessa.

Makarooni on myrkkyä! Mä oon tän testannut niin monta kertaa, mut ei,pasta missään muodossa ei sovi mulle. Ei edes kaurapasta.
Siirry sivun alkuun

Ei elämästä selviä hengissä.
Sähköposti Yenna   IP on kirjattu
Pirtsi
Aktiivipalstalainen

CU 03/2007

Vastaus #21 - 11/15/07 - 12:24:13

Tänä aamuna ei sit tarvinnu juosta. Hyvä niin. En kyllä syönyt juguakaan. Mut tuskinpa tosiaan johtui eilisen kiire jugurtista. Olen aiemmin huomannut, että menee monesti oireilut seuraavalle päivälle, jos on syönyt jotain ärsyttävää. Ärsyttävyydestä puheenolleen... Pakko narista.. Kävin äsken hakemassa thaikuppilasta lounasta. Otin viel ohi lounaslistan, kun lounaaksi olis ollut chilikanaa eikä sitä mun roppa kestä. No, sit onnellisena aloin syömään ja ne ...keleet oli tunkenu sitä ...tanan chiliä mun annokseen  Vihainen. Kyllä ketutti, kun niin ajattelin että pitkästä aikaa herkuttelen. Ennen kun olen syönyt ko. annosta, on ollut ihan sopivasti maustettua. Aina pitäis muistaa sanoa tarkat ohjeet  Surullinen.  

Taidan olla aika ärtsyllä päällä, kun moisesta hermostuin  Nolostunut. Mutta mutta, Jenniemilia paljon sulla menee kortsikkaa tällä hetkellä? Mulla nyt 10mg ja on Azat kans menossa jo kolmatta kuukautta, että pääsisi kortisonista eroon. Eikös sullakin aloitettu Aza?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Minttuli74
Aktiivipalstalainen

Vastaus #22 - 11/16/07 - 14:58:58

Kerron kans vähän huomioitani ruoka-aineista, jotka eivät sovi. Kahvi rupes mulle aiheuttamaan vatsavaivoja jo 10 vuotta sitten. No en sitä pitänyt omituisena koska se aiheuttaa suvussa muillekin. Jätin vain kahvin juonninn silloin kokonaan. Kaikki sukulaiset kans tietää tuon ja aina kuitenkin ovat tyrkyttämässä sitä kahvia.  Vihainen  

Muita ruoka-aineita joita olen vähitellen joutunut ruveta välttelemäään sen jälkeen ovat: sipulit, paprika, poltetut (siis ihan mustaksi palaneet) ruuat, liian rasvaiset ruuat, jotkut makeutusaineilla makeutetut ruuat (sivuhuomautus mulla on diabetes, joten ei saisi syödä kuin makeutusaineella makeutettuja ruokia), tavalinen maito, kerma, jotkut jugurttit, vehnäleipä ja -sämpylät, ruisleivät (mitä kokojyväisempiä ovat sitä nopeammin ja pahempana oireet tulevat ja sitä pitempään kestävät), omena (niin hedelmänä kuin mehunakin), porkkana (ei aiheuta kipuja mutta ei sulakkaan eli raaste tulee raasteena) ja kaikkista eniten ottaa päähän että juustoja ei voi syödä edes yhtä palaa joskus (itse tehdyn pitsan päällä onneksi käy syödä).

Mitä terveellisempänä ruokaa mainostetaan sitä varmemmin mun on siitä pysyttävä kaukana ettei tulisi maha kipeeksi. Omituista kyllä vaikka maha ei kestä vehnäleipää ja -sämpylää  välillä ainut mikä ei aiheuttanut vessas juoksua oli vehnästä tehdyt suolakeksit. Huhtikuusta kesäkuulle oli kaksi ruokaa jotka eivät aiheuttaneet juoksua vessaan: suolakeksit ja juustokermaperunat. Heinäkuussa hoksasin että mahani kestää kauraleipää ja kaura-vehnäleipää. Niitä on nyt siitä asti syöty. Ei ravintoexperttien mukaan terveellisimmästä päästä mutta eipähän tarvi kärsiä mahakipuja leivän takia.  Juustoinen

Neuvontahoitaja suositteli kokeilemaan laktoositonta maitojuomaa, kun sitä joidenkin vatsa kestää vaikka tavallista maitoa ei kestäkkään. Kokeilin sitä ja sitä kestää pari lasia päivässä. Piimää myös kestää ja laktoositonta jugurttia. Hyvä et edes näitä niin ei tarvi ruveta syömään kalkkitablettia.

Oman pikantin lisän mulle sopiviin ruokiin tuo tosiaan jo mainitsemani diabetes ja lisäksi olen usealle ruoka-aineelle allerginen. Siinä sitten on sovittamista mitä syö kun yhden sairauden takia pitäisi jotain syödä ja toisen takia sitä ei voi syödä. Esimerkiksi ruisleipä: diabeteksen takia pitäis vetää vaan täysjyväruisleipää niin että napa paukkuu ja Crohnin takia maha ei kestä edes ruisleivän hajua.

Taas pitkä viesti, mut minkäs sitä luonnolleen voi.  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

Kai se päivä joskus risukasaankin paistaa!
  IP on kirjattu
Minttuli74
Aktiivipalstalainen

Vastaus #23 - 12/09/07 - 21:38:08

Pari viikoa sitten multa kiellettiin vehnä ja kanamuna verestätehtyjen allergiatestien seurauksena. Kiva.  Epävarma

Vain luontaisesti gluteeniton ruoka on siis ainut jossa ei taatusti ole vehnää, joissain niistäkin on munaa. Olen onneksi löytänyt joitain gluteenittomia tuotteita, joita voin syödä. Maha on paremmassa kunnossa nyt kun syön gluteenitonta. Meinasivat että tulehtunut suoli nosti tuon vehnän ja munan vähän allergian puolelle. Ruis oli justiin siinä ylärajalla ettei vielä ole allergiaa. Ruistahan olen vältellyt jo kesästä kun siitä tuli niin mahdottoman kipeäksi. Sokeritonta limukkaakaan maha ei kestä mutta tavallista kylläkin.

Tämä vehnätön ja munaton ruokakokeilu kestää kuukauden ja sitten koitetaan jos voi ottaa vehnän takaisin ja sen jälkeen munan. Helpottaisihan se jos ne sais takaisin. Etenkin kun gluteeniton ruoka pakkaa olla kuusi kertaa kalliimpaa kuin "normaali" ruoka. Ei toki kaikki tuotteet, mutta tarpeellisimmat.
Siirry sivun alkuun

Kai se päivä joskus risukasaankin paistaa!
  IP on kirjattu
Siilikeiju
Aktiivipalstalainen

CU 2007, J-pussi
leikattu 2010

Vastaus #24 - 11/18/08 - 20:48:09

Minulle ovat myrkkyä pähkinät ja rasvainen ruoka. Hiljattain olen epäillyt myös maitotuotteiden sopivuutta. Täytynee tutkia asiaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Lettu
Aktiivipalstalainen

Vastaus #25 - 12/05/08 - 11:09:21

Minttuli kirjoitti: Mitä terveellisempänä ruokaa mainostetaan sitä varmemmin mun on siitä pysyttävä kaukana ettei tulisi maha kipeeksi.

Olen tästä aivan samaa mieltä! Ehkä eri syistä...
Ns. terveellinen ruokavalio ei sovi suolitautiselle eikä minusta terveellekään! Kehottaisin tutustumaan paremmin kaikkiin perässä luettelemiini ruokavalioihin, niin ehkä alkaa ymmärtää miksi:

Karppaus eli vähähiilihydraattinen ruokavalio
Scd-dieetti
Kivikautinen ruokavalio
Hiivadieetti
Zone

Jokin tuntematon (?) asia yhdistää näitä kaikkia, joilla kaikilla joku on saanut avun, mutta toiselle taas juuri se ruokavalio ei sovikaan. Yhdistävää on ainakin se, että sokerit ja valkoiset jauhot sekä muut nopeasti imeytyvät hiilihydraatit poistetaan minimiin, syödään puhdasta vähän käsiteltyä ja lisäaineetonta ruokaa. Palataan siinä ihmisrodun juurille, siihen aikaan, kun vielä siedimme ruokamme eli bakteerikantamme oli luonnollinen ja happotasapainomme kohdallaan. Monilla myös allergiat ovat kadonneet!

Pahimpina pidän light -tuotteita. Suurta kusetusta. Minä syön voita ja kermaa, mutta myös paljon juoksevia rasvoja, ihan mitä haluan, kunhan se on mahdollisimman vähän käsiteltyä. Paino-ongelmia ei ole. (Huomaa, että minulla ärtynyt suoli.)
Siirry sivun alkuun

Ärtynyt.
Siis suoli.
  IP on kirjattu
Mariana
Aktiivipalstalainen

I Love YaBB 2!

Vastaus #26 - 12/05/08 - 23:06:15

Komppaan Lettua. Joskus vuosia sitten, kun söin töissä lounaaksi muutamana päivänä jonkun valmiin mikroaterian, huomasin miten se aiheutti turvonneen olon. Meidän perheessä on pitkään jo muutenkin syöty mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa, ei lighteja vaan mieluummin ihan aitoa voita jne. Maitotuotteita mahdollisimman vähän ja nekin laktoosittomina jos vaan mahdollista. Toki sitä aina pieniä määriä joskus maha sietää, mutta eron huomaa syönkö lautasellisen kermajäätelöä vai tofujätskiä. Siksipä nykyään nautinkin lähinnä vain sitä tofujäätelöä.

Minä jaksan ihmetellä, miksei tähän ruokavalioon ole lääkärit enempää perehtyneet vaan tuntuvat puhuvan lähinnä siihen malliin, että syö ihan mitä vaan kuten ennenkin ja etenkin maitoa  Pelästynyt Pikaisella palstaotannollakin huomaa, että ne joilla suoli tuntuu olevan parhaiten hallinnassa, ovat melkosen tarkkaan tiiranneet sen mitä suuhun passaa laittaa ja mitä ei..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
pikkumyy81
Aktiivipalstalainen

Crohn -08

Vastaus #27 - 07/27/09 - 18:39:57

Riisi, purkka, omena, ruisleipä tuoreena, paahdettu käy jotenkin, ja vihannekset vaan kypsinä. Ja taas kerran siitä joutuu näkemään enemmän vaivaa, mun ruokavaliosta,pistää sapettaan,liki itkettään Itku . Työkaveri soitti ku pidetään työporukan kesken grillibileet viikonloppuna, et mitä mä ny syön ja mitä avo, ku tippirahoista pitäis ostaa. Tuli huokastua puhelimeen samalla ku selitin et mä en voi syödä sipsejä oikeestaan,enkä salaattia, mut että avomies söis mielellään ja sanoin, et menee jo niin vaikeex muutenkin, et laskutetaan vaan multakin vaikken syökään.  Työkaveri vaan tokas et ei tietenkään, et me lasketaan kaikki erikseen tääl töis, et oo huoleti (oon ite kesälomal). Siinä meinas päästä itku, god bless mun läheisiäni  Nolostunut  <3
Siirry sivun alkuun

Ja sitä oikeaa asennetta =)
  IP on kirjattu
ruukkukasvi
Aktiivipalstalainen

CU 2003->

Vastaus #28 - 10/30/09 - 17:36:54

Menee hiukan offtopiciksi, mutta olen nyt viime aikoina vähän lueskellut tätä ravinto-osiota (koska akuutti ja ripuli). En oikein itse tiedä mikä ruoka-aine on hyvää tai huonoa akuutissa, mutta kun olen täällä yleisesti vilkuillut ympärilleni, niin ainakin palstalla tuntuu joskus olevan hyvinkin viljavastaista meinikiä. Normaalissa vaiheessa, kun ei oireitakaan ole, niin ruualla ei tunnu olevan minulle juurikaan vaikutusta. Mikä tahansa menee normaalisti alas ilman kummempia oireita: pizza yms. rasvaiset roskaruuat, ruisleipä, vaaleat leivät, vihannekset, liha, pastat jne.  
Nyt tuntuukin oudolta, että nämä viljat, hiilihydraatit ja ravintokuidut, jotka ovat normaalisti melko merkittävässä roolissa suomalaisessa ruokavaliossa, olisivatkin yhtäkkiä tässä akuuttivaiheessa "se huono vaihtoehto". Eipä tässä muuta, avauduin vain...
Siirry sivun alkuun

Sähköposti   IP on kirjattu
Lotta
Aktiivipalstalainen

CU-05

Vastaus #29 - 11/02/09 - 11:41:34

ruukkukasvi kirjoitti 10/30/09 - 17:36:54:
Nyt tuntuukin oudolta, että nämä viljat, hiilihydraatit ja ravintokuidut, jotka ovat normaalisti melko merkittävässä roolissa suomalaisessa ruokavaliossa, olisivatkin yhtäkkiä tässä akuuttivaiheessa "se huono vaihtoehto". Eipä tässä muuta, avauduin vain...

Suosittelen ainakin kokeilemaan viljatonta ja sokeritonta "diettiä". Mulla on ainakin toiminut hyvin ja olen päässyt kortisonikierteestä ja pinkeästä vatsasta!  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta